Jag har äntligen gått i land med ett hus köp. Det finns naturligtvis mängder med saker att ta tag i. Har bland annat en blandare på toa med prostata besvär på kallvattnet. Det är bra tryck i varmvattnet men kallvattnet har jättedåligt tryck. Blandaren är enl bifogad bild. Jag har kollat det som är synligt i ledningsväg och hittar inga synliga kranar/strypningar. Silen är kollad. Kan man plockaisär blandaren på nått sätt? Nått tips på fabrikat?

Toakran.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förmodligen kan man peta isär den som några av våra (glömt fabrikat). Tag bort den blå/röda platspluppen på det rörliga hantaget (bara en plastplupp, sprätt med kniv), därefter kommer du åt en insexskruv som du lossar handtaget med. Storlek runt 4mm. Sedan tror jag att man antingen har en stor ringnyckel alt tång för att lossa insatsen. Men vad som är fel kan jag nog inte hjälpa dig med. Kalk?

Lycka till med isärtagandet.

Kallvattnet kanske går i järnrör som rostat invändigt?

Jag har exakt samma problem med en duschblandare.
Otroligt dåligt/obefintligt tryck i kallvattnet.
Vi har kopparrör. Jag hoppas slippa behöva byta ut blandaren.

Vet inte vad detta beror på, hoppas någon kunnig kan svara på detta.

Kan sitta en sil vid inloppet som behöver rensas. På tvättställsblandaren behöver man lossa insatsen. Känner dock inte till modellen på bilden. På duschblandare behöver man lossa blandaren. Finns oftast silar i anslutningarna.

Krilleman
Tvättställsblandaren på bilden tycker jag liknar en typ av "Jula-blandare" för 195:- ???

Uppdatering.
Jag har idag vänt på matningen kallt/varmt till blandaren och nu är det dåligt tryck i varmvattnet. Mao inge fel på blandaren. Körde ner najtråd i kallvattenröret och fick in ca 1m sen blev det stopp, körde lite fram å tillbaka för att försöka komma vidare. 1m blir ca 70cm ner i trossbotten. Misstänker att jag kom till förgreningen till toan.
Suck, nå väl toan skall renoveras

Krilleman
Har du galvade stålrör på kallvattnet?

Mjooo, troligen. Jag har 2m utan isolering i pannrummet och där är det galvade stålrör, därefter blir rören isolerade. Kan nämnas att huset är byggt 1955.

Krilleman
Då föreligger ett byte av alla kallvattenrör inom en snar framtid. Vanligtvis byter man varmvattnet samtidigt!

Toan skall total renoveras så det blir lite rörbyten. Hade hoppats på lite fart på kallvattnet åtmindstonde 2-3 månader.

@Krilleman, tror du att det är rost som boven i dramat?

Krilleman
I gamla galvrör blir det en form av hård svart/brun beläggning invändigt i. Kan bli totalstopp till följd av detta!

Varit upp massor med gånger på forumet, tex här med bild...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.