Hej!

Blev med sommarstuga för ett par år sedan. Nytt är att ejektorpumpen inte tycks kunna behålla trycket - det är en "Grundfos Ejektorpump CPES 2" som pumpar vatten ur en egen brunn på tomten.

Symptom:

Upptäckte att jag inte hade något vatten alls. Kollade pumpen och såg att strömmen till pumpen stog i från-läge. Slog på strömmen och pumpen drog igång, men denna gång under en kort tidsrymd, pumpfasen brukar vara betydligt längre. Öppnade en kran knappt halvvägs och såg att trycket mycket snabbt gick från 4 kp/cm2 ner till 1 kp/cm2 och pumpen startades på nytt. Även denna gång en väldigt kort pumpning där trycket 4 kp nåddes snabbt (pumpen slog då av) och sedan gick trycket ned till 1 igen på bara ca 15 sekunder. Kranen har jag fortfarande öppen måttligt då detta upprepas om och om igen tills strömmen slås av. Antar att strömfrånslaget är en säkerhetsgrej vid en vattenläcka.

Någon som vet vad som är fel?

Mvh

/Johan

Du har slut på luft i hydroforen eller hydropressen. Att fylla på finns det många trådar om, men var lite försiktig, det måste finnas lite vatten kvar så ejektorn kan komma igång igen.

Protte

Ska finnas en avstängning mellan ejektorpumpen och tryckkärlet om det är rätt gjort.
Ja! Det låter som för dåligt mottryck.

Tackar för svaren och det låter t.o.m logiskt för en novis som mig :)

Letar vidare efter själva utförandet ...

/Johan

Finns ett liknande fenomen när bollen inte sluter tätt i ejektorn, finns reservdels sats för detta problem, tyvärr hittar jag inte prylarna på nätet för en länk. Hjäpte grannen med detta och materialet kostade 300-400kr om jag inte minns fel. Slangarna och ejektorn måste upp för detta jobb, har du tur så löser man det på två man utan att det luktar alltför bränt i näsan.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.