5 507 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Rensa dagvettenledning
Vi har inegn spärr från takavvattningsrännan ner i dagvattenledningen och precis där den går ner har vi tecken på att det är fukt i källarväggen. Jag antar att denna dagvattaneledning är igensatt. Hur rensar jag denna dagvattenledning som ligger i marken? Spillvatten och dagvatten har samma rörsystem i vårt område från -39.
/LArs
/LArs
Här jag tyvärr bara dålig info för dig. När vi grävde upp runt huset som är byggt -60 och tog upp betongrören för dagvatten, dvs anslutning från stuprör så var de helt fyllda med en jordmassa, dvs multnade löv, mm. Vi hade fukt i källaren och trodde på dräneringsproblem men tegelrören var helt intakta.
Självklart kan du försöka spola där stuprören ansluter för att se om det fungerar, men är huset från -39 så är det nog tyvärr dags för ett mer omfattande arbete.
Men, men, har du tur kanske du kan få till det men efter 60 år så är det nog dags. Alternativt att prova ned att leda bort takvattnet från stuprören ut på tomten, men det blir ett provisorium.
Efter att ha satt Podrän -86 så har vi nu en fullt användbar källare utan fukt och lukt. Tror att vi då var ganska tidiga med denna metoden.
Självklart kan du försöka spola där stuprören ansluter för att se om det fungerar, men är huset från -39 så är det nog tyvärr dags för ett mer omfattande arbete.
Men, men, har du tur kanske du kan få till det men efter 60 år så är det nog dags. Alternativt att prova ned att leda bort takvattnet från stuprören ut på tomten, men det blir ett provisorium.
Efter att ha satt Podrän -86 så har vi nu en fullt användbar källare utan fukt och lukt. Tror att vi då var ganska tidiga med denna metoden.
Gammal tråd som passar utmärkt på mitt problem. Skillnaden är att jag bor i ett gathus där stupröret leds ner i kommunens mark (en liten stig). Från samma sida ser man fukt på källarväggen (invändigt). Ca 1m från stupröret finns kommunens brunn (även den på stigen). Vem ligger ansvaret på?
Rosebiddy, hur gick det i ditt fall, provade du spola?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Rosebiddy, hur gick det i ditt fall, provade du spola?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Klicka här för att svara