Vi ska byta ut alla vattenledningar i vårt hus och jag funderar på vilken dimension som man bör välja för att det ska fungera bra.

Min tanke är att sätta en fördelare i källaren och därifrån dra 16mm pex till respektive badrum / toalett för att slutligen använda Vatettes badrumsfördelare under handfatet för att dela ut vattnet till dusch och WC. Dock så pratade jag med en rörmokare igår och han tyckte att 16mm var lite för klent och att jag borde gå upp en dimension. Mitt problem är då att som jag har förstått det fungerar så Vatettes badrumsfördelare endast med 16mm pex som har skyddsrör som är 25mm.

Vad tror ni kommer jag klara mig med 16mm pex till badrummet eller bör jag gå upp en dimension och skaffa någon annan sorts fördelare i badrummet?
Jag kan tillägga att det är ca 13 meter mellan fördelaren i källaren och fördelaren i badrummet.

Du kommer klara dig utmärkt på 16mm.
Möjligen hade jag draget fram egna slangar till badkarsblandare och ev tvättstugas vask och tvättmaskin, så flödena är höga där. Men å andra sidan, hur ofta spolar man fullt i badkraret samtidigt som man duschar i samma badrum?

Både handfat och dusch är snålspolande idag, och drar inte mycket. Mindre dimmension gör också att du får fram VV snabbare.

• Gilla
Prc och 1 till
  • Laddar…
Gott att höra Corre.
Är det ingen annan som kan bidra med lite åsikter. Normalt brukar det ju finnas gott om VVS-kunniga personer här på forumet.

Duger 16mm PEX som matning till ett badrum om röret blir ca 13m långt?

• Gilla
AnnaJoh
  • Laddar…
Jag har gjort precis som du tänker. Har central i källaren och har dragit upp 15mm pex separat till allting. Gillade inte tanken på en central i badrummet.

I början blev jag klart irriterad på det låga trycket i duschen, kanske 15m rör ifrån centralen. Men nu är man van och tänker inte på det. Hade modell "commando 450" tryck i duschen innan renovering så det blev lite kontraster...

https://www.youtube.com/watch?v=vMITcQUe-9M&feature=youtube_gdata_player

Redigerat:
Är det 13 m enkelväg så hade jag dragit fram 18mm rör i rör(uponor/wirsbo använder deras material).Bättre att gå upp i dim.och få med sig ett bättre flöde fram till den nya fördelare inte så kul när det är dåligt flöde när ett badkar skall fyllas etc. LK har jag ej någon koll på i dagsläget men det finns folk på forumet som är inkörda på deras produkter.

mvh

Det verkar alltså som att det är precis på gränsen att 16mm PEX ska fungera.
Det enda som avhåller mig från att direkt gå upp en storlek är att jag hade tänkt att använda Vattetes badrumsfördelare och den klarar inte av större dimensioner än 16mm PEX. Nu finns det ju visserligen gott om andra fördelare men de verkar alla ha ett c/c mått på 50mm mellan anslutningarna och till det finns det inga färdiga fixturplåtar såvitt jag vet.

Hur rekomenderar ni att jag löser uppfästningen av rör i väggen när man inte har någon fixturplåt att hänga väggbockfixturen i?

Tittar man på LK http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Universal/Lathundar/ så finns där en uppgift om att du klarar avstånd upp till 12m med 16mm rör. Detta om normflödet är max 0,7l/s. I ett badrum räknar man bara normflödet från den största förbrukaren, ett badkar räknas som 0,3 l/s. En toa är 0,1. Den bör man addera tycker jag, tråkigt om man märker flödesändring i duschen när toan fyllt klart. Men det är fortfarande långt under max. normflöde för 16mm rör.

Å andra sidan så är din sträcka ända fram till duschen kanske 13 + 4m? Då kanske det börjar bli lite för långt.

Uponor som har 15mm istället för 16mm, anger max 10m för normflödet 0,3 l/s.

Jag skulle nog inte våga köra med 16mm hela vägen.

Mätte mitt flöde i badkarsblandaren nu och det ligger på 0.22l/s när jag ställer den på varmaste läget.

Som sagt inget jag reagerar på längre, men då vet du hur det ligger till! :)

Nu har jag försökt att leta lite mer fakta och det verkar som att jag kanske kan få till lösningen med Vatettes badrumsfördelare även om jag väljer en grövre dimension.

Det generella problemet om man ska gå upp en dimension är att det inte finns några väggbockfixturer till grövre rör (som jag har hittat). Väggboxar verkar inte heller fungera så bra då t.ex. LK:s väggbox kräver en inspektionslucka från andra sidan väggen och det är inte aktuellt då rören ska sitta på en yttervägg. Jag har dock lyckats hitta att Uponor har en "genomföringsskarv" som gör att skyddsröret på deras 18mm PEX minskas ner till 25mm för att kunna passa i en vanlig väggbockfixtur. Vatette har uppmärksammat detta och gjort en väggbricka som passar just på 18mm PEX. Tyvärr så finns väggbrickan enbart i 1-rörs utförande så det blir en lite fulare koppling för att få till badrumsfördelaren men det kommer ändå gå att få allt att fungera.

Det enda "abret" som jag känner nu är att Uponors 18mm PEX endast är OK att ha upp till 15m långa installationer och det kommer ju bli precis på gränsen för mig. Jag har ju ca 13 meter mellan fördelaren i källaren om fördelaren i badrummet. Därefter tillkommer det ju ytterligare några meter rör för att komma ända fram till duschen.

Frågan är alltså hur stor skillnad det kommer göra om jag går upp från LK:s 16mm PEX till Uponors 18mm. LK anger ju ca 12m som övre längd gräns medan Uponor anger 15m. Kommer det verkligen göra en märkbar skillnad i duschen så att det är värt att ha en fulare (och dyrare) koppling vid badrumsfördelaren?

Vad kommer du ha i badrummet som förbrukar vatten?

Tex en dusch som förbrukar ~7L/Min när du duschar, den blandar ju KV ovh VV, så cirkus 0.06L/s per slang då. Så väl inom marginalen.

Kommer fördelaren vara synlig? Om den är inbyggd kan du bygga den själv av andra delar med bättre format.

Redigerat:
Visserligen vill man inte skarva och kladda i onödan med vattenledningar, men kan det inte vara ett alternativ att använda grövre rör fram till badrummet och där gå över till 16mm PEX? (Jag har antagit att rören går synliga/utanpåliggande i källaren och sedan sticker upp i resp badrum.)

Oldboy skrev:
Visserligen vill man inte skarva och kladda i onödan med vattenledningar, men kan det inte vara ett alternativ att använda grövre rör fram till badrummet och där gå över till 16mm PEX? (Jag har antagit att rören går synliga/utanpåliggande i källaren och sedan sticker upp i resp badrum.)
Rören går dolda i bjälklaget (betongbjälklag med uppreglat trägolv) så jag kommer inte åt att göra en skarv mitt på. Det närmaste jag kommer är att dra upp rören i den garderob som vi ska sätta en golvvärmefördelare i och där skarva mellan ett grovt rör och ett 16 mm. Då blir det bara ca 5 m med 16mm rör. Men det känn ju lite som en nödlösning.

Jag är faktiskt väldigt förvånad att det inte finns bättre lösningar för lite grövre rör. Jag kan väl ändå inte vara så unik som har behov av lite grövre rör?

Finns väldigt många bra lösningar t.ex rir när det trångt och bökigt svårt att hitta vägar att gå genom innerväggar, golvreglar osv. Drog matningar häromdagen till två nya badrum använde mig av rir 22mm ca 13m en väg som betjänade 4st vv rir 15mm och 6st kv rir 15mm.

mvh

Personligen tycker jag det är bättre att ha klenare ledningar och (knappt märkbart) tryckfall än att ha större och få vänta onödigt länge på varmvatten.
De enda tappställena där högt flöde kan vara viktigt är vattenutkastare och ev. badkaret.
Men får jag välja mellan att vänta 2 min extra när jag ska fylla badkaret en gång i månaden eller att vänta 4sek längre på varmvattnet 5 ggr om dagen så är svaret givet, i allafall för mig.

Jag har 15mm pex till alla mina tappställen, längden på ledningarna är mellan 6 och 12m/st enkel väg.
Jag mater till och med fördelningsblocket till hela övervåningens badrum (badkar/dusch/wc/handfat) med just 15mm pex.

I ett äldre hus jag haft tidigare bytte jag stamledningarna från 22mm till 15mm koppar, jag märkte aldrig någon skillnad i flöde men varmvattnet kom på halva tiden, tänk på att 15mm koppar har liknande flödesegenskaper som 15mm pex trots stor skillnad på innerdiametern.

Nu har jag frågat LK om hur de tycker att jag borde lösa problemet. De rekomenderar att jag ska dra ett 20mm PEX och strax innan röret ska ut ur väggen ska jag skarva på ett 25mm skyddsrör. På det viset kommer jag kunna använda deras vanliga väggbockfixtur.
20mm_PEX_i_25mm_skyddrör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer jag dock till nästa problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
När röret kommer ut ur väggen vill jag kunna få på en vinkel för att kunna koppla in Vatettes badrumsfördelare men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. jag är en riktig novis inom VVS så skälet till att jag valde att använda Vatettes badrumsfördelare är att de har så tydliga monderingsanvisningar att en novis som jag enkelt kan följa dem. Är det någon som kan ge lite tips på vilket material som jag bör använda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.