E
erics1000s: Mången tack för snabba tips här, Spec till "Noseone" som föreslog att öppna huvudkranen till 100%.... Kranen var nu bara halvöppen eftr sista avstängningen så nu öppnade jag den fullt och .... ljudet försvann & verkar vara helt borta! Ibland kan man ju inte tro att lösningen är så enkel och kostnadsfri ;-)
4 svar · 4,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Om inte den där manicken hos kjelle är en leksak så har vi nog olika definitioner :). Det är också väldigt värdefullt med experter på forumet, så välkommen hit :) Renheten på syret räcker väl till och blir över, det är inte det som jag vände mig mot utan att det är en falsk säkerhet. Era konsulter som säkerligen har utbildning och är vana vid att krypa omkring i sådana
6 svar · 3,5k läst
M
mogge_73: Ta ett ordentligt vattenprov och skicka in till ett par företag så får dom rekommendera utefter provet. Det blir en gissningslek annars!! :)
5 svar · 16,8k läst
M
mogge_73: Misstänkte det, kör så ett tag. Men du bör nog ändå byta massan inom kort. Du sliter väldigt på pumpen och massan kletar igen. Sand byte i kostnad så är det nog någon tusenlapp inte mer. Brukar gå åt 3-4 säckar och dom kostar ca 300 kr/st. Men njut ett tag till och ta tag i det 2013. Det är billigare att underhålla än att köpa nytt! :)
9 svar · 7,3k läst
Göran.W
Göran.W: Är det järn rör är det bara att byta rubbet. Är det koppar skulle man ju kunna prov trycka dom men då med högra tryck än normalt så dom garanterat ger sig om dom tagit skada
7 svar · 2,3k läst
Akahigi
Akahigi: Tack!
4 svar · 3,9k läst
W
wedin: Proffsutlåtandet var: R15/R10 övergångsnippel, fila gängorna och "tillräckligt" med lin! Mer eller mindre, är du dum eller, det är inte rocken science!? :-)
5 svar · 6,9k läst
C
corre: Det finns några forum medlemmar som handlat på denna tyska siten. http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen:::27.html?XTCsid=ihchpv819n82p7roekl4kca4d7 En spets köpt i .se kostar runt 1300:-, finns på Rinkaby rör. Rinkaby rör säljer galvrör, men jag tror att dom slutat gänga rören, du kan ju ringa och kolla. Du kopplat PEM slangen direkt mellan pumpen och toppen på röret, sätter en
1 svar · 3,3k läst
Krilleman
Krilleman: 10mm
2 svar · 4,5k läst
·
J
JOW: Det finns värmekabel som man lägger utvändigt på rör, och därefter lägger isolering utanpå. Detta lägger du fram till utkastarens ventiler (som antagligen sitter på insidan krypgrunden, röret på utkastaren som innehåller spindel skall luta utåt, självdränerande). Det smidigaste hade väl kanske varit att ansluta med ett T till blandarens ventiler, och istället gå i med invändig
3 svar · 2,0k läst
svartöra
svartöra: [citat] Står visaren på tre bar hela tiden och rör sig inte alls oavsett om du tappar ut vatten? Ta reda på varför den gått sönder i så fall, särskilt om den gamla var likadan. Det kan ju finnas en gemensam anledning till att manometrarna och säkerhetsventilen går sönder.
10 svar · 3,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Jag är idel öra, vad är det som inte stämmer? :)
19 svar · 2,5k läst
NetNut
NetNut: Ser inte helt rätt ut med plastmattan som går över kanten på brunnen. Har för mig att man skruvar ut de två skruvar som finns, och antingen lyfter rakt upp eller vrider och sedan lyfter upp för att komma åt att rensa brunnen. Är nog en 10-15 år sedan jag såg en sådan variant.
1 svar · 4,6k läst
·
H
henlin431: Hej! Jag har i timmar suttit och letat detaljer för att få elverk, vattenpump och trycktank och fungera bra ihop. Även funderat på hur man gör när vintern kommer och vattnet skall tömmas ut. I en annan tråd tipsades jag om någon som sett en stuga med handpump i köket. Det lät inte klokt till en början men nu känns idén extremt bra vilket gör att jag ev. kommer försöka få till en
0 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Föresten, att byggarens firma är vilande gör inte att han blir befriad från ansvar, och han borde dessutom ha haft en ansvarsförsäkring när firman var aktiv, den skall gälla för sådant som hände medan den var aktiv, även om han idag inte är försäkrad. Frågan är då bara om han är ansvarig mot er för byggfusket, ni har ju inget avtal med byggaren (jag vet ej).
7 svar · 2,2k läst
D
DanielEklund: Jo förvisso, men det blir alltid snyggast om den går rätt i renstratten.
4 svar · 6,0k läst
·
M
mlkjhr: Sughöjden är som du skriver inget problem. Jag har en likadan pump och den trycker c:a 180 meter i längd och säkert 15 meter i höjd till vår stuga utan några som helst problem.
3 svar · 3,4k läst
·
B
Blandaren: Jag har en rensslang till min högtryckstvätt som fungerar utmärkt till lättare stopp. Jag har spolat både golvbrunnar o köksavlopp som varit igensatta. Det finns att köpa i dom större byggvaruhusen för ca 800-900 hundra. Spolar rent det mesta och kan vara en bra investering om det "skiter" sig. Tror även att det går att hyra en avloppskamera för en billig peng om man vill gå igenom
20 svar · 15,5k läst
pelpet
pelpet: Kan det här vara rätt grej?
3 svar · 3,4k läst
·
P
perra från skogen: Ingen fara...... Men man har sett och läst så mycket annat som varit fel hos folk, så man blir att reagera när man ser något som inte verkar helt ok. Är väl bättre att fråga en gång för mycket, än att någon stackare ska råka illa ut senare.
9 svar · 2,2k läst
·
Krillew
Krillew: Du har förmodligen en backventil vid pumpen eller är det bottenventilen som tar allt?? om backventilen vid pumpen är slut så byggs det upp ett tryck när pumpen jobbar.. så fort pumpen stannar så går trycket baklänges mot sugslangen som nu kommer under högt tryck och expanderar lite därav tryckfallet... Nu vet jag inte om du har pumpen i hålet då kan det här som jag beskriver inte
16 svar · 18,3k läst
·
B
Bence: Hur gick det? Problemet löst. Var ganska enkelt att borra ut bultarna och gänga nya hål för rostfria bultar. Tätade luckan med Unigum. Värme hjälpte inte. Skruv utdragare "grispick" fungerade inte alls. Kanske fungerar den om man dragit av en bult när man drar åt och inte på fastrostade bultar.
4 svar · 6,4k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] TS måste också fråga föreningen OM han får riva väggarna, det kan eventuellt även behövas en bygganmälan till kommunen.
4 svar · 2,1k läst
·
Natalia B
Natalia B: [citat] Bra tips. :) Tack så mycket.
9 svar · 2,8k läst
V
växelventil: [citat] Hej! Om du öppnar termostaten (skruvar upp) så lossar du termostaten och nu ser du stiftet,Om du trycker stiftet inåt några gånger så ska du känna motstånd så den fjädrar tillbaks.Men ta ingen tång och försök dra ut stiftet för då finns det risk att du drar stiftet för långt så det lossnar och då blir det blött.Sedan är det bara sätta tillbaks termostaten.Ett tips
5 svar · 5,0k läst
·
P
Anonymiserad 134940: Har ett par varianter av sådana. Skrev det i mitt första inlägg att det funkade om jag körde med en sådan en stund. Gjorde dock ett test nu genom att borra ett hål i plasten så och satte ett extra "andningsrör". Verkar fungera. Får forska vidare i morgon.
24 svar · 3,6k läst
C
Casca: Tyvärr stämmer det nog. Vi flyttar runt våra arbetsbodar och det händer ganska frekvent att vvb löser jfb efter en flytt. Brygar vara porslinet som spricker och ger jordfel
3 svar · 2,9k läst
B
brelovich: LK har (minst) tre olika tätningar, beroende på vad du vill göra. Det finns dels en tätning för anslutning mot 10mm koppar-rör, som du trär över klämringskopplingen, om jag fattar det rätt. Den kan du hitta här: http://www.vvs-boden.se/lk-universal-tatningsmuff-25-cu10-p-6694.html Det finns en variant i gummi, som helt enkelt tätar mellan skyddsröret och innerröret. Den hittar du
1 svar · 996 läst
M
mogge_73: Hör gärna av dig hur det gick med vattnet.
8 svar · 13,6k läst
Z
zwepp: Köpte HWF-1300. Funkar finfint. Dock så stog det när man öppnade förpackningen "tryckströmbrytaren startar vid 2 bar och stoppar vid 4" 4 bar är mig veterligen inte samma som 5 bar. Får se var man justerar..
4 svar · 18,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.