P
Bockade dessa för något år sedan men tyckte det vara ganska knepigt att få till avstånden. Blev helt ok men finns det några enkla grundregler hur man ska göra för att "få ut" röret från väggen så att det passar mot tex. en radiator?

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ja det finns en del excentrar som man enkelt kan montera, men jag tycker dessa är att välja en allt för enkel genväg. Min åsikt är att bocka rören! Snyggare och billigare.

Dina bockar är det absolut inget fel på, har du lyckats med dom så kommer du garanterat lyckas med flera om du övar lite!

Sid 54 här hittar du excentrar med måtten 11 & 26mm som passar rakt på kopplets anslutningar. Samt lite andra smarta monterings-detaljer!

Redigerat:
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Man kan testa olika gradantal med böjarna så nära som möjligt och markera sedan på bockapparaten t.ex. 1cm, 2cm och 4cm. Det blir snyggare om man får böjarna efter varandra än om man skulle använda ett lite gradantal och mäta sig fram.

P
En sak som jag tyckte var svårt var att få böjarna i linje med varandra. Har ej heller den bästa bockverktyget, tror det är nåt billigt CO smäck.

Jag tycker också det ser bra ut. Med ögonmått kommer man ganska långt, jag brukar hålla röret längs väggen och göra den första böjen i "böjaren", sen hålla det igen och med tuschpenna rita vad den andra böjen skall börja och sluta. Sådana där rör kan ju tryckas till lite med handen (OBS. att jag sa lite...) också när man väl monterar dem så det måste inte bli exakt från början.

P
Nja halvhårda rör tycker jag är ganska svåra att handbocka. Har monterat en handdukstork som jag tänkte försöka ansluta imorgon.

P
Så här blev resultatet. Får duga nere i källaren utanför bastun.

• bild(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Snyggt! Bra myckte bättre än vad jag lyckats göra i mina försök.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Jag brukar använda mig för dessa regler vid bockning.

45grader - 45grader = 5cm bock.

Sen delar man 45 grader med så många indikationer som finns på bocknyckeln. Vilket blir 1,6cm bock på 15 varje grader.

Krilleman
VVSGUDEN skrev:
Jag brukar använda mig för dessa regler vid bockning.

45grader - 45grader = 5cm bock.

Sen delar man 45 grader med så många indikationer som finns på bocknyckeln. Vilket blir 1,6cm bock på 15 varje grader.
Beror helt på vilken bocknyckel man använder...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.