D
Hej,

Jag har vattenledningar som går genom min lägenhet i hallen, som för väldigt mycket oväsen när kökskranen i lägenheten ovanför används. Se bifogad bild på genomföring.

Vad jag förstår finns det regler för ljudnivåer, dock innan diskussioner tas upp med fastighetsvärden undrar jag vad det finns för praktiska lösningar. Se bilden på nuvarande isolering, den känns relativt dåligt gjord och isoleringen är tunn och gammal. Finns det nyare bättre isolering man skulle kunna använda och få ett bättre resultat, eller skulle isolering av endast denna biten inte ha någon större effekt då ljudet sprids från andra stället tro? Ledningarna med siffra 1,2 är alltså vattenledningarna.

Tips mottages gärna.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg in dem. När jag renoverade stammen på en fastighet så hade vi det öppet under en period och det lät vansinnigt. Bygg in dem bara så kommer det inte att låta så mycket.

Den isolering du visar på bilderna är endast värme/kondensisolering,
och har väldigt lite påverkan på ljudet.

Tips:
Bygg en liten kanal runt rören av gipsskiva 13 mm, helst i två-tre lager.
Se till att alla springor tätas.

Så kommer det att bli mycket tystare.

D
Tack för tipsen.

Jag funderar på om jag ska försöka sätta någon ljudisoleringsplatta på insidan av dörren till det "hörnskåp" som rören går genom samt att komplettera med någon ljudisolerande isolering kring rören. Kan man skumma i skåpet också för att dämpa ytterligare tro?

Finns det någont slags färdigt ljudisolerande rör man kan sätta runt ledningarna man kan köpa? Tips var i Stockholm?

Med vänlig hälsning,

Ljudisoleringsmatta finns ganska billigt på Biltema, i olika tjocklek. Kan ju vara ide att testa att vira om rören som test

kan ju oxå vara så att en ventil ovanför dig sitter på trekvart och gör ett susande ljud...... kan vara skit i ilarna till blandarna eller så hoss grannarna.. hde frågat dom oxå om dom har högt ljud..

Krilleman
Jag undrar varför du har (som ägare av lägenheten i brf) öppen V/A stam?

Vi ev stamrenovering så byggs just sådant in (av brf - alltså bekostas av din avgift i föreningen)

För ska du göra ingrepp i fastigheten krävs tillstånd!!! Även små ingrepp som rivning av tex slits där V/A ligger...

krilleman_215 skrev:
Jag undrar varför du har (som ägare av lägenheten i brf) öppen V/A stam?

Vi ev stamrenovering så byggs just sådant in (av brf - alltså bekostas av din avgift i föreningen)

För ska du göra ingrepp i fastigheten krävs tillstånd!!! Även små ingrepp som rivning av tex slits där V/A ligger...
Enligt inlägg nr4 låter det som att det är en dörr till utrymmet, därav lätt att se/höra rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.