12 508 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Kalk till vattenfilter
Har införskaffat ett avsyrningsfilter för mitt brunnsvatten pga lågt pH (fräter sönder rör och kopplningar).
Har haft det ett år och nu är det dags att fylla på kalk som man tydligen gör 5l/år. Nån som har koll på var man kan få tag på kalk? Helst i lite större säckar.
Har haft det ett år och nu är det dags att fylla på kalk som man tydligen gör 5l/år. Nån som har koll på var man kan få tag på kalk? Helst i lite större säckar.
Vanligtvis har man en automatik som spolar filtret varannan till var tredje dag. Detta för att det inte skall bildas kanaler i filtret. Under backspolning lyfts filtermassan och delas då isär, man backspolar på 150-250liter vatten beroende på storlek på tuben.
I ett uppströms blir det korta små stötar när pumpen går, ca 15-30 liter beroende på tryckkärl. Dom minsta filtren ca 90-100cm höga rekommenderas att man byter massan 3-4ggr per år. Dom sätts normalt i fritidshus med begränsad användning.
Med vänlig hälsning, Morgan
I ett uppströms blir det korta små stötar när pumpen går, ca 15-30 liter beroende på tryckkärl. Dom minsta filtren ca 90-100cm höga rekommenderas att man byter massan 3-4ggr per år. Dom sätts normalt i fritidshus med begränsad användning.
Med vänlig hälsning, Morgan
Tänkte att jag kan passa på och ställa en fråga om filtermassa med.
Jag har ett filter som jag fyller på massa ibland.
Massan börjar tryta och då jag märkt att "min" rörkrökare är bra på att ta betalt tänkte jag kolla om man kan hitta massan själv till ett lite billigare pris.
Har läst på säcken och följande finns att läsa.
mango - dol
nach din 19621
skdolit
körnung I
Kan någon hjälpa mig med vad jag skall leta efter, antar att något är namnet på tillverkaren och något talar om vad det är i säcken.
Samt tips på inköpsställe.
Jag har ett filter som jag fyller på massa ibland.
Massan börjar tryta och då jag märkt att "min" rörkrökare är bra på att ta betalt tänkte jag kolla om man kan hitta massan själv till ett lite billigare pris.
Har läst på säcken och följande finns att läsa.
mango - dol
nach din 19621
skdolit
körnung I
Kan någon hjälpa mig med vad jag skall leta efter, antar att något är namnet på tillverkaren och något talar om vad det är i säcken.
Samt tips på inköpsställe.
Har varit i kontakt med företaget som jag köpte avsyrningsfiltret av (Svenska Agro). Och dom menar att uppströmsfilter behöver ej backspolas. Är nåt med att det vid pumpstart blir "spolat".
Angående filtermassan i filtret så sa dom att det skulle vara dolomitkalk i. Det tog dom 525kr +frakt.
Har kollat på granngården. Dom har brunnskalk för 89kr/20kg. (det är inte sån kalk man lägger runt brunnen för dagvatten)
Nån som har erfarenhet av brunnskalk i avsyrningsfilter?
Angående filtermassan i filtret så sa dom att det skulle vara dolomitkalk i. Det tog dom 525kr +frakt.
Har kollat på granngården. Dom har brunnskalk för 89kr/20kg. (det är inte sån kalk man lägger runt brunnen för dagvatten)
Nån som har erfarenhet av brunnskalk i avsyrningsfilter?
Ställde en fråga i våras angående brunnskalk (dolomit) som dom säljer på granngården, om det går att använda i ett avsyrningsfilter med kalkmassa. Det skiljer ju en avsevärd peng sen slipper man fraktkostnaden jämfört med att beställa.
Frågar man filterleverantören så funkar ju såklart bara deras kalk (som också är dolomitkalk). På granngården har dom ingen aning.
Nån som har erfarenhet av detta eller tom vet att det funkar?
Frågar man filterleverantören så funkar ju såklart bara deras kalk (som också är dolomitkalk). På granngården har dom ingen aning.
Finns många namn och tillverkare på "kalk" vilket i själva verket är en blandning av många olika ämnen bla. Kalcium. Största skillnaden är partikelstorleken som avgör hur snabbt vattnet kan ta åt sig ämnet. Och det beror på hur lågt pH-värde du har och hur snabbt och hur mycket du omsätter vattnet. En regel är att man behöver minst 90 cm kontakt yta vid normal användning.Masajäkel skrev:Ställde en fråga i våras angående brunnskalk (dolomit) som dom säljer på granngården, om det går att använda i ett avsyrningsfilter med kalkmassa. Det skiljer ju en avsevärd peng sen slipper man fraktkostnaden jämfört med att beställa.
Sen är det blandningen, du vill inte ha 9,5 när filtret precis är påfyllt eller 6,5 mot slutet av året.
Uppströmsfilter rek. Man att även montera ett grovfilter efter då det släpper mycket partiklar in i huset.
Jag var och kollade på brunnskalk idag på granngården, 89 kr för 20 liter är ju billigt. Detta kalk var dock betydligt grövre än det man normalt köper. Det borde ju inte höja lika mycket som vanlig avsyrningsmassa?
Klicka här för att svara