Hej!

Vi har en AL-KO 1300 hydroforpump som ska kopplas ihop med slangen som kommer ur brunnen (suger upp vattnet). Problemet är bara att ingången på pumpen är 25 och gängorna på den skruvgrej som redan sitter på slangen ur brunnen är större.

Jag är ganska okunnig på området och har ingen aning om vad sakerna kallas, men hoppas att det går att förstå ändå. :D

Det jag undrar över är om det finns PRK-koppling med utvändig gänga på 25 (som ska in i pumpen), men som i den andra änden har invändig gänga som är större än 25 (som ska skruvas ihop med gängorna på kopplingen från sugslangen)?

Vi kan inte använda oss av egen sugslang med tillhörande backventil, eftersom slangen i denna brunn sitter fast, och i sin tur hämtar vatten från en annan brunn.

Redigerat:
Har vart ner i hålet och spanat ytterligare och det verkar ju vara något liknande en sån här jag behöver, fast tvärtom. :confused:
http://www.vvs-boden.se/prk-rak-koppling-plast-x-utvandig-gg-32-x-r25-p-1012.html

Den svarta PRK-plastslangen som går upp ur brunnen har utvändig gänga på 32.
Pumpen har en invändig gänga i mässing eller zink i storlek 25.
Det verkar ju vara en sån här koppling jag behöver fast i omvänd storlek 25x32? Och en sådan kan jag inte hitta. Vad menas med GG? Det känns som att jag letar efter helt fel sak på något vis.

Det är alltså denna pump jag har.
http://www.al-ko.se/90_1367.htm

Krilleman
Vänta här nu...

Vilken dimension är det på själva slangen från brunnen? Alltså diametern (Jag gissar på 25mm)

Gängan på själva pumpen borde vara 25, måttet över gängan borde då vara 33,7mm.

?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Skapa konto
3.jpg
Skapa konto

Bild 1 = Hur det var kopplat för den tidigare ägaren och deras pump. Den svarta gängan med avsågad slang tillhörde samma slang som går upp ur brunnen, vilken vi nu också använder oss av. Det är också samma utvändiga gängor på den idag (32).

Bild 2 = är hur kopplingen mellan pump och slang såg ut. Det är ju invändiga gängor på den som passar 32:an från slangen. De utvändiga är dock för stora för ingången på vår pump som är 25.

Bild 3 = är en sån som jag funderar på om det går att använda mig av. Den saknar dock invändiga gängor på högra sidan, men vänstra delen är gängor som går att skruva in i pumpens ingång (25).

Går det inte att få tag på en koppling (som på bild 3), som har invändiga 32- gängor i högra delen som jag bara kan skruva i slangen från brunnen i, men som i den vänstra delen har utvändiga 25-gängor som jag kan skruva in i pumpen?

Jo det borde finnas. Har för mig att jag satte dit en sådan i mitt förra hus.

Krilleman
Jag blev då inte klokare...

Något klokare blir inte jag heller. Jag trodde det bara var att knata ner med pumpen och koppla ihop allt och sedan få drag i torpet, men efter ett tiotal försök blir jag förbannad bara av att stå bredvid cementringen. Önskar jag hade en liten gnutta kunskap som kunde göra det lättare för andra att förstå, men jag är helt ny på detta.

Jag är tillbaks i stan nu och kan inte ta diametermått på slangen som går upp ur brunnen, men jag har i alla fall för mig att den (utan gänga) inte passade i den ogängade ingången på bild 3. Slangen var för stor alltså.

Jag undrar alltså om det finns en koppling som på bild 2, som har utvändiga 25-gängor som går att skruva in i pumpens ingång, men som i den andra änden har invändiga gängor som går att skruva ihop med brunnslangens 32-gängor.

ullberg
Det är inte helt enkelt att tolka dig, men om jag förstår dig rätt är det denna du vill ha:

ImageUploadedByByggahus.se1368562827.015611.jpg
Skapa konto

Till vänster är det utvändig R25 gänga (utvändigt mått drygt 33mm och den invändiga R25 den passar i har inv. mått strax över 30mm) och till höger anslutning för en 32 mm PEM.

Fattar jag dig rätt är det bara att bege sig till lokala VVS firman och tydligt förklara vad du är ute efter (bevisligen finns denna, jag kan rota rätt på RSKnr om du vill), var noga med att skilja på diameter på ev. slang samt gängor, det är här jag blir tveksam på om jag förstår dig rätt...

/U

ullberg
Ser nu att det ju är exakt en sådan jag fotat som du länkar till från vvs-boden, är det inte den du vill ha?

Om du har kvar kopplingen på bild 1 (var det du eller förra ägaren som sågade bort den, och i så fall varför?) så kan du väl bara köra vidare på den och skaffa en förminskning till utv. R25, dvs. denna: http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-32x25/?select=true

tillsammans skapar dessa två delar samma del som jag fotat (och du länkat till), rent generellt tycker jag det är bättre med färre skarvar, mindre läckagerisk, men om du vill spara några få kronor så är det en möjlig väg framåt.

Men du verkar ju inte vilja ha den, vad var det för fel på den?

/U

PS. står det "32" stämplat i den svarta plasten på bild1? i så fall är det för en 32mm PEM, och då tycker jag verkligen att det borde vara den delen du själv länkar till som du vill ha (om jag fattat övriga saker rätt)

Redigerat:
Tackar så mycket "ullberg". Det var precis en sån jag var ute efter och det var inga problem för de i butiken att plocka fram en åt mig. Stort tack! :)

Är tillbaks i torpet nu och vill bara säga att allt funkar perfekt. Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.