3 267 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hydropressteorier - i praktiken
Jag får inte riktigt ihop den information jag letat fram kring hydropress/tryckkärl med gummiblåsa.
På landet har jag 12-voltsel. Jag har tillgång till elverk (som inte är tänkt att köras 24/7/52/365).
Tanken är att köra elverket på morgonen och se till så att hydropressen fylls. Sen vill jag ju gärna kunna använda så mycket vatten som möjligt innan trycket blir för dåligt. Först därefter går jag ut och startar elverket igen. Det har stått ett 60liters kärl med trasig blåsa när vi tog över stugan. Den är rostig och jävlig och jag tänkte därför köpa nytt.
Kommer jag ens kunna få ut några användbara liter om inte pumpen går igång automatiskt?
Det skrivs mycket om att en hydropress ger 3 ggr mer vatten än en hydrofor men många verkar blanda ihop det värdet med att man får ut 3 ggr så mycket vatten som hydropressen innehåller. Det är ju två olika saker. Får en hydropress verkligen ut 3 ggr sitt eget innehåll när pumpen inte går igång mha tryckvakten?
Någon som har känsla för detta? Det vill säga hur många rimliga liter får jag ut från en hydropress på 60 liter som är kopplad till en vattenpump som i sin tur är kopplad till ett elverk....som i sin tur är avslaget.
I dagsläget finns en Maxi jet 100M på plats (självsugande).
70 meter till brunnen, sughöjd kring 5 meter. Inget drömscenario men det har fungerat enligt tidigare ägaren.
För tillfället får jag upp vattnet med Biltemas minsta 12-voltspump, kopplat till ett 12 v, 1,2 ah batteri som jag har i fickan. Det fungerar riktigt bra under omständigheterna. Jag avvaktar dock med inbjudningarna till poolpartyt ett tag till. (ca 7 liter per minut)
På landet har jag 12-voltsel. Jag har tillgång till elverk (som inte är tänkt att köras 24/7/52/365).
Tanken är att köra elverket på morgonen och se till så att hydropressen fylls. Sen vill jag ju gärna kunna använda så mycket vatten som möjligt innan trycket blir för dåligt. Först därefter går jag ut och startar elverket igen. Det har stått ett 60liters kärl med trasig blåsa när vi tog över stugan. Den är rostig och jävlig och jag tänkte därför köpa nytt.
Kommer jag ens kunna få ut några användbara liter om inte pumpen går igång automatiskt?
Det skrivs mycket om att en hydropress ger 3 ggr mer vatten än en hydrofor men många verkar blanda ihop det värdet med att man får ut 3 ggr så mycket vatten som hydropressen innehåller. Det är ju två olika saker. Får en hydropress verkligen ut 3 ggr sitt eget innehåll när pumpen inte går igång mha tryckvakten?
Någon som har känsla för detta? Det vill säga hur många rimliga liter får jag ut från en hydropress på 60 liter som är kopplad till en vattenpump som i sin tur är kopplad till ett elverk....som i sin tur är avslaget.
I dagsläget finns en Maxi jet 100M på plats (självsugande).
70 meter till brunnen, sughöjd kring 5 meter. Inget drömscenario men det har fungerat enligt tidigare ägaren.
För tillfället får jag upp vattnet med Biltemas minsta 12-voltspump, kopplat till ett 12 v, 1,2 ah batteri som jag har i fickan. Det fungerar riktigt bra under omständigheterna. Jag avvaktar dock med inbjudningarna till poolpartyt ett tag till. (ca 7 liter per minut)
Tror vi kan ta ca 25-30 liter ur vår hydropress som är på 55 liter. Kollade när vi bytte men minns inte exakt. Det var stor skillnad mot hydroforen vi hade innan i alla fall!
Hydropresser görs även i glasfiber vilket vi har. Köp en så stor du har plats med om du vill köra pumpen sällan. Kolla Rinkaby rör.
Glöm inte backventilen förresten!
Hydropresser görs även i glasfiber vilket vi har. Köp en så stor du har plats med om du vill köra pumpen sällan. Kolla Rinkaby rör.
Glöm inte backventilen förresten!
Redigerat:
Ganska enkelt egentligen - tänk dig att du har en hydropress på 100L. Vid förladdning så fyller blåsan hela tanken och trycket i blåsan är 1bar. När du skickat i 50L vatten så har blåsan blivit hälften så stor, alltså är trycket 2 bar. 75L vatten, 4 bar, 80L vatten 5 bar, 90L vatten 10 bar osv. Kan du tänka dig att stå ut med att det sista vattnet som kommer ut har endast 1 bar tryck så kan du alltså ladda i och använda 86L vatten om pumpen ger 7 bar. Högre förladdningstryck ger bättre tryck på slutet, men mindre användbar volym innan trycket blir för högt. Gör vi samma serie med 2 bars förladdning så blir det 50L vatten - 4 bar, 75L vatten - 8bar, 80L vatten - 10 bar och 90L vatten - 20 bar!
En hydrofor går inte att tömma helt - så blåser ju förladdningsluften ut. Nöjer man sig med förladdning med atmosfärstryck i en hydrofor så går det ju bra ändå, men då är det inte mer än självfallet som släpper ut den sista delen av vattnet.
En hydrofor går inte att tömma helt - så blåser ju förladdningsluften ut. Nöjer man sig med förladdning med atmosfärstryck i en hydrofor så går det ju bra ändå, men då är det inte mer än självfallet som släpper ut den sista delen av vattnet.
Javisst får du ut en del vatten även om pumpen inte startar automatiskt. Säg att du sätter förtrycket till 1 bar. Absoluta trycket i blåsan är då 2 bar (eftersom atmosfärstrycket är ungefär 1 bar och det tryck man mäter när man pumpar är övertrycket jämfört med atmosfärstrycket). Fyller du hydropressen till hälften med vatten blir övertrycket 2*2-1= 3bar. Fyller du den till 3/4 blir övertrycket 7 bar. Rimligtvis får du alltså ut omkring hälften av hydropressens totala volym. För att optimera vattenmängden ska du ha så lågt förtryck som möjligt, men tillräckligt för att få ut allt vatten, och pumpa upp vatten till så högt tryck som möjligt innan du stänger pumpen.henlin431 skrev:
Det här stör mig ju enormt!!! Det är ju en del professionella rörfirmor som skriver på sina sidor att de kränger hydropresser som klarar att ge 3 ggr vattenmängden. Hur det skulle gå till vete fasen.
Med andra ord borde jag skippa 24 liters, även 60 liters och gå på minst en 100 liters. Ja...eller köra en 60 liters på vinden och med säkerhet veta att jag får ut allt som är i kärlet...
Med andra ord borde jag skippa 24 liters, även 60 liters och gå på minst en 100 liters. Ja...eller köra en 60 liters på vinden och med säkerhet veta att jag får ut allt som är i kärlet...
Klicka här för att svara