Krilleman
Precis, en billig försäkring som varit uppe förut! :thumbup: Billigt dessutom.

Stödhylsa 32x2,9 PN10

Sen kan det ju vara bra för TS med väggbockstöd och en 4cc väggskena för att komma ut exakt ur väggen på första försöket! Dock kräver detta en väggtjocklek på minst 70mm.

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Precis, en billig försäkring som varit uppe förut! [bild] Billigt dessutom.

Stödhylsa 32x2,9 PN10

Sen kan det ju vara bra för TS med väggbockstöd och en 4cc väggskena för att komma ut exakt ur väggen på första försöket! Dock kräver detta en väggtjocklek på minst 70mm.
Badrummet är ju helt klart och väggarna kaklade, går det att använda väggbockstödet och väggskenan då?

Har lagt till stödhylsa till PEM-slangen på inköpslistan nu.

Redigerat:
Krilleman
Villiam skrev:
Badrummet är ju helt klart och väggarna kaklade, går det att använda väggbockstödet och väggskenan då?

Har lagt till stödhylsa till PEM-slangen på inköpslistan nu.
Det beror ju helt på vad du har på andra sidan den färdig-kaklade väggen?

Mellan 32 T-röret och Y-kopplingen kan du mycket riktigt använda en sexkantsnippel 32. Glöm inte att "repa" gängan med tex ett bågfilsblad så linet ligger kvar vid applicering. (om det inte redan är gjort från fabrik)

Och ja, använd lin och locher, glöm gängsnöre, lochtite och dylikt. Lin + locher är beprövat och billigt!

krilleman_215 skrev:
Det beror ju helt på vad du har på andra sidan den färdig-kaklade väggen?

Mellan 32 T-röret och Y-kopplingen kan du mycket riktigt använda en sexkantsnippel 32. Glöm inte att "repa" gängan med tex ett bågfilsblad så linet ligger kvar vid applicering. (om det inte redan är gjort från fabrik)

Och ja, använd lin och locher, glöm gängsnöre, lochtite och dylikt. Lin + locher är beprövat och billigt!
Isolering. Det är ytter en yttervägg och även om dom är tunna så är det nog i alla fall 7 cm fridd spelrum. Fast man får ju se till så att det är tillräckligt med isolering kvar mellan slang och panel så det inte är risk att det fryser.

Krilleman
Men hur ska du komma in i en yttervägg om badrummet redan är färdigkaklat?

Jag vill inte verka idiotisk här (eller moral-polis) men hade inte vattnet varit ett bra alternativ att fixa innan kakling? :x

krilleman_215 skrev:
Men hur ska du komma in i en yttervägg om badrummet redan är färdigkaklat?

Jag vill inte verka idiotisk här (eller moral-polis) men hade inte vattnet varit ett bra alternativ att fixa innan kakling? :x
Jo jag förstår att det låter lite konstigt. Men av olika anledningar så blev inte vattenledningar dragna när badrummet byggdes. Jag var inte helt inblandad under den tiden och hade jag varit det så hade jag sett till att det blev dold rördragning fixat redan från början. Nu får jag istället ta av några plankor av panelen från utsidan, plocka bort isolering, dra slangar, sätta dit isoleringen och slutligen panelen igen.

Att dra pex/rör för tappvatten i ytterväggar är inte en bra kombination, när kvicksilvret sjunker och vinden vrider till Kalle Nordan så kan det vara rökt för din del att få duscha i ditt nya badrum. Dra istället utanpåliggande rör mot ytterväg, även om du isolerar så är risken stor.När det är kallt och man har turen att få ha jour i en vecka så ringer det alltid folk med frysta rör som är dragna i yttervägg/kattvindar.:x

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.