Vatten & Avlopp
Alfredo: [citat] Vad dumpar ni egentligen i avloppen där nere om odören får fågelstackarna att tappa vingarna? ;):wow::rolleyes:
Eddi Thomason: Inte ovanligt att det är gjutjärn i huset och betongrör under huset.
Swamp: Led bort det så långt det är praktiskt möjligt, avsluta i stenkista eller dike typ
Anonymiserad 48587: Nej, den där från Biltema kan byta mellan dusch och stråle vilket inte är det jag är ute efter. Jag vill ha en som kan byta mellan luftinblandad stråle och en stråle utan luftinblandning.
prototypen: Japp, ni skulle se hur värmerören ser ut som mokaren gjort, det ena måste ju förbi det andra och det är bara en hel massa presskopplingar, nån krok kunde han väl gjort, det är ju kopparrör. Jodå visst går det att varmbocka med sand, risken är väl att man har för lite att värma med och blir för ivrig och viker ihop röret. Får man det rödhett så kommer det att funka. Protte
markus_vk: Ena gaveln ska dräneras om och isoleras eftersom det inte blivit gjort tidigare. Får då en chans att se hur djupt den nya dräneringen blev lagd 2009. Pumpbrunn låter iofs som ett billigt alternativ.
Roland112: Jag ska sätta in två stycken frostvakter i köket, samt försöka låta maskinen suga i sig lite spolarvätska. Det bör vara relativt milt för packningarna.
ichigo: Nej tyvärr har jag inte grävt vidare. I alla fall inte bortom att ta isär och försöka flytta på spärrar. Har inte skruvat loss rören, så det kanske kan finnas något där, men du borde ju ha märkt det om du satt ihop det själv. Här är det skandalöst dåligt, ett par månader har gått nu och nu är det verkligen dåligt tryck att det tar 10 minuter med 3 kran på max (NEJ jag
Krilleman: Jag har inte heller sett någon nippel (typ lekande fast ändå inte) som tillåter individuell rörelse av slangarna... Alltså som en kul-led menar jag! Ska man bara skarva två duschslangar är det R15 sexkantsnippel som gäller, 4103 hos rinkaby och 450212 hos Jula
JAP-Tina: Hej Steve_lfc, Det finns flera märken av kulvert (dvs färdigisolerad slang) - just Thermia är både bra och billiga (självklart dyrare än oisolerad slang men man slipper gräva och/eller mecka med isolering) men finns kanske bara tillgängliga hos grossister som inte säljer till privatpersoner, så sök på kulvert. Var bara noggrann med att det är PEX- el PEM-slang som tål trycket och
Tbodin: Jag har en tre kubik som du kan få köpa för tre tusen fritt avhämtat i Nacka. PM:à mig om du är intresserad.
EndZone: Så där ja! Idag vågade jag mig på det. Fick använda mig av böjen på en insexnyckel för att med stor kraft lyckas dra upp vattenlåset. Jag fick nämligen inte in fingrarna under vattenlåset. Varför fick jag förklaringen till ganska snart. Det var massor, ja massor av grus och jag vet inte vad där nere. En gissning är väl att man inte rensat vattenlåset sedan huset byggdes, 1981. Nu
mexitegel: EDIT: WApro har ett par modeller som är intressanta alternativ - deras backventil med membran verkar kräva mindre underhåll.
Danne12345: Jag vet faktiskt inte om det är sten eller berg. Man ser som bara att det sticker upp ur marken men det är förmodligen berg eftersom det annars borde gått att gräva bort det.
Missionären: en filmning av avloppen så vet du skicket,
spekerök: Att koppla som du beskriver går bra med att använda diskmaskins avst. Reglerna säger att avst för vitvaror skall vara lätt åtkomliga.Sedan går det bra att använda pex slang, då är det viktigt man använder sig av kopplingsmuttrar/konor/stödhylsor som är avsedda för pex. Sen går ju prisol bra den är ju ganska lätt hanterlig när det är bökigt. Det bästa är att besöka en vvs
mogge_73: Socialstyrelsen rek. Att man även kontrollerar Arsenik, uran. http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/vatten/dricksvatten
norrbottenstorpet: Läste slarvigt och får hålla med. Som redan sagts, lägg ett snällare material kring röret. Och välj hellre ett material med nollfraktion så att det går att packa samman, typ stenmjöl 0-4 runt röret och 0-32 i övrigt.
norrbottenstorpet: Men värmesystemet är väl per manuell ventil skiljt från tappvattensystemet? Det finns ju en påfyllning men i alla fall på min installation är detta bara en liten ballofixliknande ventil. Jag har då stängt vattnet för installationsarbete typ sätta in nytt tappställe, samtidigt som VP:n tuffat vidare oberört. Finns det några VP:ar som sköter detta elektroniskt (jag ser egentligen
matteh76: För alla som bryr sig och ska göra nåt liknande själva hittade jag precis det som jag behövde på denna sida: http://support.elot.se/forum/tyco-thermal-controls/8297-frostguard-etl-10-tillbehoer.html Håll tillgodo! Mvh Matte
anders07: http://brunnsvatten.se, begär returfraktsedel vid beställning om du inte har något inlämningsställe nära. Mvh, Anders
mogge_73: Micronizer kräver mycket tryck från pumpen. Inte ens med en ny sänkpump tror jag att detta kommer fungera. Komplettera avsyrningfiltret med en automatik och sätt den efter tryckkärlet. Bättre att ha ett filter som backspolar än att ha ett uppströmmsfilter, vid backspolning spolas ca 200-250 liter vatten igenom massan istället för ca 25 liter. Så pallar avloppet och du har gott om
alvaro.rubio: Du har rätt! Jag har exakt samma problem hemma och vi håller på att ge upp. Vi förlängde även skorstenen så att det ligger mer än en meter ovanför högsta taknocken..men ändå luktar det på tomten och lite inne inte så farligt men ändå..Jag kollade hos några grannar där luktar det inte allls. Någonting stämmer inte här.
Patrick E: Har du kollat att varmvattnet har rätt temperatur? Finns det en blandningsventil vid beredaren för att förhindra skållning kan denna vara trasig och ge för låg temperatur på VV. Beroende på typ av beredare kan kalk göra att den tappar "effekt" när man tappar VV. Sätt en termometer mot röret för utgående VV och se vad som händer när du tappar VV.
vojma: Ligger runt 120 kbm/år 2 vuxna, 1 barn (6år) + 1 barn (17) på halvtid. Jag jobbar borta i snitt 20 veckor/år (M-To).
Patrick E: Att installera en större hydrofor hjälper också. För ett normalhushåll på 3-4 personer är en hydrofor på 300 liter eller 500 liter att föredra. Uttaget ur brunnen blir totalt sett lika stort över dygnet, men under dagen och natten får brunnen chans att fyllas upp. Se till att start och stopptryck på pumpen justeras in ordentligt och att det finns minst 1/3 luft i hydroforen så att