Byggahus.se

Nyborrad brunn, humus?

1. T
    Medlem · 98 inlägg
    Har en nyborrad brunn, har spolat ur massor med vatten och tagit vattenprov som visar bra vatten, förutom radonhalten. När jag spolat ur i några timmar är varrnet fint, men om brunnen får stå orörd i någon dag och man sedan tappar upp en dunk vatten så tycker jag vattnet har vattnet en gul brun färg.

Kan det vara humus?

Eller kan man hoppas det blir bättre när man kopplat in och använt brunnen en tid?

Kan vara rester från borrningen som färgar?

2. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Humus ses i form kemisk syreförbrukning COD gränsvärdet är 8.
    Det syns också på färgtalet gränsvärdet är 30.
    Grumlighet(turbiditet) kan påvisa järn/mangan. Det kan också i nyborrade brunnar bli höga värden och då är det oftast borrkax.
    Posta provet så kan vi titta på det.
    Med vänlig hälsning, Morgan

3. T
    Medlem · 98 inlägg
    COD-Mn = 0.48 mg O2/l

Färg (410 nm) < 5.0 mg Pt/l

Men när jag tog provet tyckte jag färgen såg ok ut:)

4. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Så vidare att ditt vatten inte har förändrats sig väldigt kraftigt så har du inte problem med humus.
    Jag skulle gissa på järn om du nu får färg.
    Testa att hälla upp ett glasvatten och låt det stå. Sjunker det ner och lägger sig på botten är det järn. Förblir det löst i vattnet är det troligen humus.

5. T
    Medlem · 98 inlägg
    Nu ser vattnet ok ut, får se om det kommer tillbaka!

6. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Har du hydrofor kan det vara dags att göra rent den.
    Kolla om du har avtapp i botten, då kan du bara öppna lite så ser du om det kommer ut gult vatten.

7. T
    Medlem · 98 inlägg
    Helt ny hydropress!

Problemen är borta, möjligen var det rester från borrningen som färgade vattnet?

Tappade upp i flaska och det sjönk till botten efter någon dag, såg ut att vara väldigt finkorningt och ljusbrunt till färgen, ingen smak eller lukt från vattnet.

8. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Troligen lite järn. Det ser du på analysen sen.
    Det är fyra prover som rekommenderas från socialstyrelsen. Bakterioligiskt, kemisk, radon samt tungmetallerna arsenik, bly och uran.