4 318 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Koppling: Slät ände 10mm - LK PAL 16*2,0
Hej, ska snart koppla ihop ny köksblandare (FMM 9000E III med slät ände 10mm) med nydragna rör (LK alupex 16 x 2,0mm).
* Vad behöver jag för typ av kopplingar?
* Hur gör man för att kontrollerat spola igenom rören innan blandaren monteras?
Mvh
* Vad behöver jag för typ av kopplingar?
* Hur gör man för att kontrollerat spola igenom rören innan blandaren monteras?
Mvh
spola igenom rören hade jag inte brytt mig om.gör du när kranen e på plats. köp en klämringskoppling för Cu 10-15 ta sedan väck klämkonan och klämringen för CU på 15 sidan. köp en halvkoppling för LK pex16. tänk på att pexrören kräver speciell "sax" för att kapas vinkelrätt o slätt.dra ihop med rätt antal varv, klart!
Köp två: http://www.dinvvsbutik.se/vaplastkulv16xcu10rak2130-p-57923.html?osCsid=1qsec1051d29io0jtsnv3sfne3
Då får du allt, ballofix, klämring som passar på din blandare och i andra änden kopplingsset som passar på din 16 slang! Och så slipper du köpa lösa delar och allt passar på en gång!
Inga stödhylsor behöver du heller. Du har slangar med hårda ändar på blandaren.
Men framförallt så är alla delar från samma tillverkare = Bästa alternativet!
Saxat ur LK:s installationsanvisning för PAL:
[h=4]Montering
Röret ska kapas vinkelrätt. LK PE-X Universalrör ska kapas med rörsax och LK PAL Universalrör med röravskärare. Kapning ska inte göras med bågfil p.g.a. de spån som trots renspolning kan bli kvar i rörsystemet och orsaka störningar i blandare och ventiler m.m.[/h]LK PAL Universalrör ska fasas med LK PressPex Kalibreringsverktyg vilket, förutom fasning av röränden, återställer röret från eventuell ovalitet och diameterminskning som kapning med röravskäraren gett.
Då får du allt, ballofix, klämring som passar på din blandare och i andra änden kopplingsset som passar på din 16 slang! Och så slipper du köpa lösa delar och allt passar på en gång!
Inga stödhylsor behöver du heller. Du har slangar med hårda ändar på blandaren.
Men framförallt så är alla delar från samma tillverkare = Bästa alternativet!
Saxat ur LK:s installationsanvisning för PAL:
[h=4]Montering
Röret ska kapas vinkelrätt. LK PE-X Universalrör ska kapas med rörsax och LK PAL Universalrör med röravskärare. Kapning ska inte göras med bågfil p.g.a. de spån som trots renspolning kan bli kvar i rörsystemet och orsaka störningar i blandare och ventiler m.m.[/h]LK PAL Universalrör ska fasas med LK PressPex Kalibreringsverktyg vilket, förutom fasning av röränden, återställer röret från eventuell ovalitet och diameterminskning som kapning med röravskäraren gett.
Redigerat:
Klicka här för att svara