6 473 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Panik, måste plugga rör
Sida 1 av 2
Skulle plugga ett rör i källaren, hade mätt upp till 15mm.
Sågade isär och försökte få på koppling men det då inte.
Det verkar som det är någon liten millimeter tjockare gods på detta röret och får inte på min koppling.
Det satt en koppling där innan och prövar jag ett 15mm rör däri glappar det mer än i en annan koppling jag har.
Vad är detta för rör och vilken koppling ska jag ha till ett sådant rör?
Något som har ett bra tips för att kunna plugga igen ett rör med något bra man kan tänkas ha hemma?
Tacksam för hjälp!
Sågade isär och försökte få på koppling men det då inte.
Det verkar som det är någon liten millimeter tjockare gods på detta röret och får inte på min koppling.
Det satt en koppling där innan och prövar jag ett 15mm rör däri glappar det mer än i en annan koppling jag har.
Vad är detta för rör och vilken koppling ska jag ha till ett sådant rör?
Något som har ett bra tips för att kunna plugga igen ett rör med något bra man kan tänkas ha hemma?
Tacksam för hjälp!
Det finns 16mm klämringskopplingar, men jag antar att du inte har det hemma.
Bästa jag kommer på då är att leta upp en gänga, om du har ngn sån hemma.
Eller åk till mig i Sthlm och hämta en föravstängning med 16mm klämring på ena sidan och 15 på andra..
Bästa jag kommer på då är att leta upp en gänga, om du har ngn sån hemma.
Eller åk till mig i Sthlm och hämta en föravstängning med 16mm klämring på ena sidan och 15 på andra..
Hittade en affär i närheten som har öppet i morgon.
En sådan här borde fungera finfint va?
http://www.verktygsboden.se/kopplingar/klaemringskoppling-rak
Någon som vet om märket Amiga är något att lita på?
En sådan här borde fungera finfint va?
http://www.verktygsboden.se/kopplingar/klaemringskoppling-rak
Någon som vet om märket Amiga är något att lita på?
Som tur var slog mig just den tanken i ungefär samma ögonblick som jag var ifärd med att sätta igång med ett vvs-jobb en lördagskväll i vårat renoveringsobjekt, så jag lyckades hejda mig själv 
Ett tips kan vara att sätta på en slang med slangklämmor. Slagen kan du plugga med en träbit eller nåt, och klämma åt med slangklämma. Är slangen grövre än röret får du tejpa lite. Kanske kan vara lite risky på varmvattenledningen dock
Ett tips kan vara att sätta på en slang med slangklämmor. Slagen kan du plugga med en träbit eller nåt, och klämma åt med slangklämma. Är slangen grövre än röret får du tejpa lite. Kanske kan vara lite risky på varmvattenledningen dock
Nu är det varmvatten i huset igen 
Tur i oturen så fick jag inhandlat avloppsdelar i samma veva om kopplingen, strax under rinkabyrör-priser tom.
Tack alla för tips, en viktig läxa har jag lärt mig denna helgen.
Tur i oturen så fick jag inhandlat avloppsdelar i samma veva om kopplingen, strax under rinkabyrör-priser tom.
Tack alla för tips, en viktig läxa har jag lärt mig denna helgen.
Var på väg in till Coop i lördags kväll men tänkte jag ringer och kollar och enligt killen jag fick tag på har de inget sortiment med den gamla 16mm standarden.
Annars är det kanon , öppet till 22 alla dagar.
Annars är det kanon , öppet till 22 alla dagar.
Väldigt sant, vilket åxå är en anledning till att det är svårt att hitta den rätta tiden för VVS jobb.stoif skrev:
Ett sätt som kan hjälpa är att ha många kulventiler på olika kall o varmvattensledningar plus vid tappställen, det kan iaf göra att inte hela "husfabriken" stoppas upp när man mekar med VVS.
Det här var smart. Är man lite klurig så kanske man kan lägga pluggningen i slangen vid en golvbrunn eller en hink, så att det inte gör något om det droppar lite.thomasx skrev: