5 988 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bly i järnrör från 1940?
Hej!
Har ett hus från 1940. När vi köpte det anmärkte besiktningsmannen på att vi borde byta ut gamla dricksvattenledningarna (gjutjärn tror jag) då dessa skulle kunna innehålla bly. Undrar nu hur stor risk det är att det finns bly i ledningar från den tiden? De ska såklart bytas ut så småningom men frågan är hur bråttom det är. Vet någon hur stort projekt/ hur dyrt detta kan vara? Alla rör hänger synliga i källartaket.
Har ett hus från 1940. När vi köpte det anmärkte besiktningsmannen på att vi borde byta ut gamla dricksvattenledningarna (gjutjärn tror jag) då dessa skulle kunna innehålla bly. Undrar nu hur stor risk det är att det finns bly i ledningar från den tiden? De ska såklart bytas ut så småningom men frågan är hur bråttom det är. Vet någon hur stort projekt/ hur dyrt detta kan vara? Alla rör hänger synliga i källartaket.
Hmm, låter som ett missförstånd. Har svårt att tro att det skulle vara bly i kallvattenrör av järn.
Däremot drevade man avloppsrör i gjutjärn med bly i skarvarna. På stora kommunala vattenledningar tätades dock skarvarna med bly, men blyt ligger på utsidan av röret i skarven och inte i kontakt med vattnet.
Däremot drevade man avloppsrör i gjutjärn med bly i skarvarna. På stora kommunala vattenledningar tätades dock skarvarna med bly, men blyt ligger på utsidan av röret i skarven och inte i kontakt med vattnet.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vattenrör från den tiden är ofta galvaniserade, galvaniseringen har försvunnit för väldigt länge sedan, nu är dina ledningar "bara" rostiga invändigt. Galvaniseringen bör väl ha innehållit zink tror jag. inte bly.
Sådana gamla ledningar blir dåliga på två sätt, dels rostar de till slut igenom så att de läcker. Dels blir de igensatta av en blandning av rost och kalk. Kan till slut bli helt stopp i dem.
När de rostar igenom så ser man ofta tecken på det innan det blir katastrof, det finns porer i metallen där mikroskopiska läckor uppstår innan det blir akut att fixa. Det kan man dels se genom att rören börjar "svettas", lite mer än vanlig kondens, del blir det rostprickar utvändigt.
Vi bytte för något år sedan den sista stumpen gammalt galvat rör, huset är från tidigt 30 tal, men jag tror att röret var från en stor ombyggnad 1960. Det här röret satt illa till ovanför pannan så det fick bytas när pannan togs bort för en värmepump. Det var så mycket avlgagringar som hade lagt sig i ett lite spiralformat mönster att man kunde inte se igenom en rak rörstump på 30 cm, sikten doldes helt av avlagringar.
Flödet i duschar osv förbättrades avsevärt efter åtgärden.
Sådana gamla ledningar blir dåliga på två sätt, dels rostar de till slut igenom så att de läcker. Dels blir de igensatta av en blandning av rost och kalk. Kan till slut bli helt stopp i dem.
När de rostar igenom så ser man ofta tecken på det innan det blir katastrof, det finns porer i metallen där mikroskopiska läckor uppstår innan det blir akut att fixa. Det kan man dels se genom att rören börjar "svettas", lite mer än vanlig kondens, del blir det rostprickar utvändigt.
Vi bytte för något år sedan den sista stumpen gammalt galvat rör, huset är från tidigt 30 tal, men jag tror att röret var från en stor ombyggnad 1960. Det här röret satt illa till ovanför pannan så det fick bytas när pannan togs bort för en värmepump. Det var så mycket avlgagringar som hade lagt sig i ett lite spiralformat mönster att man kunde inte se igenom en rak rörstump på 30 cm, sikten doldes helt av avlagringar.
Flödet i duschar osv förbättrades avsevärt efter åtgärden.
Klicka här för att svara
