S
sj6: Ska rören byggas in så använder vi hål- /patentband och/eller elklammor till 22-28mm rör. Funkar kanon och sitter bra. Se bara till att när du skruvar hålband att du inte klämmer skyddsröret alltför hårt.
13 svar · 18,7k läst
P
pjosse: Har en septitank och vill komma åt anslutningen till avloppsröret. Jag har grävt mig ner (ca 1,2m) så att jag kan se att det är en cylinderformad tank (med stigarrör). Jag trodde att anslutningen skulle ligga högst upp på långsidan vid stigarröret, men icke. I vart fall inte på den sidan av tanken som det "logiskt" borde göra. Kan det finnas vid kortsidorna av cylindern? Men
0 svar · 1,9k läst
P
Parkas: Hej och tack för svar! Luften i hydroforen är ok. Får ut ca 15 liter vatten innnan pumpen går igång.Tror inte heller att tryckgivaren som är problemet, jag har ju lyckats få ner intervallet från 2 och 3 bar till 1 och 2 bar. När punpen slår till vid 1 bar så tar det lång tid (flera minuter) innan den segat sig upp i 2 bar. När jag tidigare hade den inställd på intervallet 2 och 3
5 svar · 4,6k läst
S
sj6: Får inte ha en 90-gradersböj liggande ännu mindre ett gren med 90-gradersböj. Och i ärlighetens namn så ser den där rördragningen ingen vidare ut. Bilden kanske gör dig en otjänst.
10 svar · 12,0k läst
·
S
Steffo1980: [citat] Jo, men jag är rädd för att "stenkistan" är rakt under plattan. Om den är placerad utanför (vilket jag hoppas) så bör jag upptäcka i vilken riktning den är placerad när jag dränerar.
13 svar · 4,3k läst
S
sj6: En riktig VVS-are hade inte gjort så nej, inte ens en lärling med yrkesstolthet. Komma ut med 90 gradarna lite för att sedan S-a in närmre väggen. Det där är basics.
6 svar · 2,2k läst
·
gadeberg
gadeberg: Hyr och gräv! Sen när alla papper är klara gör du resten själv med
18 svar · 5,0k läst
·
gadeberg
gadeberg: Mekanisk rensning är alltid bäst. Sodan kan bli som cement. Så för att få bort hår och annat konstigt så ta som tidigare sagt en kniv och plock bort skyddet
5 svar · 5,8k läst
·
C
charta77: [citat] OT: Du har väl gul karamellfärg i isen som du har ställt fram innan du berättat?
11 svar · 1,8k läst
C
charta77: Är det skillnad i grovleken på rören till där det tar längre tid? När det väl kommer fram så är det riktigt varmt? Har vattnet hunnit kallna mellan kran och beredare så tar det relativt längre tid innan det varma vattnet kommer fram desto grövre rör man har.
4 svar · 3,6k läst
H
hlt: Hej! Har ett Wehoputs 5 minireningsverk runt knuten på huset. Stör mig på att jag inte alltid ser att det larmar, krävs att jag går dit o kollar. Hade velat ha lampan inne i grovköket i stället. Det är ju en vanlig stickkontakt med 230V till lampan, någon som löst det med en Nexa sändare eller liknande? Vill ogärna gräva ner en ny kabel o dra in i huset om det inte behövs. Mvh.
0 svar · 1,7k läst
A
akdov: Okej det kan ju vara värt att testa...lätt, mellan eller standardmjölk? ;) Har hittat nu att färgämnet som man ska använda heter "Rhodamine" men kanske svårt att få tag i...
2 svar · 2,1k läst
P
pyerdarn: hej tack för svar japp har beställt vatten prov gick på en 1000 lapp ca :) va med skeptisk till gratis prov.. ja men det var lukt av kemikalier innan jag satte igång filtret igen också :(
3 svar · 5,2k läst
·
S
DIY_freak: http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=158
5 svar · 974 läst
jackt
jackt: Nu löste jag mitt problem. Köpte två små ringpackningar som jag trädde på nippeln. Sågade sedan av yttersta biten på luft-munstycket då det fanns en liten springa där en fastsättningsbit stack in och där luften pös ut. När jag nu satte munstycket så blev det tätt och jag kunde få in luft utan att det slipprade ut något större spill. Så nu är det rätt nivåer igen.
16 svar · 39,9k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Ofta så funkar inte alltid slangklämmor så bra på spiralslangar men i det här fallet så finns finns inget tryck så det bör funka utmärkt.
13 svar · 7,2k läst
G
Grynet10: Nä, inte direkt hemtrevligt i pumphuset!! Särskilt inte om den ena av oss (läs JAG) har en fruktansvärd fobi för spindlar :P!!! De verkar trivas ganska bra där i den fuktiga luften och verkar även ha bra med mat för de är helt enorma! Får vara tacksam att de bor där och inte i huset i alla fall ;)!
9 svar · 6,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ni behöver göra om avloppet från grunden. Er avloppsanläggning uppfyller inte dagens krav på rening. Ta kontakt med kommunen för att diskutera åtgärd.
2 svar · 8,5k läst
bax
bax: Jag hoppades att min brunn skulle ge på så mycket vatten att jag kunde ansluta en värmepump mot den, men tyvärr inte :(
7 svar · 6,1k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja det var även min spontana reaktion i #2. Dock kan det ju vara värt att kommentera att om man exempelvis bor i bostadsrätt så kan föreningen ha regler som begränsar vad man får göra. Om du själv däremot bygger ett hus får du dra varenda rörstump precis hur (klantigt/proffsigt) du vill. Sen att försäkringsbolagen, vid en eventuell skada, kan ha synpunkter om du gör det på
5 svar · 4,0k läst
LAINE
LAINE: De kör alupex i rör i rör, från fördelare i källare där varje lgh får 2 slangar in, kall och varm, så 110 hålet blir ganska utfyllt därav struntar de i extra isolering, finns ju rör i rör med isolering. Vore det inte smidigare att dra upp 2 rör i rör isolerade och sätta t koppling till varje lgh och sedan bygga inspektionslucka? För pressade kopplingar får väl inte byggas in?
3 svar · 3,3k läst
S
spekerök: Har du en manometer så kan du se när pumpen startar/stoppar, jag tycker det är bra om den startar t.ex på 2.5 bar och stoppar vid 4.0 bar ett differanstryck på 1.5 bar föreskriver en del pumptillverkare. Glöm inte att bryta strömmen när du lossar locket på tryckströmbrytaren för att ev. justera för säkerhets skull så du inte får en hurring. mvh
4 svar · 1,1k läst
JAP-Tina
JAP-Tina: Man ska alltid begära in offerter från flera olika entreprenörer, och gärna specificerade så långt som möjligt så att man vet vad man får och vad man inte får för pengarna. Man kan inte jämföra äpplen med päron, och det är inte alltid billigaste offerten verkligen är billigast i slutänden. Det är även olika vad man själv har för kontakter, kan göra själv etc. Det är
11 svar · 6,4k läst
·
M
mogge_73: Ett tips för att spara pengar och ändå ha kontroll på sitt vatten. Är att Kontrollera sin konduktivitet (samlade salter), har du en analys kan du bara jämföra mot den varje år, ser du förändringar så får man ta en ny analys. Ditt lokala vattenreningsföretag borde kunna ställa upp med det. (Det gör vi)
12 svar · 7,8k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] http://www.oras.com/se/consumer/faucetschool/Pages/faucetschool.aspx
4 svar · 2,1k läst
ama3282
ama3282: Då är följande beställt / Inköpt: Pump ZDS Gummikabel 4x1.5mm2 (65 m) Gjutskarv för kabel Motorskydd 1,6-2,5 amp Jag kommer att göra jobbet själv med hjälp från en bekant. Förhoppningsvis slipper vi problem med pumpen ett tag framöver.
8 svar · 6,4k läst
·
JAP-Tina
JAP-Tina: Från själva markbädden/infiltrationen ska det inte komma någon lukt. På anläggningen ska det finnas luftningsrör, kommer det någon lukt är det isf därifrån, och avluftningen ska vara kopplad till avloppsstammen som kommer till huset och gå upp ovan nock. Om anläggningen fungerar som den ska ska det dock vara mycket lite lukt och skulle det mot förmodan bli lukt finns även den s k
16 svar · 7,4k läst
·
C
cecar33: Vad du gör på din tomt har inte grannen med att göra, förutsatt att han inte drabbas negativt av dina förehavanden. Möjligen kan det behövas myndighets beslut, annars är det bara och lägga rören på plats.
8 svar · 2,4k läst
·
Patrick E
Patrick E: Du måste tömma beredaren på KV sidan. På de flesta beredare är röret för VV uppdraget till övre delen av beredaren eftersom det är där det varma vattnet lägger sig. Knäppningarna och smällarna låter mer som luftbubblor. Har du mycket luft i det inkommande kallvattnet till beredaren? Snabbaste sättet är väl annars att lossa anslutningen för inkommande KV. Fast då kanske det
8 svar · 28,7k läst
·
M
Matsen: Fylla upp med jord känns ju som en betydligt omständigare lösning. Blir ju en liten kulle däruppe istället då.Då ser det nog bättre ut med ett litet hus. Tittade ner ikväll och lite kondens fanns det på ledningarna så helt torrt är det väl kanske inte. En isolerad lösning skulle trots allt kännas tryggare. Men jag funderar vidare =)
2 svar · 9,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.