Kall och Varmvatten (RiR , uponor combipex) kommer ut ur vägg i diskbänkskåpet som planerat.

Skall man använda sig av en väggbricka eller släppa in rören några cm i skåpet och sätta dit klämringskopplingar (90gr vinkel för att gå upp mot blandaren).

Följdfråga:
Orsaken att använda väggbricka antar jag är att den kan tvinga eventuellt läckage till fördelaren.
Men hur mycket tätar en väggbricka mot skyddsröret?

Samma fråga gäller tvättstugans diskbänkskåp.

Kapar höljet ca 10mm från vägg och sätter vinklar direkt, tycker att det är lite överkurs att sätta väggbricka inne i ett kökskåp etc. men det är min personliga åsikt. Bättre att lägga slantarna på glitter i badrummet än i kökskåpet.

mvh

Ja, så var min tanke med, dock läste jag i en annan tråd att väggbrickan hade som funktion att även täta mot skyddsröret så att eventuellt läckage tvingas "bakåt".

Det är här jag hakar upp mig lite, är det verkligen så att den tätar så bra?
Drar man in rören i skåpen en liten bit så droppar ev. läckage ned på botten i skåpet och kan detekteras där.
Det tål ju dock ingen syndaflod....

Krilleman
Mellan skyddsrör och täckbricka blir det aldrig tätt. Vissa tillverkare på täckbrickor har dessutom ett hål i brickan i nederkant så ev läck hittar ut. Vanligare på blandarfästen än täckbrickor dock.

Så gör som spekerök skrivit! Enkelt och bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.