Vatten & Avlopp
mycke_nu: Svarar på min egen fråga. Tydligen kan man ansluta en sugslang till min Kärcherpump. Borde funka!
Kjell_G: Proud to be part of it;) Tack för input - mindre beredare och i serie får det bli då.
Lostmoose: Snyggt! Vill ni se mer sånt här så sök på Blue man Group på youtube så hittar ni (vad jag tror är) hans inspirationskälla. Sent from my ST17i using Byggahus
Krilleman: [citat] Nja, godsbrott tror jag inte du kommer få, då borde din utrustning spruckit sen länge. Men som sagt, fördelarna är inte tilltänkta att linas... Användningsområdet för den koppling du använt är ju helt enkelt för lining på slätende, tex tidigare länkad 4137 hos rinkaby.
mogge_73: Svart vatten kan tyda på höga mangantal, kolla så det inte är massa järn o mangan i hydroforen. Annars låter det som backventilen.
maggielee: Så många frågor :) Kolla runt här på forumet. Det finns en del trådar om bio cleaners. jag installerade ju allting på en gång tillsammans med ett helt hus, så jag har inte koll på exakt vad just den efterföljande infiltrationen kostade, men jag misstänker att den är försvinnande liten i jämförelse med resten av bygget. har själv aldrig hört "resorptionsdike", hos oss kallades
corre: Säg till i förvad att du vill ha ett mindre lass matjord att efterfylla gräsmattan med så får du det. Om du kan få maskinell hjälp till gräsmattan vågar jag inte spå i.
Odjuret: tänk på att inga skarvar får vara dolda, när det gäller tappvatten
Fredrik Å: Jag skulle köra dom både i kombination. Fläkten för att sätta fart på luften närmast väggen och avfuktaren för att torka upp luften. När man torkar ut en vägg brukar man plasta och sen köra in luftslangen innanför plasten för att slippa avfukta hela universum. Fredrik
ennepop: Okej. Någon som har en länk på guide eller liknande på hur det ska se ut, hela systemet? Åtgärd enkel eller så? Läste i andra trådar om rost/skit i översta kröken från taket sett, har ingen luftning direkt i anslutning där, hur långt kan man dra det och koppla samman? Badrummet är en 10 meter bort och där finns det. /Ennepop
Korvgubbe: Jag tror att det bästa ändå är att metodiskt sonda efter brunnen. Är du orolig för att locket ska ta skada så behöver du ju inte ta den största släggan och ta i för kung och fosterland. Är det 40 cm i jord så borde det gå med handkraft, bara föra ned sonden, du märker när det är betong. Så hade jag åtminstone börjat, då det känns som den enklaste lösningen på alla sätt.
Christijan: Men, nu vågar jag ju ta bort den utan att det gör något :cool:
FRS05: Jag svara åt mig själv om någon annan i framtiden läser den här tråden. Problemet var att det hade kommit in luft i systemet, ingående vattenslang från brunnen. Så det var bara till att fylla pumpen ett bra antal gånger för att luften skulle gå ur sedan var det som vanligt. Dock råkade en koppling "spricka" under tiden men det är en annan historia:).
AndersS: Visst väger betonglocken, men inte sjutton lyfter man hela locket. Har en lyftkrok man sätter under infasningen i betongen och kan sedan med rak rygg lyfte det 5-10cm och dra det åt sidan. Det är samma teknik som när man lyfter av gjutjärnslocken på avloppsbrunnar på gatorna. Verkar konstigt om de som ansvarar för brunnstömning inte tagit fram verktyg och metoder för att minimera
andha219: Hej! Jag köpte ett massagebadkar av något kina-fabrikat för ett antal år sedan. Nu har blandaren gett upp och jag har ingen aning om vad det är för fabrikat och kan inte få tag på reservdelar. Jag behöver alltså få tag på en ny sargblandandare, dvs en blandare som inte har någon "pip" utan skickar det blandade vattnet vidare till en separat utkastare som sitter bredvid. Jag har
Mäster: http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=1095 Om inte länken funkar, gå in på Produktkatalog > =904"]Tappvatten- och Radiatorrörsystem PEX > =1015"]Tillbehör Scrolla ner en bit.. Uponor Flipflex bockfixtur
xavante00: En glimlampa kopplas alltså in mellan 2 faser och 400v eller ? Var nåt sånt jag var ute efter men gillar också idén med manometern. Tack för snabba svar.
FRS05: Kanske inte riktigt vad du söker, men i min hemkommun har det varit lite liv för att kommunen tvingat på markägare att ansluta sig till dagvattenledningarna. Längst ner i artikeln står det lite inressanta saker. Sedan är ju frågan om ni eller kommunen ska betala kalaset. Den andra artikeln står där väl inte så mycket roligt om förutom att det är lite tvärt om gentemot ditt fall
c_olsson: Börja först med att motionera blandventilen för termostaten till varmvattnet (den som begränsar varmvattentemperaturen till ca 55 grader). Det brukar sitta en backventil i den och det är nog den som bråkar.
Dagwood: Tack! Ok, Tycker bara det ser ut som att reglaget var avbrutet och skadat mässingshuvudet, men så är det alltså inte? Vredet går att skruva upp med en insexnyckel? Isf hade det ju löst problemet och jag hade kunnat kapa vattnet själv, men känns som att det är lämpligt att köpa ett nytt för framtida tillfällen.
jackt: Titta på detta http://www.wehoputs.com/SE/WehoPuts-_Minireningsverk/Reningsverk_for_enskild_fastighet. Installerade det i mitt förra hus och det funkade mycket bra. Är även ett av de få som i Finland får installeras på deras insjö-öar pga stränga reningskrav..
lvedin: Jag använde dagvattenkassetter Aquacell Lite, dyrare än sten men 1/3 grävjobb. 9000:- med alla tillbehör för 1600 liters nettokapacitet.
AlBenga: Håller på med omdränering av framsida hus med källare från -65. Har satt platonmatta närmast grunden samt haft kallasfalt på "klacken" samt några decimeter upp. Nu vill jag passa på att isolera och tänkte använda cellplast utanpå platonmattan. Min frågor: Vilken typ av cellplast? finns det olika? Vilken tjocklek? Hur fäster jag cellplasten på platonmattan? OBS Jag kan inte använda
corre: Det går att kolla slitaget på injektorn, men det är stor risk för att man förstör under demontering. Sålänge som stora disken är hel utan sprickor så tror jag inte att de övriga delarna taget skada. Sätter du på en backventil så kommer du inte behövs fylla slangen mer den sässongen...
henlin431: Hej igen! Har testat Biltemas manuella länspump (399:-). Jag kan bekräfta att den klarade drygt 4 meter i sughöjd (jag hade inget högre att stå på för tillfället). Den sög ur all luft ur 10 meter slang rätt snabbt. Ska testa den imorrn med en sughöjd på 4,5 - 5 meter och drygt 70-80 meter slang. Det enda jag inte är säker på är om det är okej att använda pumpen för
JAP-Tina: 20 cm återfyllnad brukar vara tillräckligt när det gäller enskilda avlopp och har man gjort som det står i installationsanvisningarna så gäller garantin. Om det fryser i ett enskilt avlopp så är det oftast vid bjälklaget, där det kan bildas en naturlig köldbrygga. Det är också därför det är viktigt att det inte finns stora stenar med vid återfyllnaden eller att det vilar direkt