Hej. Är relativt nybliven husägare, köpte ett hus ute på landet i somras och försöker piffa upp det efter bästa förmåga.

Den gamla husägaren tog inte hand om huset under de fem år hon ägde det och tomten såg ut som ett stridsfält i höstas.

Har gått loss med div maskiner under höst o vår och nu har det börjat poppa upp grejer här o där. Ena dagen har man hittat bikiniunderdelar, andra tegel. Jag är på tomten dagligen så jag kan fanimig ta gift på att grejerna trycks upp. Idag snavade jag på ett trasigt rör som stack upp ur marken, ca en cm. Hämtade en grep o fick loss det och upp kom ett keramikrör av höganäs. Kollade vidare o hittade spridda skärvor o rör i olika skick. Inga satt ihop eller nåt och många hade liksom spruckit av erosion o färgat jorden.

Så min fråga är väl av allmän karaktär. Var det praxis förr att man grävde mer gamla avloppssystem och vad innebär detta för jorden? Jag hade tänkt odla där på fyndplatsen så vad kan smulorna från keramiken ha gjort med syrehalter o dyl.

Och slutligen, kan jag skicka iväg detta tilö tippen eller bör jag ta kontakt med kommunen som rimligtvis avinstallerat detta i samband med att de drog egna system för ett par decennier sedan?

Skulle tro att det är mer sannolikt att du hittat delar av en gammal dränering än ett avlopp...
kan väl vara värt att fundera vad den dränerade medans den fungerade och om du behöver ersätta den.

/ATW

• Gilla
Tuomo
  • Laddar…
Ah. Så kan det ju vara. Vet att förrförra ägaren bytte allting i samband med en dränering. Iom att den blivit nergrävd i olika bitar på olika platser så behövs de nog inte ersättas dock :-). Vi snackar ju trasiga rör som inte satt fast på något sätt...

Jag var mer ute efter vad som är korrekt orderföljd iom dessa "fynd". Tänker att ringer jag kommunen så landar det väl ändå på mitt bord.

Vi har också en del oranga tegelrör nedgrävda i backen, våra tillhör INTE något avloppssystem.
Förföra ägaren (som byggde huset) (föra ägaren lånade ut huset till förföra) grävde antagligen ner dessa som blomrör eller liknande (eller som bevattningsrör) någon gång på 70-talet.
En annan sak som förföra ägaren grävde ner är en massa bitar eternitskivor (ca 20*100 cm) som kantband mellan gräsmatta och rabatter/trädgårdsland.

• Gilla
Tuomo
  • Laddar…
Två, för mig, rimliga svar. Tack för att ni tog er tid.

Skulle tro att när avloppet byttes så grävdes allt upp utan att bry sig om det gamla och sedan det nya lades så återfyllde man bara med de gamla massorna och sedan kryper de gamla rören och skärvorna upp år efter år.

• Gilla
Tuomo
  • Laddar…
Ja, det var min första tanke faktist. Blev lite oroad iom att jag har både hund o katter o barn. Lägg därtill att min fru kan vara lite småklumpig emellanåt o grejerna är nergrävda på en sluttande del av tomten.

Blir nog ett par besök hos farbror doktorn närmsta åren om man inte ser sig för.

Tuomo skrev:
Jag hade tänkt odla där på fyndplatsen så vad kan smulorna från keramiken ha gjort med syrehalter o dyl.
Jag kan inte tänka mig att lite gammalt "keramikskrot" spelar någon som helst roll för odlingsmöjligheterna mer än att det möjligen kan vara i vägen när man ska gräva. Men då är det ju bara att plocka bort det som stör.

• Gilla
Tuomo
  • Laddar…
Håller med Alfredo.

Hos oss finns det också en hel del rester av keramikrör.
När vi dränerade om åkte dom gamla rören med som fyllningsmassa...
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.