Hej, behöver fördjupa mig lite o få kloka råd.

Jag har dragit in vatten i verkstan där jag mekar med hobbybilar o annat som behövs på gården. Detta är endast på fritiden och ej någon näringsverksamhet. Tänkte montera en varmvattenberedare och har 2 alternativ att välja mellan som jag ser det. Behovet är främst till för att tvätta händer, ev spola av någon smutsig reservdel etc, alltså inga stora uttag och inte speciellt många gånger om dagen, ibland så sällan som endast någon gång i veckan.

1: 30L beredare
2: Genomströmningsberedare

Jag hade tänkt mig en 30L beredare eftersom det bör täcka mina behov och inte heller stjäl för mycket utrymme i verkstan samt att den inte står o drar för mycket ström i onödan. Nu har jag dock börjat fundera på genomströmningsberedare då en sådan skulle dra i princip noll när den inte används, frågan är hur är det med bakterietillväxt (legionella etc) i en sådan o är dom så bra som det skrivs med avseende på omedelbar tillgång på varmvatten.

Kom gärna med åsikter, jag är öppen för förslag o råd. Till saken hör även att jag är snål såklart ;)(men vill ogärna betala två gånger)

Har även övervägt begagnat men tycker det är svårt o hitta nått som inte varit använt i mindre än 15 år.

Jag kommer montera o installera allt själv.

mvh
Lenny

Mikael_L
Ja genomströmningsberedare är ju inget som fungerar om du inte kan elda på riktigt rejält med effekt.
Så hur stora säkringar har du ut till verkstan?

Jag själv skulle välja en 10liter - 30liters vanlig beredare. Det lilla värmeläckage den har kan ju ses som ett litet tillskott till garagets underhållsvärme.

Det är nog hugget som stucket. Idén med genomströmningsvärmare är mycket bra, men de kräver mycket stor effekt för att fungera tillfyllest, särskilt om vattnet är ganska kallt när det går in i värmaren. Det är väl inte för inte som de inte är jättevanliga här hos oss, men i stort sett standard i sydostasien (där vi får anta att ingående vattentemp är något högre än hos oss sett över året).

Om du ska ha en genomströmningsvärmare kolla säkringarna och dimensionera kablaget därefter. Det kan t.ex. vara 7,8 kW enfas! http://www.aliexpress.com/product-f...super-high-power-can-be-used-wholesalers.html Prismässigt är det nog inte fel att köpa från Kina. Men med tanke på att vatten och höga elektriska strömmar inte är någon jättebra kombo, kanske ett svenskt inköp ändå är att rekommendera. http://www.vvs-boden.se/clage-genomstromningsvarmare-c-166_1081.html

Ja precis har funderat lite på det där med avsäkringen, de jag tittat på är på 5kw. Jag har 25A till verkstan så visst räcker det men å andra sidan, med kompressorn igång, belysning på, vinkelslipen igång etc etc.

Mikael L - Bra input med tanken om tillskott av underhållsvärme, det gör ju faktiskt att jag kan räkna bort hela vinterhalvårets förbrukning o istället tillgodoräkna det "uppvärmningskontot"

Förresten såg jag att Julas 5kw genomströmmare var en enfasare, det skulle ju innebära att man behöver avsäkra 25A enfas och dimensionera kabelarea därefter vilket borde vara minst 4kvm. Kan eller snarare får man göra så?? Det talar ju iofs också för en tradionell eftersom det redan finns ett 10A uttag ungefär där beredare skall sitta.

VVB alla dagar, att kunna fylla en spann med 60graders vatten utan att vänta är värt mycket!
Jag har dåliga erfarenheter av att få ut hett vatten ur en genomströmningsberedare, 40grader brukar fungera, men 60 är nästan omöjligt utan massor med effekt.

ok, tackar för svaren. Det få bli VVB som jag tänkt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.