halloj!
Ska pumpa upp vatten från en sjö till en utedusch och diskbänk. Har redan fått klarhet i vad jag ska använda för pumpautomat (altech ppt800 med 22 liters trycktank) men undrar vad jag ska använda för dim på pemslang?
Det är ca 50m från sjö till pump med en stigning på ca 3m samt det är ca 100m från pump till tappstället(med ca 3m stigning). Enligt diagram som jag sett så ska jag välja 40dim men jag tycker att det låter väldans stort?
Vore guld om ngn ville förklara vilken dim som man behöver samt varför man inte kan anväda typ 16/20mm?
MVH micke

Välkommen till forumet.
Orsaken till att du bör ha en grov dimension är tryckförlusten i långa slangar. Förlusterna blir större vid högre flöde. Kolla på sid 30, kan ha ändrats, men tabellen finns under "Slangar" i Rinkaby rörs katalog.
Vid ett flöde av 40 l/min får du ca 3 mvp (meter vattenpelare) ca 0,3 bars tryckfall i en 100 m lång 40 mm slang. Vid 25 mm har du 22 mvp, ca 2,2 bar.
Om din pump klarar t ex max 4 bar så innebär det att 2,2 av dessa kommer att gå åt bara för att övervinna förluster i slangen. Detsamma gäller på sugsidan, där du får lägga till förlusterna på sughöjden.

Hej!
tack, verkar vara ett klockrent forum!
Tycker att man bör ha större tryckförlust i grova slangar men jag tänker nog fel, min matte e inte vad den borde vara... :)
vad tycker du att jag bör satsa på för dim, både på sug resp tapp?
MVH micke

Kollade som hastigast på pumpdata. Max sughöjd är 7m. Jag skulle köra 40mm på sugsidan och 32 mm på trycksidan.

Klockrent, 40 och 32 blir det! :) tusen tack för hjälpen.
Kom just på några fler frågor :)
Bör man köra ngt mer än en filterkoppling?
E det overkill att ha filterhus när man bara ska duscha och diska i vattnet?
E det bara att sänka sugslangen med ett sänke så att den ligger under ytan?
MVH micke

mickemicke skrev:
Hej!
tack, verkar vara ett klockrent forum!
Tycker att man bör ha större tryckförlust i grova slangar men jag tänker nog fel, min matte e inte vad den borde vara... :)
MVH micke
Tänk så här, sug hastigt t.ex i ett 40cm långt sugrör, alternativt lika lång trädgårdsslang - vilket alternativ ger mer sugmotstånd ?

:):)

jokomoko

ok. då hajjar jag. tack!

mickemicke skrev:
halloj!
Ska pumpa upp vatten från en sjö till en utedusch och diskbänk. Har redan fått klarhet i vad jag ska använda för pumpautomat (altech ppt800 med 22 liters trycktank) men undrar vad jag ska använda för dim på pemslang?
Det är ca 50m från sjö till pump med en stigning på ca 3m samt det är ca 100m från pump till tappstället(med ca 3m stigning). Enligt diagram som jag sett så ska jag välja 40dim men jag tycker att det låter väldans stort?
Vore guld om ngn ville förklara vilken dim som man behöver samt varför man inte kan anväda typ 16/20mm?
MVH micke

Det fungerar med 25 mm PVC-slang också, en bekant har ca 100 meter mellan sjö & pump och det fungerar utmärkt, sughöjden är ca 2 meter.

Pumpmotorn är på 800 W.

Pumpen orkar lätt med en vattenspridare av modellen

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162545289

Hej!Försöker förgäves installera en sån pump också men misstänker vi monterar fel...är det på inlopp på toppsidan eller sidan som man skickar vattnet mot huset?Väldigt tacksam för svar!

99% så är det toppen som är mot huset (trycksida).
Kan du ta lite kort på pumpen och inkopplingen, och beskriva problemet lite mer så kommer du få lösningar här :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.