Skulle plugga ett rör i källaren, hade mätt upp till 15mm.
Sågade isär och försökte få på koppling men det då inte.
Det verkar som det är någon liten millimeter tjockare gods på detta röret och får inte på min koppling.
Det satt en koppling där innan och prövar jag ett 15mm rör däri glappar det mer än i en annan koppling jag har.

Vad är detta för rör och vilken koppling ska jag ha till ett sådant rör?

Något som har ett bra tips för att kunna plugga igen ett rör med något bra man kan tänkas ha hemma?

Tacksam för hjälp!

Gammalt kopparrör? Finns 16 mm...

Det finns 16mm klämringskopplingar, men jag antar att du inte har det hemma.

Bästa jag kommer på då är att leta upp en gänga, om du har ngn sån hemma.

Eller åk till mig i Sthlm och hämta en föravstängning med 16mm klämring på ena sidan och 15 på andra..

Har du ploygrip hemma så knip ihop röret på en stäcka av 25mm.
Böj sen tillbaka den platta delen som en kaviartub.

Fullösning som fungerar akut tills du har rätt koppling hemma.

Nödlösning är att smärgla ner röret till 15mm med typ smärgelduk tills korrekt koppling monteras, gör man den lösningen skall man stänga av vattnet när man lämnar bostaden.

mvh

Tack för alla tips, kan ev. få tag på en 16 till 15 övergång imorgon.
Det här gällde varmvattnet så det får jag leva utan så länge, kallvattnet fungerar ju.

En läxa jag har lärt mig som VVS-hempulare i ett gammalt hus är att aldrig göra kritiska moment när alla affärer är stängda.. Har bl.a. råkat ut för olika gängstigning i kopplingar.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
@stoif: Den läxan lärde jag mig idag :)

Som tur var slog mig just den tanken i ungefär samma ögonblick som jag var ifärd med att sätta igång med ett vvs-jobb en lördagskväll i vårat renoveringsobjekt, så jag lyckades hejda mig själv :)

Ett tips kan vara att sätta på en slang med slangklämmor. Slagen kan du plugga med en träbit eller nåt, och klämma åt med slangklämma. Är slangen grövre än röret får du tejpa lite. Kanske kan vara lite risky på varmvattenledningen dock ;)

Nu är det varmvatten i huset igen :)

Tur i oturen så fick jag inhandlat avloppsdelar i samma veva om kopplingen, strax under rinkabyrör-priser tom. :)

Tack alla för tips, en viktig läxa har jag lärt mig denna helgen.

Antar att du bor i Boråstrakten, då är Coop öppet alla dagar och dom säljer liksom det mesta. Har Gelia VVS artiklar. Bara ett litet tips

Var på väg in till Coop i lördags kväll men tänkte jag ringer och kollar och enligt killen jag fick tag på har de inget sortiment med den gamla 16mm standarden.
Annars är det kanon , öppet till 22 alla dagar.

stoif skrev:
En läxa jag har lärt mig som VVS-hempulare i ett gammalt hus är att aldrig göra kritiska moment när alla affärer är stängda.. Har bl.a. råkat ut för olika gängstigning i kopplingar.
Väldigt sant, vilket åxå är en anledning till att det är svårt att hitta den rätta tiden för VVS jobb.
Ett sätt som kan hjälpa är att ha många kulventiler på olika kall o varmvattensledningar plus vid tappställen, det kan iaf göra att inte hela "husfabriken" stoppas upp när man mekar med VVS.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ett tips kan vara att sätta på en slang med slangklämmor. Slagen kan du plugga med en träbit eller nåt, och klämma åt med slangklämma. Är slangen grövre än röret får du tejpa lite. Kanske kan vara lite risky på varmvattenledningen dock ;)
Det här var smart. Är man lite klurig så kanske man kan lägga pluggningen i slangen vid en golvbrunn eller en hink, så att det inte gör något om det droppar lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.