Fick tillträde till nya huset idag, och har varit runt och kollat runt både högt och lågt. :-) Jag hittade denna pryl under diskbänken, och undrar vad tusan det är. Som syns på bilden är den ansluten till vattenledningen. Ingen annan anslutning finns, ingen el heller, vilket jag tycker blixten borde indikera. Slangen som sitter till vänster på denna är avloppet från diskmaskinen.

Världens minsta bild.
Jättesvårt att se något på den.

Krilleman
Bild, vilken bild?

Det du beskriver verkar som det är inloppet på vattenslangen till diskmaskinen från blandaren...

Men prova att lägga upp bilden igen!

Liknande denna:
mie5701 - 2.jpg

Redigerat:
Ja, det verkade inte fungera så bra att få upp bilden via appen. Provar igen:
IMAG0342[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Någon typ av aqua-stop.

Det är inloppet till disken, i klumpen sitter en magnetventil som stänger om maskinen pajar. För att förhindra att den står och sprutar vatten vid haveri.

Krilleman
Och här har vi hur den ser ut på insidan:

4700540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack! Detta forum är fantastiskt!

Hur känner den av om diskmaskinen gått sönder?

Den fungerar så att diskmaskinen vet att ett program gör av med x antal liter vatten. Och om den helt plötsligt börjar ta för mycket vatten(=läckage någonstans) så stänger den.

Eller om maskinen börjar ta vatten utan att vara igång (vissa fabrikat) så stänger den också.

Nyfniken skrev:
Hur känner den av om diskmaskinen gått sönder?
Den behöver nog inte vara så avancerad låt säga att den max släpper igenom 30 liter per diskprogram så blir det ju (i teorin) max denna mängd som kan läcka ut.

Så om man kör två diskar direkt efter varandra så finns det risk för att den löser ut?

Jag har f.ö. en kollega vars aquastop gick sönder så han fick en vattenläcka. Ironi när den är som bäst!

• Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Nja den får väl signal från diskmaskinen när nytt program börjar och slutar så det bör fungera med två diskar efter varann.

Klart det fungerar att köra diskar efter varandra.

Jag har alltid trott att Auqastoppen var en magnetventil med NC funktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.