Hej

Har fått ett problem som jag hoppas någon varit med om. Vår drygt 1.5 år gamla kökskran rinner några sekunder när man stänger av den. Det är kanske 4-5 sec och kanske 0,5-1dl vatten som kommer ut efter att den blivit stängd. Sedan kommer det inget, så själva kranen sluter tätt.

Kan inte riktigt förstå vad det är för vatten, att det bara är själva pipen som tömmer sig känns konstigt då det är en kort bit som går neråt.. Kranen är en FM Mattson Garda I..

sv-44015.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkerligen pipen som tömmer sig, vatten kan få en viss hävert/sugeffekt och att det då kommer mera än man tycker verkar rimligt. Ser du något problem med det?
I vissa konstruktioner nyttjas den, har sett vissa behållare i tvättmaskiner till t.ex. sköljmedel där de med hjälp av detta kan bli "självtömmande" efter att de spolats ur med vatten.

Redigerat:
Ok. Men varför nu? Och varför?

Nej, inget egentligt problem, lite irriterande bara.. :)

Ingen som har tryckt till pipen så att den bara blivit lite mera framåtvinklad eller blivit lite mera glapp i bussningen som sitter i leden för att kunna svänga den. Den småläcker inte, endast några få droppar i leden där man svänger den.

Tycker inte att den är mer annorlunda nu än den var för några dagar sedan. Visst kan någon "knäckt" till den lite så den lutar mer framåt, men det måste vara ytterst lite då..

Det ända jag har gjort, är att jag ändrat lite på vattentrycket hemma då det var lite lågt, från 3.8 till ca 4 och minsta tryck från 1.8 till 2.5.. (Har eget vatten.)

Sitter troligen en o-ring i svängen som ska täta och om den släpper in luft så kan vattnet som står i pipen tömmas ut med hävertverkan. Så länge packningen är helt tät så kan vattnet inte rinna ur pipen som då skulle få vacum i sig.

Idag löste sig problemet av sig själv antar jag.

Verkar som det kommit in luft i vattensystemet när jag ändrade trycket och gjorde rent filtren. Nu på eftermiddagen skulle jag testa hur mycket jag tappar i tryck om vattnet går via filtren eller via bypasen. När jag startade bypass testet fräste det i kranen och när jag stängde vattenkranen stoppade vattnet på en ggr. När jag sedan kopplade på filtren igen var det fortfarande ok.

Så kan lägga detta åt handlingarna nu.. Tack för era förslag/idéer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.