Ok, till att börja med så bör du kalibrera tumstocken.. ;)

Röret är 16 mm utvändigt, så om du lämnat samma uppgifter till Ahlsell så kommer inte grejerna du fått därifrån att passa...

Men nu kanske rörisen ändå ska ut till dig igen..? Annars får du skriva vad du köpt så får vi se vad du behöver komplettera med...

Här är resultatet av Ahlsells-inköpet. Jag tog med en rörbit av varje rör så att de själva skulle kunna göra en bedömning av vad jag har för rör. Jag litar inte på mig själv heller eftersom jag inte kan dessa grejer. Men tydligen är det så att för att det ska bli rätt får jag (ännu en gång) göra det själv...

IMG_1957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack vare ett forum som detta så kan jag få den informationen jag behöver för att kunna fixa detta själv.

Och nej, jag hatar inte ALLA hantverkare, bara en del av de som varit och hjälpt mej. Man betalar dyra pengar för någon som BORDE kunna sitt yrke och vet vad de håller på med. Men elektrikern borrar sönder källarväggar så att de ser ut som schweizer-ost, rörmokaren sätter tydligen in ventiler och kopplingar som inte passar till ändamålet, osv, osv. Finns det ingen yrkesstolthet kvar i yrkena längre? Vart finns de BRA hantverkarna???

shootking skrev:
Vart finns de BRA hantverkarna???
Här på Byggahus hänger en hel del. :thumbup:

• Gilla
Skrammel och 1 till
  • Laddar…
Nu verkar jag ha gjort mig ovän med alla bra hantverkare på forumet. Det var då attans att de ska vara så känsliga... :-)

De blå-svarta plast-kopplingarna på bilden ovan. Hur hårt ska man dra dem? Räcker det med handkraft? Fick lära mig när jag köpte dem att de inte får dras med tång, då blir de ojämna och inte täta. Jag kan snurra på slangen efter att jag skruvat ihop kopplingen så hårt jag kan med handkraft. Känns som att jag måste få åt den lite hårdare ändå. Men hur?

Krilleman
Det ser ut att vara AHL plaströrskoppling. Men för att vara säker kan du skriva vilka RSK-nummer kopplingarna har!

Om det är AHL så finns det ett speciellt verktyg.
109836.jpg

Edit:
En pdf om AHL hittar du här.

På sista sidan står det:

Steg 3

Vrid muttern (B) för hand till stopp.
Monteringsverktyg skall användas vid montering av kopplingar
större än 40 mm

Jag tolkar det som det inte behövs något åtdragningsverktyg under dim 40!

Redigerat:
Står
25 AHL vinkelkoppling RSK 2440676
samt
25xR20 AHL-koppling rak m utv metallgänga RSK 2440611
på fakturan

Så det verkar vara AHL-kopplingar det handlar om. Men jag tycker det känns märkligt att jag kan vrida slangen när jag skruvat åt den så hårt jag kan. Eller kanske det ska vara så. Det går ju inte dra isär den iaf...

Nu fick man lära sig nåt nytt igen. Olika sorters kulventiler till olika system! Jag som är vän av återbruk har säkert använt mig av fel lite här och där då. Hur kan man se vad som är vad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.