Hej när jag köpte mitt hus så stog det i prospektet att de fanns en trekammarbrunn med infiltration till fastigheten. Ska försöka beskriva va jag ser av anläggningen.

Lyfter på första locket o där är en stor tank där inkommande vatten o skit kommer in
sen brevid ca 1 m så finns ett till lock och där är det bara ett brett rör ca 30 cm som går ner ca 2 m
där ser man bara en vattennivå .
Sen ser jag bara ett plaströr som kommer upp ur gräsmattan ca 4 meter bort
Kan ta bilder på anläggningen senare om nån vill.

Redigerat av moderator:
När du tittar i den första tanken är det inga mellanväggar eller avgränsningar?

Några bilder skulle nog underlätta.

Hej idag slamtömdes tanken och jag fick en chans att ta kort.
Ser nu att de är 3 kammare o sen ett rör som går mellan stora tanken och de smalare röret.
Nån som kan förklara lite hur den funkar o vad de smalare röret är / har för funktion. 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Skapa konto
3.jpg
Skapa konto

Jag ser inget T-rör på utgående ledning i trekammarbrunnen och till fördelningsbrunnen (det smalare). Risken är om det saknas att du får ut slam i fördelningsbrunnen och vidare ut i infiltrationen och den sätts igen snabbare.

• Gilla
Teo11
  • Laddar…
Jag såg ett rör i en av kammrarna som går till de smalare röret. men såg inte om de va ett t-rör såg bara att de va en 90 graders vinkel på röret men ska kolla de senare. nån som har en skiss på hur de röret ska se ut .
Så de smalare röret är en fördelningsbrunn? hur brukar den fungera o se ut . Ser ju bara röret som går ner o de e inte så djupt o ja jag vet en tegelsten har ramlat ner i röret.

Från fördelningsbrunnen går det ut två rör/dräneringsslangar som sedan fördelar avloppsvattnet i infiltrationsbädden.
90-gradaren är nog t-röret jag saknade. Där vinkeln ska hamna under vattenytan.

Tack för alla svar . nu kan jag lite mer om min brunn. nu e frågan bara hur gammal infiltrationen är o om den behöver bytas.

Om du innan tömningen inte såg mellanväggarna är något fel med anläggningen. Vattennivån ska ligga cirka 20 cm under dessa vid normal drift. Börjar din infiltration bli igentäppt kanske och har svårt att svälja vattnet?

Minns tidigare att nivån låg som du skrev ca 10-20 cm under mellanväggarna. man såg den övre delen av mellanväggarna ialafall.

Nivåerna i trekammarbrunnens olika kammare ska ligga i underkant på hål/rör där vattnet rinner till nästa kammare eller lämnar brunnen mot fördelningsbrunnen. Om nivån ligger högre har man någonstans en dålig avrinning som stoppar upp vilket leder till att man kan få ut slam i infiltrationen.

Hus Jonas skrev:
Tack för alla svar . nu kan jag lite mer om min brunn. nu e frågan bara hur gammal infiltrationen är o om den behöver bytas.
Ta ett vattenprov på vattnet efter infiltrationen, kommunen kan hjälpa dig med analys av det. Då får du reda på om bädden fortfarande gör sitt jobb.

Blir inte lätt att ta vattenprov efter infiltrationen för det är ju i marken.
Och vad ska man få ut av ett vattenprov efter trekammarbrunnen. Det lär ju finnas massor av kolibakterier i detta vatten för någon avdödande efekt har inte trekammarbrunnen. En trekammarbrunn skiljer ju i princip bara fasta delar från vätskan.

oceanis skrev:
Blir inte lätt att ta vattenprov efter infiltrationen för det är ju i marken.
Och vad ska man få ut av ett vattenprov efter trekammarbrunnen. Det lär ju finnas massor av kolibakterier i detta vatten för någon avdödande efekt har inte trekammarbrunnen. En trekammarbrunn skiljer ju i princip bara fasta delar från vätskan.
Flera av de markbäddar jag har sett har en brunn i början för att fördela i vilken halva av bädden vattnet skall hamna samt en brunn i slutet av bädden. Saknas brunnen i slutet av bädden håller jag med dig Oceanis. Det blir väldigt svårt att ta ett prov. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.