7 088 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Avhärdningsfilter
Jag har ett gammalt avhärdningsfilter som läcker vatten. Enligt Göinge Vattenteknik så är det svårt att hitta reservdelar och i stället borde jag sätta in något nytt. Jag kan hålla med, eftersom filtret har många år på nacken.
Ett nytt filter skulle gå på runt 12 000 Ink moms och installation. Men så föreslog mannen i stället något som heter Dosaphos (www.goingefilter.com). Är det någon som har en uppfattning om denna produkt? Får jag samma resultat som med ett "riktigt" avhärdningsfilter?
Jag är tacksam för specifika svar, men även allmänna tankar kring avhärdningsfilter.
Ett nytt filter skulle gå på runt 12 000 Ink moms och installation. Men så föreslog mannen i stället något som heter Dosaphos (www.goingefilter.com). Är det någon som har en uppfattning om denna produkt? Får jag samma resultat som med ett "riktigt" avhärdningsfilter?
Jag är tacksam för specifika svar, men även allmänna tankar kring avhärdningsfilter.
Medlem
· Stockholms län
· 648 inlägg
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4704 Dosaphos verkar tveksamt... Mvh
Dom har biliga avhärdningsfilter http://billiga-vattenfilter.com/9-avhardningsfilter-mjukvattenfilter-kalkfilter-avhardare jag ar ett jarnfilter likadant som dom har har instalerat det själv lätt att instalera
Tack Yrrol, det värmer!
Det finns väldigt fina avhärdare idag som är väldigt smidiga.
Jag brukar rek. Dom med dubbeltub.
Fördelen är att dom går på rent flöde och inte på tid. Vilket innebär att du inte förbrukar salt i onödan.
Den använder väldigt lite salt (300g) per backspolning på endast 17 liter vatten. Dom är även så kallad uppströmsfilter vilket innebär att all kalk är borta ur vattnet innan det kommer in i automatiken.
Men dom är lite dyrare än en vanlig standard tank.
Det finns väldigt fina avhärdare idag som är väldigt smidiga.
Jag brukar rek. Dom med dubbeltub.
Fördelen är att dom går på rent flöde och inte på tid. Vilket innebär att du inte förbrukar salt i onödan.
Den använder väldigt lite salt (300g) per backspolning på endast 17 liter vatten. Dom är även så kallad uppströmsfilter vilket innebär att all kalk är borta ur vattnet innan det kommer in i automatiken.
Men dom är lite dyrare än en vanlig standard tank.
Till TS: Beror på vad du har för filter, "Vattenteknik"s filter finns det fullt reservdelslager till, även till 30år gamla avhärdare.
Och som nämnts tidigare så går ventilpaketet med tidsstyrning att byta i sin helhet till nyare. Själva filtermassan slits ju inte ut direkt.
Och som nämnts tidigare så går ventilpaketet med tidsstyrning att byta i sin helhet till nyare. Själva filtermassan slits ju inte ut direkt.
Ja! En automatik kostar några tusen.
Skruv av den och känn på massan genom att sticka ner en pinne. Känns den trög eller hård, bör du byta massa.
Tänk dock på att dysröret som går från toppen till botten gärna följer med upp när du skruvar bort automatiken. Då måste du tömma ur allt för att sedan återfylla med dysröret på plats.
Skruv av den och känn på massan genom att sticka ner en pinne. Känns den trög eller hård, bör du byta massa.
Tänk dock på att dysröret som går från toppen till botten gärna följer med upp när du skruvar bort automatiken. Då måste du tömma ur allt för att sedan återfylla med dysröret på plats.
Klicka här för att svara