Vatten & Avlopp
Plutus: Handiskmedlet är inte så farligt, men andledningen till att man vill få bort sådana lösningar är att näringsämnena bidrar till övergödning av våra sjöar. Så man kan nog se det som att det är såsresterna på tallriken som är det farliga :-) Man har ju hittat rent kvicksilver i avlopp, så en del kan ju hälla ner vad som helst.
DIY_freak: Om du har en Purus-golvbrunn så kan du ersätta brunnsinsatsen med en Purus Nood som är fjäderbelastad och stänger även när den har torkat ut. Fungerar jättebra i badrummet i sommarstugan där badkaret inte används så ofta och vi hade problem med uttorkning och lukt. http://www.evbutiken.se/purus-nood-insats-inkl-lasring-p-10577-c-866.aspx
Nimajneb: Jag hade anlagt en rabatt runt om. Men täck inte locken utan sätt tex en kruka, staty eller liknande på varje lock så smälter allt in och locken är fortfarande lättillgängliga.
mogge_73: Får du missfärgningar efter filter så fungerar det nog dåligt. Du bör ha 20-25 min/liter med minimum 2bars tryck. Kanske dags att titta på en ny pump.
corre: nja, man säger åt andra hälften och barnen att toan är off limits, tar fram vattenslangen, spolar rent och låter pumpen rensa undan vattnet. Så får du ringa rörkrökaren om det är allvarligare fel.
mogge_73: Men du är inte den första eller den sista som blivit lurad. Tyvärr måste man vara stenhård innan man släpper nån in i huset. Jag känner en som fick en faktura på 45 000:- för ett sänkpumpsbyte. Materialkostnad 6 350:-. Dom var tre gubbar som åkte skytteltrafik till ahlsell för att dom inte hade material och verktyg. Då tänker ni att pumpen troligen fastnat? Nej! Dom orkade helt
Denaxe: Förlåt att jag kapar tråden. Skall också byta ut mina ventiler då jag har en LK580 hemma och det är dags för vattenmätarbyte. Har inte hittat någon rörpulare som vill ta sig an uppdraget! Är detta ett "skitjobb" som ingen vill göra? Ingen återkommer... En firma hävdade att dom inte får rör ventilerna då dessa tillhör Stockholm vatten(SV). Har pratat med SV och dom säger att
corre: Det går bra, även om man oftast har plastdelar där för att det är billigare. Kommunens nät är svetsat, men det spelar ingen roll för dig. Du ansluter mot PEM 32 el 40mm. Vad ska du ha för brunn och pump? Dom färdiga paketen brukar ha en plaströrkoppling utgående som du monterar slangen i. Ventilhus och backventil brukar vara inyggd i pumpbrunnen.
Krilleman: Ja bara 400mm rör är ju inte direkt billigt om man uttrycker sig så... 1m 400mm rör ligger på 2970:- plus moms hos grossist i grundpris. 1904:- hos vvsonnet
Krilleman: Ett och annat tips "i rätt riktning" har jag ju allt bidragit med :rolleyes: Frågan är ju i vilken ände det varit mest uppskattat, att hjälpa andra är ju lite av en belöning i sig själv! :cool:
Krilleman: En 25 PEM-slang går det att få ner en värmekabel i. Supra Plus behöver man inte ens gräva ner, bara täcka med jord för UV-strålningen tär på manteln. Dyr = Ja Bra = Överjävligt bra Har rullat massor med meter av denna...
mogge_73: Är du orolig kan du montera in ett UV-ljus för bakterierna. Om du tar en komplett analys så ser du vart dom koliformabakterierna kommer ifrån. Dom kan komma från skogsmark, myrmark, åkermark och även andra avloppsdeponier.
pontus7111: Då har jag kontrollerat trekammarbrunnen och jag fann inget fel... Men jag var även i kontakt med bygg och miljökontoret och de var verkligen hjälpsamma!. De hade under samma slamtömningstur fått flera brunnar som anmärktes och flera fastighetsägare var lite frågande till detta och miljökontoret undrade om det berodde på ngt lokalt regnsskur eller dyl men de åkte inte ut och
ThomasÅsa: :) Vi får skicka upp Gelia och Beulco i varsin ringhörna. Tja, tiden får utvisa hur det går. Det är ju bara att byta ordning på filtren om det skulle vara så.
mulpac: [citat] Nja, skulle snarare säga köpa en pump avsedd för 12V och mata den med 12V på ett enkelt och billigt sätt eftersom du har tillgång till 230V. Tror faktiskt att det är en rätt bra lösning, för dessa enkla system är nog rätt vanliga under enkla förhållanden där man inte alltid har tillgång till elnät. Det är därför en fördel om det går att driva med 12V, så jag gissar
BMW fahrer: Hänger mer om omgivningen än att det läcker in mellan stenarna... Finns det ytvattentäckter i närheten med annat än bra i? Har man byggt i närheten? Vårt drickvatten blev "förorenat" när kommunen byggde ut runt om oss. På släktgården så lade någon superintelligen individ dynghöge ovan brunnen toppografiskt... gissa om det vattnet var drickbart(!)... Så länge din brunn inte får
BMW fahrer: Du -bör- lägga rören på -minst- 1m's djup. Isolerar du kring dem kan du nog lägga dem grundare - uppgifter om det du fråga om finns hos Boverket. Man kan också lägga ned värmekabel som gardering (måste ju inte vara inkopplad hela tiden - räcker ju att den går igång om det skulle smälla till o bli kallt igen som för ett par år sedan. Finns offentliga uppgifter om vad som anses
MathiasS: Lite beroende på var man tittar i statistiken så handlar det om 130-200liter per person och dygn. Varierar beroende på om man bor i lägenhet eller hus etc. Här hemma går det åt cirka 160kubik per år. Två vuxna, två barn. Att pumpen inte levererar maxkapacitet kan förstås öka gångtiden något, men det handlar fortfarande om småpengar. Säg att det kostar 300kr om året då....
lordi: Kolla så inte luftvärmepumpen står i auto-läge för då går den i kylläge när inställd temperatur överskrids.
anml: Toppen att det löste sig med lite mek även om det blev på en söndag. Pengahögen börjar väl bli stor nu ;)....sedan känner man sig rätt nöjd också. Själv är bäste dräng heter det väl. Men jag undra var denna gegga kommer ifrån? Man kan ju nästan tro att man har elementvatten i brunnen.
Demmpa: Hela insatsen finns att köpa som reservdel. http://www.clasohlson.com/se/Kranöverdel/30-9348
öringen: Gräv, fyll botten med ett filtrerande lager (singel), Sänk ner 2-3 cementringar och längst upp en kona. Fyll igen runt om...
Fred vom Jupiter: Tackar mjukast för tålamodet och hjälpen. Nu är jag lite mer insatt. Troligen får rörmokare göra inkopplingen men jag gillar att förstå vad som görs och varför. Tror nog att det blir till att lägga rören mot taket eller fräsa in dem. Det rör sig trots allt bara om fem meter utan fall och inte en 100-meters golvvärmeslinga, så det går nog bra. Om det räcker med 16 mm så är det
daugaard: det kan stå på tomtkartan/nybyggnadskartan vilket djup det är. annars är det komunen som kan svara på det. man kan även gå ut till gatan och lyfta på locket till avloppsbrunnen o mäta.
corre: Helt rätt! Tabelltolkeri och matte är tydligen inte min bästa sida. Men jag vilhåller listan ändå ;) Om än utan argument för 32mm, mer än att det är rejält ;)
Krilleman: Jag har faktiskt ingen aning vem som tillverkat denna koppling men sett min beskärda skara av dessa....
sj6: Det är R-gänga så man kan lina på en koppling också om man så behagar.