Vatten & Avlopp
Sail IC: Perfekt. Tack för alla svar. Nu vet jag hur det fungerar, hur/vad jag ska göra och kan jobba vidare med ro. Mvh till alla, Johan
gaia: luktar det avlopp konstant så är det otätt någonstans och helt oberoende av avluftning. Kolla hantfatsanslutningar och wc kopplingar, sniffa var det luktar värst. Hitta läckan så kanske kommer hantverkaren och reparerar ..... gaia
huggan: Då får jag ändra tills nästa gång. Tror nog inte det spelar så stor roll när man har plastmatta, så länge man inte har mindre än 3 cm. Ska kolla mina badrum nu och se om det är 5 cm eller inte.
Krilleman: [citat] Men då har man ju inte gjort ett bra rör-jobb! Att tänka före man talar är ett bra ordspråk. Tänk efter innan man monterar rören så går det nästan alltid att fixa till det med bra isoleringsavstånd också! :thumbup:
Anna_H: Då är det ju bara att fortsätta. Ni bildar en styrelse, eftesom ni är så få är det ju lika bra att en person från varje fastighet är med i styrelsen, och så gör ni precis som i alla andra föreningar: årsmöte med fastställande av årsavgift, konstituerande styrelsemöte med firmatecknare, bankkonto. Det finns en massa att läsa om detta. Avgifterna till samfälligheten är bindande,
gadeberg: Ja en sådan funkar. Men olika stödhylsor till PEX och koppar. http://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-pex-12-x-2-0/
Kattmatte2: Tack för era svar. Nu har vi gjort en djupdykning i duschavloppet, och jodå, där fanns det lite gott och blandat, urrk :x
_kiM__: Skönt. Då bygger vi klart köket idag då! :)
Yrrol: Filmning är dyrt. Börja med att analysera ifall du kanske har en avluftare som krånglar. - Har du rakt rör upp på taket, eller någon "svamp" någonstans på ett rör. Dessa kan krångla ibland. Brukar köra spolning före man börjar filma och ha sig. Lägg gärna några extra kronor på varmvattenspolning så rören verkligen blir rena. Hur det gårtill... Man ringer centralen. Beställer
-JC-: Jag lyckades med s-bockar till slut. Struntade i att använda haken som håller fast röret i bockverktyget. Den var så bred att c-c 40 inte gick att få till. Bara inkopplingen kvar men det tar jag en vardag när röris har öppet. För säkerhets skull liksom:thumbup:
Anonymiserad 134940: vattnet är kanon här men man blir alltid lite osäker då det pratas om extra tillbehör. Men det är sandbotten i brunnen så att det skall sättas ett filter oavsett. Sitter en plastnippel på toppen, en vit historia. Hur skall den användas för att trycksättas? skall jag trycka in luft där alltså? Tack för svar!
smurfen72: Litar till 100%på att mina mjuklödda skarvar är täta:) Men fördelen med hårdlösning är som du säger mjukheten med mjukglödgat samt att man kan göra påstick utan att behöva T stycke i nödfall men väljer mjuklödning mycket pga att brandrisken är mindre.
kapi: Har varit ute i skogen med jobbet så nu i helgen ska jag försöka med det...
Krilleman: [citat] Exakt som jag påtalat i flera inlägg. Köp kvalité som håller med äkta kundservice om något mod all förmodan skulle vara knas... Ännu ett lyckat Nibe-slut på problemet! :thumbup: (nej jag jobbar inte på Nibe - LK - Ifö, jag gillar hårt när man får bra grejor med bra service-grad)
Blandaren: Om du bor i Stockholm kan du hyra en avloppskamera på www.avloppskameran.se Kostar inte en förmögenhet om du vill göra det själv. Det står på deras hemsida hur man gör.
Macarus: Tack för svar. Borde bara vara att köra då. Någon som gjort något liknande?
krille09: Då var detta löst. Hittade ett hål på avloppsstammen i bjälklaget...
KnockOnWood: På min eminenta Eminent står temperaturvredet på lite mer än mittläget, och blandningsventilens vred på max, åt + hållet alltså. Och duscharna är varma och goa :) Numera, med engrepps- och termostatblandare överallt, är väl risken för skållning för övrigt minimal.
Krilleman: Din gänga är med största sannorlikhet R32 (1 1/4) och anslutningen från dinnvvsbutik har både 40 gänga och 32 gänga tack vare den medföljande bussningen! Mer info här
Robinvvs: Det ska vara fall på den hela vägen då det samlas fukt i röret.
corre: Gör som så att du ser till att ha en buffert, att själv undersöka resterande delar av installationen så du vet skicket, och ev hur du själv byter pump. Sen kör du vidare med nnuvarande pump och sover gott med kundskapen att den dagen det rasar så vet du hur su ska gå till väga och har pengarna att lösa det. Det som dödar en pump snabbt är sand, annars håller som länge. Många är
JAP-Tina: Hej ask51, Be att få se provsvar på att denna anläggning klarar av riktvärdena på utsläpp av avloppsvatten. Detta är viktigt för att miljöförvaltningen i kommunen ska ge tillstånd. Torv skulle kunna fungera då det endast är BDT-vatten. Men det är viktigt att se att anläggningen är testad.
JAP-Tina: Mycket bra svar från mogge_73. Jag skulle rekommendera att man tar ett prov för kemisk analys. Då kan man se om det är fler parametrar som är problem och hur höga halterna är. Mangan kan vara skadlig vid ett längre intag av höga halter, men vid lägre halter ligger antagligen det största problemet i det tekniska och estetiska om det missfärgar. Om problemet är så pass stort att man
JAP-Tina: Hej, Gräns- och riktvärden är självklart satta med marginal, men när det gäller ämnen som just arsenik är det viktigt att ändå hålla sig till dessa värden. Arsenik är inte bara ett ämne som ger akuta problem vid exponering för höga halter, utan det är ett ämne som kan ge upphov till problem vid långtidsexponering av lägre halter. Därför är det viktigt att rena vattnet om
Krilleman: Men hålet ser bra tilltaget ut, och korrigera brunnen i höjdled med böjar för att få fallet OK, är nästan alltid ett måste vid byte från gammal till ny brunn. Så mer bilning ser inte ut att krävas. Och lite avloppsdelar är det många hemmafixare som har liggandes. Eller är det så att världen väntar på att guden ska bli mer kompatibel? Forumet är till för att hjälpa eller som
peternicklas: [citat] Spola med vatten under tiden som vajern roterar i röret.