79 347 läst ·
29 svar
79k läst
29 svar
Dra nya rör till vattenburet element?
Visst kommer det att rosta!Drömhus2012 skrev:
Den lilla mängden innestängt syre skulle inte ens i närheten vara tillräcklig för att orsaka annat än "kosmetisk" rostskada på "insidan" av röret!
Sålunda ett problem av rent teoretisk natur!
Mitt tips! -dra prisolrör i samma läge som de gamla om det är praktiskt genomförbart. Ovan golv övergår du till hårda kopparrör.
Som synes av dina bilder har du utmärkta skarvmöjligheter, kan du, är det naturligtvis fördelaktigt att skarva i ett synligt utrymme. N.B. ryck och vrid så lite som möjligt i de gamla rören eftersom det är lätt att orsaka läckor i gamla torra linade skarvar. Du måste alltså hålla emot när du gängar loss en koppling.
Koppar och järn går bra.
Däremot är det lite lurigt med galvade vattenrör och mässingskopplingar, men det är en helt annan historia.
Vänliga hälsningar: Staffan
Redigerat:
Glöm det jag skrev innan, missade helt din ritning du skissat till, sorry 
Tycker du ska köra på prisol eller plusprisol (bättre isolering) och sedan gå över till vanliga halvhårda kopparrör som någon tidigare sa! Vet inte hur noga det ska va, men för din vetskap finns det kopparrör som är vita, alltså färdigmålade, väldigt snyggt om man nu vill ha det.
/Ivan
Tycker du ska köra på prisol eller plusprisol (bättre isolering) och sedan gå över till vanliga halvhårda kopparrör som någon tidigare sa! Vet inte hur noga det ska va, men för din vetskap finns det kopparrör som är vita, alltså färdigmålade, väldigt snyggt om man nu vill ha det.
/Ivan
Jag hade skrivit ett långt svar men 3:s förbannade mobila bredband är så jävla värdelöst så det finns inte ord för att beskriva skiten.
Kort version: Jag kör prisol i golvet, bra idé. Sen kanske jag sätter dit en radiatorkoppling så slipper jag precisionsbocka rör?
Vad är nästa steg? Tappa ur vattnet och plugga rören?
edit: Tack som fan för hjälpen!!!
Mvh
Emil
Kort version: Jag kör prisol i golvet, bra idé. Sen kanske jag sätter dit en radiatorkoppling så slipper jag precisionsbocka rör?
Vad är nästa steg? Tappa ur vattnet och plugga rören?
edit: Tack som fan för hjälpen!!!
Mvh
Emil
Redigerat:
Skarva koppar och stål på värmestystem sker dagligen i Sveriges VVS-installationer. Inga konstigheter.
Att en ev. luftficka skulle skapa enorma mängder rost i rören är föga troligt. "Vanlig luft" innehåller 20% syre, när den lilla mängd syre har reagerat och blivit rost invändigt i röret, var ska det mer kunna rosta? Som 2000 redan skrivit, den som har ett enormt försvagat rörsystem på värmen, har nog haft för många påfyllningar, antagligen någon liten läcka som aldrig blir åtgärdad och man har fyllt på mer vatten gång på gång...
Prisol i befintliga hål skulle som sagt funka fint. 12mm räcker lätt för ett element!
Vad menar du med radiatorkoppling?! Tänk på skarvningen, det är bra om din anslutning blir inspektionsbar, men hårdtolkar man säker vatten behöver inte skarv på värme vara det. Ämnet var nyss uppe här...
Att en ev. luftficka skulle skapa enorma mängder rost i rören är föga troligt. "Vanlig luft" innehåller 20% syre, när den lilla mängd syre har reagerat och blivit rost invändigt i röret, var ska det mer kunna rosta? Som 2000 redan skrivit, den som har ett enormt försvagat rörsystem på värmen, har nog haft för många påfyllningar, antagligen någon liten läcka som aldrig blir åtgärdad och man har fyllt på mer vatten gång på gång...
Prisol i befintliga hål skulle som sagt funka fint. 12mm räcker lätt för ett element!
Vad menar du med radiatorkoppling?! Tänk på skarvningen, det är bra om din anslutning blir inspektionsbar, men hårdtolkar man säker vatten behöver inte skarv på värme vara det. Ämnet var nyss uppe här...
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/
Så går det när amatörer ska visa sig på styva linan! Det var naturligtvis hela kittet i länken ovan som jag menade
Jag har även börjat inse att jag måste tömma hela systemet och att en rörmokare måste komma hit och plugga rören som ska skarvas på...? Eller är det oproblematiskt när väl systemet är tömt? Vinkork och gaffa...
Mvh
Emil
Så går det när amatörer ska visa sig på styva linan! Det var naturligtvis hela kittet i länken ovan som jag menade
Jag har även börjat inse att jag måste tömma hela systemet och att en rörmokare måste komma hit och plugga rören som ska skarvas på...? Eller är det oproblematiskt när väl systemet är tömt? Vinkork och gaffa...
Mvh
Emil
Pex expanderar som fan vid värme samt lätt att få luftfickor i om de inte är raka hela vägen. Mycket lättare att få luftfickor i mindre rör, särskilt pex som har mindre inner diameter än t.ex koppar. Antingen drar du en gängad rördel som övergår till klämring eller press från ett gängat stålrör annars tar du en super red/super blue koppling från Vatette/VSH och tvättar bort skit från röret och drar åt det som en vanlig klämringskoppling.
De kopplingarna är alltid två dimensioner större, vid DN10 blir det 18 kopplingar, vid DN15 blir det 22 osv. Sedan tänk på diffusiontätningen på pex rören.
Elförzinkade stålrör är skitbilliga och du kan använda vanliga klämringskopplingar till dem. Glöm inte locher pasta och smörj in allt bara. Sedan skulle jag råda dig att ta bort securex kopplingen på koppar röret, de brukar läcka så småningom. När du ändå håller på. Ifall röret är glödgat så använd stödhylsor.
De kopplingarna är alltid två dimensioner större, vid DN10 blir det 18 kopplingar, vid DN15 blir det 22 osv. Sedan tänk på diffusiontätningen på pex rören.
Elförzinkade stålrör är skitbilliga och du kan använda vanliga klämringskopplingar till dem. Glöm inte locher pasta och smörj in allt bara. Sedan skulle jag råda dig att ta bort securex kopplingen på koppar röret, de brukar läcka så småningom. När du ändå håller på. Ifall röret är glödgat så använd stödhylsor.
Ok, då kör jag med prisol.Robinvvs skrev:
Helst inte, jag har inte prylar för att gänga rör.Robinvvs skrev:
Drar åt det? Vad heter just den kopplingen mellan det befintliga röret och prisolröret?Robinvvs skrev:
Vilken koppling på vilket rör?Robinvvs skrev:
Mvh
Emil
Så lurigt är det inte med galvade rör. Galv måste ligga föra koppar i strömningsriktningen. Du får heller inte köra galv, koppar, galv. Du ska inte heller gänga en galv del i mässing, dock kan du gänga den över mässing.
Om du ska köra med prisol, se till att det blir rakt där med. Ta plus prisol. Glöm inte stödhylsor.
Menade inte att du skulle gänga själv, menade att du skulle använda dig utav en redan gängad del i ditt befintliga system. Du kan t.ex gänga ur en gammal muff och då använda den nu blottade gängan som muffen var dragen på till att använda en t.ex Invändigt gängad R15 till 15 klämringskoppling. Bara ett exempel.
Kopplingen säger jag koppling till för att det är en vanlig klämringskoppling, du tar bort mässing klämringen och stoppar istället in en blå (VSH) eller röd (Vatette) plastklämring. Men du ser även till att röret först är rent, brotscha det med sandpapper. Ett DN10 stålrör brukar ha en ytterdiameter på runt 17,3 eller något, DN15 runt kanske 21,7 eller något. Därför jag menade att då köper man t.ex en DN10 plastklämring men man köper en 18 rak klämringskoppling. Och till DN15 köper du en DN15 plast klämring och kör en 22 rak koppling. Då har du klämring på andra sidan. Dock en rätt stor koppling, så sätter du en förminskningskona på ena sidan så kan du köra 12 rör direkt som matar till raddisen.
Bilden där man ser ett kopparrör vandra över skärmen med en koppling i mitten på sig
Menade inte att du skulle gänga själv, menade att du skulle använda dig utav en redan gängad del i ditt befintliga system. Du kan t.ex gänga ur en gammal muff och då använda den nu blottade gängan som muffen var dragen på till att använda en t.ex Invändigt gängad R15 till 15 klämringskoppling. Bara ett exempel.
Kopplingen säger jag koppling till för att det är en vanlig klämringskoppling, du tar bort mässing klämringen och stoppar istället in en blå (VSH) eller röd (Vatette) plastklämring. Men du ser även till att röret först är rent, brotscha det med sandpapper. Ett DN10 stålrör brukar ha en ytterdiameter på runt 17,3 eller något, DN15 runt kanske 21,7 eller något. Därför jag menade att då köper man t.ex en DN10 plastklämring men man köper en 18 rak klämringskoppling. Och till DN15 köper du en DN15 plast klämring och kör en 22 rak koppling. Då har du klämring på andra sidan. Dock en rätt stor koppling, så sätter du en förminskningskona på ena sidan så kan du köra 12 rör direkt som matar till raddisen.
Bilden där man ser ett kopparrör vandra över skärmen med en koppling i mitten på sig
JAG HATAR SECUREX KOPPLINGAR!!!! Läcker i varenda jävla koppling när man rör kåkarna inne i stan. Även om den är tät nu så är det lika bra att byta. Man glödgade röret och konade upp det och anslöt det med kona från andra hållet. Inte ens Stockholmshem vill ha dom i sina rör. Men pga att de glödgat röret, glöm inte stödhylsa.
Om du ska ta bort den så är det förmodligen ett gammalt 16 CU rör som den sitter på. På de gamla 16 rören så finns det flera olika stödhylsor eftersom rören fanns att få i olika gods. Köp två av varje som finns. Eller förlita dig på din mätning av godset!Robinvvs skrev:JAG HATAR SECUREX KOPPLINGAR!!!! Läcker i varenda jävla koppling när man rör kåkarna inne i stan. Även om den är tät nu så är det lika bra att byta. Man glödgade röret och konade upp det och anslöt det med kona från andra hållet. Inte ens Stockholmshem vill ha dom i sina rör. Men pga att de glödgat röret, glöm inte stödhylsa.
Klicka här för att svara