Hej!

Det är fel forum för mig, men jag hittade inget annat forum, tror dock att ni kan svara på detta. Ni kanske kan hänvisa mig till rätt sida?

Bor i en bostadsrättslägenhet.

Skulle igår installera en diskmaskin, då jag vet att köket är förberett för diskmaskin. El-uttag etc finns på plats. Tog bort ett skåp och blev förvånad över vad jag fick se, ett rör som ligger helt snett, nästan 8 cm från väggen, vilket omöjliggör att jag kan skjutsa in diskmaskinen helt och hållet. En vän till mig som var här, han är VVS-montör, han säger att det där var slarvigt gjort, att dom kunde ha lagt längs väggen så att man kan lägga in diskmaskinen helt och hållet. Röret är en avloppsledning och går in till badrummet.

Jag anser att det där INTE är mitt ansvar, då jag förväntar mig att man gör ett ordentligt jobb vid stambytet så att det bara är att installera en diskmaskin så jag mailade bostadsrättsföreningen igår och frågade. Fick i morse ett svar:

"Fyller röret någon funktion idag? Om inte så lägenhetsinnehavaren ta bort. Fyller det någon funktion idag kan bostadsrätts-ägaren flytta det under förutsättning att det utföres fackmannamässigt och inte påverkar annan boende i huset. I båda fallen får bostadsrättshavaren svar för kostnaden."

Jag tycker att det känns fel. En köpare har ju ansvaret om att hitta avvikelser när man köper en lägenhet, och detta är solklart en DOLD avvikelse som man omöjligt hade kunnat se vid köpet.

Vad gäller?:confused:

kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tyvärr har din Brf rätt. Det är din "huvudvärk". Är det lättbetongvägg kan du rätt enkelt gröpa ur den och vinkla in avloppet. Diskmaskiner brukar ha en urfasning på baksidan som tillåter ett 40-50mm rör passera så du behöver inte få in hela röret i väggen.

• Gilla
Stiildakk
  • Laddar…
Ett stort tack för svaret, Anders! Känns lite surt bara när folk inte kan göra ett ordentligt jobb men det är något man får räkna med. :mad:

Vidare gällande din kommentar om "Dold" avvikelse.

Finns inte en chans att du kan ställa några krav på säljaren. Detta hade du med lätthet kunnat se om du lossat på sockeln och kontrollera. Så detta kommer aldrig att godtas som en dold avvikelse.

Så, även om det låter hårt, du får se det som en läropeng och är nu klart bättre på att undersöka bostäder vid köp. ;)

Inte riktigt, man kan INTE se om röret ligger snett enbart från att ta bort sockeln. ;) Man kunde se detta först när man tog ut ett skåp, och det tror jag inte att det uppskattas om man gör det under en pågående visning. :)

steelduck skrev:
Inte riktigt, man kan INTE se om röret ligger snett enbart från att ta bort sockeln. ;) Man kunde se detta först när man tog ut ett skåp, och det tror jag inte att det uppskattas om man gör det under en pågående visning. :)
Inte under visningen, men när du besiktar lägenheten, vilket du gör antingen innan ni skriver köpeavtal eller att ni tar med en besiktningsklausul i köpeavtalet.

Men som jag sa, man lär sig mycket av att göra fel, du kan trösta dig med att detta är en väldigt hanterbar miss.. :)
Även om det svider med en oväntad utgift och energitjuv.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Emmet skrev:
Inte under visningen, men när du besiktar lägenheten, vilket du gör antingen innan ni skriver köpeavtal eller att ni tar med en besiktningsklausul i köpeavtalet.

Men som jag sa, man lär sig mycket av att göra fel, du kan trösta dig med att detta är en väldigt hanterbar miss.. :)
Även om det svider med en oväntad utgift och energitjuv.
Jajamän, jag är inte direkt så där jättesur. Suckade mest bara över att det finns folk till allt. :) Kontaktat ett VVS-företag nu, så detta blir gjort. :D

Njaa, att montera bort hela skåp ingår knappast i undersökningsplikten, såvida det inte finns indikationer om att det kan vara ett fel.

Men här är ju frågan om huruvida det verkligen är ett fel överhuvudtaget.

Föreningen har knappast något ansvar för att röret ligger där såvida det inte har utlovats i ett prospekt vid den ursprungliga upplåtelsen att lägenheterna var förberedda för diskmaskin. Och givetvis att röret kommit dit genom föreningens försorg (bygge eller stambyte).

Om säljaren i sitt prospekt har uttalat att det är förberett så kanske man skulle kunna ha ett case om felaktig utfästelse, men då behöver det vara en väldigt precis utfästelse. Att säljaren ex. har påpekat att det är förberett med el och vatten, innebär inte att han lovar att inget hinder finns under skåpen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
lägg avlopps röret på golvet med en liten kloss under så det blir ett litet fall om detta går så får du in din dm maskin den är ju utjackad ner till ... vet inte om det är ett 75 mm rör du kan ju minska det till 50 mm ed lite fall så går det med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.