I morse när jag gick upp så fick jag inget vatten i kran :( trodde att elpannan hade packat ihop, men efter lite felsökning så visade det sig att en huvudsäkring hade gått. Ny propp i och pannan gick igång. Men inget vatten i kranen ändå. Gick ned i den lilla källaren vi har där pumpanordningen finns och noterade att av/på knappen, eller vad det nu är...säkring kanske, var i läge av. Satte på den och yippie pumpen startade.

20130127_083734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter pumpen finns en tank, ej säker på begreppen men jag kallar det för tank...pumpen fyller på vatten i denna.

20130127_083800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog nån minut som pumpen jobbade för att få upp trycket i tanken. Av tidigare ägare (vi flyttade in i somras) så fick jag lära mig att ha koll på en nivåmätare på tanken, och att man ska se till att nivån på denna ska vara runt en viss punkt. Nivåmätaren ses på utsidan på bilden ovan, ett plast/gummirör nedifrån->upp med en tryckmätare på toppen. Om inte nivån är rätt ska man släppa ut luft via en ventil på toppen av tanken. Sagt och gjort, nivåbubblan syntes inte över huvudtaget så jag började släppa ut luft. När trycket i tanken gått ned till viss nivå så går pumpen igång och fyller på. MEN, nivåbubblan syns inte..och rätt som det är så kommer det vatten istället för luft ur ventilen jag trycker på, och trycket försvinner på nolltid. Dvs. så fort man sätter på en kran så sjunker trycket till nivån som pumpen går igång på.

Jag antar att det blivit för mycket vatten i tanken? Det finns en kranliknande historia i nedre delen av tanken som jag antar att man använder för att tömma den. Är det rätt tillvägagångssätt? Pumpen skall väl vara av under tiden antar jag. Tänker jag fel någonstans eller är det något annat jag måste göra?

Hjälp :(

Har även ett litet propblem med elpannan nu också men tar det i värmedelen i stället.

Du ska inte släppa ut luft i hydroforen, du ska fylla på luft istället. Har du en ventil på toppen av tanken, typ bildäcksventil, så är det enklaste att fylla på luft med en kompressor.

Det är den ventilen jag släppte ut luften med, "bildäcksventil". Jag antar att det är för att man ska få tillräckligt mycket vatten i tanken så att pumpen inte går för ofta (lite ironiskt, nu går den ju konstant nästan...). Ok, men jag förstår vad du menar. Skall jag tömma tanken innan jag fyller på luften?

Enklast är:

1. Stäng av pumpen
2. Tappa ur vatten genom någon kran i huset tills vattennivån når det övre sträcket i röret som du skrev om tidigare
3. Ta fram kompressorn o fyll på via ventilen tills trycket är det samma som trycket är när normalt sett pumpen slås av.
4. Sätt på pumpen

Vid behov kan du behöva efterjustera lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.