Hej
Hur kan jag koppla in vatten och avlopp till min nya diskmaskin på ett så enkelt billigt men ändå korrekt sätt? bilden visar hur det ser ut under min diskbänk. Slangarna kommer att komma från höger på bilden. Det har inte suttit diskmaskin förut därav problem med både vatten avlopp och el.
Hur kan jag koppla in vatten och avlopp till min nya diskmaskin på ett så enkelt billigt men ändå korrekt sätt? bilden visar hur det ser ut under min diskbänk. Slangarna kommer att komma från höger på bilden. Det har inte suttit diskmaskin förut därav problem med både vatten avlopp och el.
För att följa reglerna, byt blandare till en som har diskmaskinsavstägning.
Säker vatten säger:
Sid 22
2.5.9
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk.
Sen att halva Sverige har en ballofix under diskbänken är en helt annan histora. Men det är inte korrekt och kan ha sina följder i färsäkringsfrågor!
Visst, det finns lösa avstängningar som man kan borra igenom diskbänken och behålla din befintliga blandare. Men varför lägga pengar på det när din blandare ser ut att vara gammal (med tanke på anslutningsrören)
329:- hos rinkaby
El, är en annan fråga och som privatperson får du inte koppla in en fast installation själv. Men det tullas en hel del på det (jag jag fuskar också) Moralpoliser undanbedes med hänvisning till denna tråd i EL-forumet!
Säker vatten säger:
Sid 22
2.5.9
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk.
Sen att halva Sverige har en ballofix under diskbänken är en helt annan histora. Men det är inte korrekt och kan ha sina följder i färsäkringsfrågor!
Visst, det finns lösa avstängningar som man kan borra igenom diskbänken och behålla din befintliga blandare. Men varför lägga pengar på det när din blandare ser ut att vara gammal (med tanke på anslutningsrören)
329:- hos rinkaby
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El, är en annan fråga och som privatperson får du inte koppla in en fast installation själv. Men det tullas en hel del på det (jag jag fuskar också) Moralpoliser undanbedes med hänvisning till denna tråd i EL-forumet!
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Avloppet bör du kunna ansluta till nippeln till höger. Skär av änden och fäst avloppsslangen med en slangklämma.
Glöm ej "spillbricka" under maskinen. Tror försäkringsbolag kräver att man har sådan.
Hittade en liten film på diskmaskinsinstallation: http://www.gelia.se/upload/775/GV_06_08/My%20Video%20Player.swf
Glöm ej "spillbricka" under maskinen. Tror försäkringsbolag kräver att man har sådan.
Hittade en liten film på diskmaskinsinstallation: http://www.gelia.se/upload/775/GV_06_08/My%20Video%20Player.swf
Diskmaskinen brukar anslutas mellan vattenlåset och diskhoarna, om man ansluter diskmaskinen efter diskhosvattenlåset så bör man sätta ett separat vattenlås för att minska risken för odör.Anders35 skrev:
Så här ser det ut hos oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Man brukar ansluta före vattenlåset. De flesta vattenlås har en förberedd ansutning bredvid inloppet från vasken, ser dock inget sådant här. Det rinner inte inn ågot bakvägen efterssom asnlutningen sitter så högt, och slangen skall gå upp och vända mot undersidan av diskbänken, då kan inte vatten stå så högt att det trycker in något i maskinen.
Klicka här för att svara