När rörmokaren var här senast så kopplade han in lite plaströr som jag ska ha till utevatten. Allt var inte riktigt klart så han lämnade av ett rör där vattnet ska gå ut genom väggen.
Ute har jag dragit 25mm PEM-slang som kommer in genom väggen. Plaströret som rörmokaren drog fram är vitt och består av 2 skikt, ett kritvitt och innuti ett lite mer genomskinligt rör. Yttre diameter är 20mm och inre diameter är ca 10mm (är lite ihopklämt vid änden så den kan nog vara 12mm också).
Jag har aldrig sett sådana plaströr tidigare. Där rörisen kopplat med dessa ser det ut som någon slags påklämd muff. Finns det någon koppling som jag själv kan "skruva dit" för att kopla ihop PEM-slangen med plaströret?
Tänkte om man började med en PEM-koppling ( typ http://www.elbutik.se/product.html/pem-koppling-vinkel16x16-metall?category_id=15423)
sen någon slags förminskning?
Bifogar bild på kopplingar runt en ventil rörisen satte dit på röret. Det är det övre röret jag pratar om.
Ute har jag dragit 25mm PEM-slang som kommer in genom väggen. Plaströret som rörmokaren drog fram är vitt och består av 2 skikt, ett kritvitt och innuti ett lite mer genomskinligt rör. Yttre diameter är 20mm och inre diameter är ca 10mm (är lite ihopklämt vid änden så den kan nog vara 12mm också).
Jag har aldrig sett sådana plaströr tidigare. Där rörisen kopplat med dessa ser det ut som någon slags påklämd muff. Finns det någon koppling som jag själv kan "skruva dit" för att kopla ihop PEM-slangen med plaströret?
Tänkte om man började med en PEM-koppling ( typ http://www.elbutik.se/product.html/pem-koppling-vinkel16x16-metall?category_id=15423)
sen någon slags förminskning?
Bifogar bild på kopplingar runt en ventil rörisen satte dit på röret. Det är det övre röret jag pratar om.
bläddra runt lite hos rinkaby http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/lk-pe-x-o-lk-pal-uni-ror/
Alupex heter den vita......
Kollade på vvs-bodens hemsida:
Det jag tror att jag behöver är en vinkel för PEM-slangen (http://www.vvs-boden.se/prk-vinkel-25-p-1022.html), en förminskning för PEM till ALU-pex (kan http://www.vvs-boden.se/prk-forminskning-utvandig-gg-r25-x-20-p-1059.html fungera???).
Eller finns det något smidigare sätt att lösa detta?
Det jag tror att jag behöver är en vinkel för PEM-slangen (http://www.vvs-boden.se/prk-vinkel-25-p-1022.html), en förminskning för PEM till ALU-pex (kan http://www.vvs-boden.se/prk-forminskning-utvandig-gg-r25-x-20-p-1059.html fungera???).
Eller finns det något smidigare sätt att lösa detta?
Du får gärna förklara vad det är som är fel. Jag har ju litat på min rörmokare att han vet vad han gör. Det som ska gå i röret är kallvatten till vattenutkast utomhus. Vad kan gå fel? Läckage?Adolf skrev:
Ja lite fel är det allt. Adolf har helt rätt!
Kan du hitta någon märkning på dom vita rören på varje sida om ventilen?
Presskopplingen till vänster är en LK Presspex rak koppling med lekande mutter och har RSK 187 65 27. Är det ett LK universalrör X eller A den sitter på är kopplingen OK!
Presskopplingen till höger är en Uponor Presskoppling DR med RSK 187 33 36 för Uponor MLC-rör. Är det ett MLC-rör den sitter på är kopplingen OK!
Ventilen är en Altech kulventil AL 3600 och är som Adolf påtalat inte gjord för att sitta på tappvatten.
AL 3605 är ett mer passande val från samma tillverkare!
...
Kan du hitta någon märkning på dom vita rören på varje sida om ventilen?
Presskopplingen till vänster är en LK Presspex rak koppling med lekande mutter och har RSK 187 65 27. Är det ett LK universalrör X eller A den sitter på är kopplingen OK!
Presskopplingen till höger är en Uponor Presskoppling DR med RSK 187 33 36 för Uponor MLC-rör. Är det ett MLC-rör den sitter på är kopplingen OK!
Ventilen är en Altech kulventil AL 3600 och är som Adolf påtalat inte gjord för att sitta på tappvatten.
AL 3605 är ett mer passande val från samma tillverkare!
...
Om man antar att det är samma fabrikat på röret på båda sidor om ventilen så är en av kopplingarna inte avsedd för det röret... Ingen katastrof eg, då rören är nästan identiska med varandra, men OM det skiter sig så räkna inte med ngn support från tillverkarna då de ej är ämnade att användas på det sättet...
Att sätta en värmeventil på tappvatten får som följd att mässingen i ventilen avzinkas då den ej är avzinkningshärdig...
Att sätta en värmeventil på tappvatten får som följd att mässingen i ventilen avzinkas då den ej är avzinkningshärdig...

