1 980 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Nya golvbrunnar eller inte?
Har ett gammalt teglehus, 1plan med källare.
Källaren använder vi just som källare dvs med tvättstuga, verkstad, pannrum mm.
Vid besiktningen framkom att golvbrunnarna är av äldre typ dvs gjutjärn.
Nu ska vi renovera källaren och lägga klinker samt måla väggar.
Till min fråga:
Bör man bila upp dessa brunnar och ersätta dem med moderna? Ska man i så fall byta avloppsstammar i plattan? Är detta ett hästjobb?
Tilläggas kan att brunnar och avlopp fungerar helt utmärkt trots 60 år. Det är heller inte fråga om några tätskikt eller så utan det är i pannrum och tvättstuga de finns.
Källaren använder vi just som källare dvs med tvättstuga, verkstad, pannrum mm.
Vid besiktningen framkom att golvbrunnarna är av äldre typ dvs gjutjärn.
Nu ska vi renovera källaren och lägga klinker samt måla väggar.
Till min fråga:
Bör man bila upp dessa brunnar och ersätta dem med moderna? Ska man i så fall byta avloppsstammar i plattan? Är detta ett hästjobb?
Tilläggas kan att brunnar och avlopp fungerar helt utmärkt trots 60 år. Det är heller inte fråga om några tätskikt eller så utan det är i pannrum och tvättstuga de finns.
Redigerat:
Byt brunnar och avlopp......att det är 60år är orsak nog att byta.....hur många har en bruksbil från -53? 
Ja, jag känner också till det med försäkringsbolaget.
Dock hade jag en byggare över. Han tyckte att det egentligen var vansinne att byta så bra fungerande avlopp och brunnar. Enligt honom håller dagens plastsystem max 30 år. Ett bra gjort gjutjärnssystem i en betongplatta som ej rör sig skulle fungera i 100 år.
Dock hade jag en byggare över. Han tyckte att det egentligen var vansinne att byta så bra fungerande avlopp och brunnar. Enligt honom håller dagens plastsystem max 30 år. Ett bra gjort gjutjärnssystem i en betongplatta som ej rör sig skulle fungera i 100 år.
Jag hade bytt rubbet, både brunnar och stammar! De gjutjärnsrör som jag hade (68 år hann de bli) var helt OK från badrum, men de som kom från tvätt och kök var nästan bara kex i godset! Jag gissar att tvättmedel, diskmedel, matrester etc. inte är lika snälla mot järnrören som toalettprodukter är...
Har ett rör som är infräst till 40% i en yttervägg. Man har ju ingen aning vart detta går. Går det bara parallellt med ytterväggen så får man kanske även gå ner på utsidan.krilleman_215 skrev:
Klicka här för att svara