Vatten & Avlopp
dosken: Tackar! Jag ser tyvärr ingen annan rimlig lösning än att tappvattnet måste gå en viss bit ute i friska luften. Jag har faktiskt en oanvänd värmekabel som förre ägarn lämnat kvar, bra om man får användning för den då. Så då isolerar jag rören mellan blindbotten i utbyggnaden och en bit in i källaren då kanske? Ingen som har åsikt om det är ok att dra rören rätt upp genom
Nybliven_husägare: Okej, tak för alla svar! Vi får ta hit någon helt enkelt :)
alex86: Hehe, lyckligt slut! Tur du stod på dig, annars hade ju infiltrationen kunnat sätta igen... 😃
spekerök: Finns ett fabrikat som jag brukar montera som är mer designad med bra detaljkvalite och att fästena är högblanka. Dessutom är det väldigt bra att montera då det följer med kopplingset för 12/15 cu och pex 15x2.5 med fästet.http://www.tapwell.se/blandarf%C3%A4ste/Search
PappasHammare: Vi andra tittar på datumet och tänker att detta har vi diskuterat klart
Rjs: Anledningen till att modulerna är igenslammade är pga översvämning, som i sin tur beror på obefintlig eller felaktigt installerad avskärande dränering. Med andra ord, en felaktigt installerad infiltration. gör om gör rätt.
Krillew: Sj6 jo det var nått sånt jag menade visste inte att skenorna fanns med sid fäste. har ju satt skenor i taket i källaren där jag hängt rör och klämmorna som krilleman_215 beskriver blir väl bra. eller dra pex det är sant att det gör ju inget att det inte är helt rakt om man döljer det i en låda.. Ja jag skall fundera lite jag har lite pex kvar skall kolla hur mycket det kan vara. jag
mogge_73: [citat] Avsyrningsfiltret, är ett pH-justerande filter som enbart ska höja pH värdet. Detta är för pH måste vara minst över 7,0 för att järnet ska fällas ut (järnoxid) så snabbt som möjligt. För att skapa järnoxid blandas järn och syre. Om dock järnet är så kallat humusbundet innebär det att humuset "klätt in järnet" vilket innebär att järnet inte får kontakt med syret.
Meganeoman: Finns det att köpa en exakt likadan kran då? Är det bara stänga av vattnet och byta den då? Eller är det enklare att byta bara den packningen som strular?
alex86: Kika på renhållningstaxan oxå där bör stå vad som ingår i avgiften...
bonnier: vårt nyinstallerade avlopp inspekterades på plats innan täckning av en tjänsteman, Motala kommun. Det var ett krav förstod jag det som. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
currenthill: Sidospår, men jag har praktisk erfarenhet av just Kia och den sjuåriga garantin. Jag äger en nu fem år gammal Kia Ceed, som jag precis hade inlämnad för problem med AC. Till skillnad från min andra bil, en SEAT med standard tvåårig VAG-garanti, stod Kia för hela reparationen. Har under dessa fem år haft den inlämnad någon gång per år för småsaker, har aldrig behövt nämna
mekkarn: Upnor sa att pex rören tar hand om utvidgningen. vvs butiken sa att det gick aldrig att säga 100% att det inte frös men det var mindre risk med pexrör. Min kompis stuga stod med vatten förra vintern och den frös inte. Min slutsats är att det kan gå bra men att jag inför nästa vinter sätter dit nån tömningspunkt även för varmvattnet så jag är 100%
sj6: [citat] http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Vatette_2011_2012.pdf Sida 12 Antal varv enligt tabel efter handåtdragning. Det var dessutom 2 varv, inte 2½. Pasta behövs oftast inte tillföras står det nu men säljarna vi pratat med så är det ingen nackdel. VSH säljarn skällde ut Dahl-säljarn för att man rekommenderat pasta på deras kopplingar. Korkat
sj6: Mycket möjligt att jag behöver men jag gör heller det som alltid funkar än chansar :P Jag har nämligen fått lära mig att först på med pasta, sen lin, sen pasta igen för annars finns risken att pastan inte sprider sig igenom linet vilket man vill. Alla rörmockare jag jobbat med, träffat, chef, Lärare på VVS.utbildningen. Samma sak., Det är den där första pastan som gör att det
Krilleman: [citat] Har du kollat på denna sidan?! Och självklart går det fint att montera prisol på dessa fördelare. Dom är ju gängade, en lämplig övergång med rätt gänga och du är snart ihop med prylarna! Kanske en LK Fördelare UNI-25-c/c 50 kan vara något för dig? 25 gänga i ändarna och 20 i stickena!
mogge_73: Uran kan man rena på flera sätt, det första är att bestämma sig om man vill rena alla kranar eller bara rena den kranan man använder mest. Omvänd osmos kan användas om man enbart ska rena en kran. Annars kan man rena uran i hela huset, då kan man antingen binda uranet till sig i en filtermassa och sedan kassera tuben när den är full (idag det vanligaste). Det andra sättet är att
_kiM__: Du behöver 1st http://www.jula.se/overgangsnippel-450213 3/4" och en slang som är tillräckligt lång med 3/4" anslutningar i båda ändar. Jula verkar inte ha någon men t.ex. Elgiganten har en som är 2,5m http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/A252008/aurora-tilloppsslang
sj6: [citat] Ska det inte bli bra istället för billigt? Isolerad pemslang med en värmekabel kanske då?
sj6: [citat] Misstänkte att jag missförstod. Tack för klargörandet ;)
meckis: är inte den monteringsplattan du använt onödigt bökig? de nya slipper man fräsa i spånet.. tänker på jafo monteringsplatta2
sj6: Vänta här nu, menar ni gängtejp när ni säger loctite? Loctite är ett märke så jag blev förvirrad. För fan, jag som lärling vet redan att gängtejp har man bara till tillfälliga installtioner eller plast. Jag vet att vissa filtertillverkare har plastdetaljer man ska gänga på mässing vilket lin ger för mycket påfrestning på. Loctite gör väl även pasta och lin annars? Gängtejp
sj6: Undvik 90 böjar och T i avlopp överhuvudtaget. Liggande får man inte ha det dessutom. Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med att avloppet går i luften? Kan du göra en enkel ritning i paint eller något?
sj6: [citat] Oja, hörde om en rörmockare som hade sådan otur att han körde ner en vajer i ett gjutjärnsavlopp och kom fram till stoppet. Tryckte, joxade och hade sig, till slut släppte det. Han fortsatte för att rensa väggarna och komma lite längre ner. När han går ut för att ta en cigg så ser han vajern sticka upp ut gräsmattan!! Höll på få tårar så hårt jag skrattade när jag
sj6: [citat] Tur, och detta var nog den bästa lösningen utan ett alltför stort och kostsamt ingrepp.
sj6: [citat] En vanlig S-böj är enkel och en provbit ska inte behövas för ett proffs, en lärling som mig som vill göra allt perfekt går det åt 3 ;) skämtåsido så är det som du säger i denna skalan inget svårt men rocketsience är det i t.ex. ett badrum med kromat rör i ländger om 2-2,75m som man vill bocka utan att skarva. Tid tar det att mäta men snyggt blir det.