Vatten & Avlopp
Fluxor: Jag ska ta bort lite gamla rör som går i taket i min tvättstuga idag och drar istället vattnet under plattan in i nästa rum där fjärrrvärmecentralen finns. Huset är byggt 1963 och har rör av både äldre och yngre standard. Inkommande vattenledning idag är ett galvat rör, 42.4 mm ytterdiameter som sitter i en t-koppling och går sedan vidare mot fjärrvärmecentralen med 33.7mm galvat
motives: Be dom att specificera vad som kostar vad? Vill dom inte tycker jag att du vänder dig till någon annan
Bosse-Kaka: Nu så, nästan en månad senare fick jag ett svar av det kommunala vattenbolaget. Några höjdmeter ska mycket riktigt inte vara några problem. Enligt deras uppgifter är det först när man börjar närma sig drygt 10 meter som det möjligen kan bli problem med trycket. Troligen klarar vi oss utan både vatten- och avloppspump alltså :)
tompaah7503: Hej, undrar om någon har tips på köksblandare som har lite längre pip, som går i gammaldags stil? Just nu sitter det ett Ikea Edsvik i köket men pipen når inte riktigt så långt ut som det skulle många gånger behövas. http://www.ikea.com/se/sv/images/products/edsvik-koksblandare--grepp__21796_PE097161_S4.jpg Tips emottages tacksamt, har googlat lite men inte hittat något bra.
tronen: Handfatet är 14cm högt, skivan kommer vara 1-2cm tjock. Hur tight ska man komma ut med KV-vatten in och spillvattenrör ut? Sen ska man ta ut T-rör i mitten och låta vattnet gå till höger- och vänterhandfat, eller in vid högra, sedan tillbaka i väggen och ut vid vänstra!? [bild]
Amatörbyggaren: Jag hoppas att Dalbotös förslag till lösning är det rätta, jag gör det "vid tillfälle", dvs när klagomålen blir för stora och trädgårdsprojektet är klart. toto 1. Det låter ju enkelt, jag har digitalkamera men behärskar inte tekniken, pensionär du vet. Men jag är ganska säker på att blandningsvaentilen saknas.
mogge_73: Man ska alltid ha en Hydropress om man inte aktivt ska syresätta ett vatten. Och i ett kombifilter med salt får inte vattnet vara syresatt. Största skillnaderna på dessa kombifilter är flödestekniken. Vilket inverkar på vattenåtgång och framför allt saltförbrukning vid backspolning.
spekerök: Skall du dra en 15mm ledning längs vägg till utkastare så funkar ju denna fint som jag länkar. >>http://www.vvsobadrum.se/rorklammer-enkel--1215-mm-p-2421-c-561.aspx Hålet i väggen som du gör kommer du mätta med en molly samt gängstång, tror inte att brandskyddet blir försvagat, men det är min gissning. Finns kanske någon brandingenjör som har mera input. mvh
MattisH: Allriskförsäkring kan nog hjälpa till här ;) Men mät så attdu har alla faser fram till motorskyddet.
frankiev2: [citat] Bra tänk där, fast spollucka har jag i källargolvet strax innan röret lämnar huset. Kanske overkill med ytterligare ett spolrör?! FAST den luckan har ju några år på nacken o ser lagom rostig ut osv. kanske ingen dum ide att sätta på ett grenrör på det nya röret. Så har man allt samlat snyggt då både dräneringsbrunn o dagvattenbrunnen ska stå där. Tack för tipset, o
ovean: Hej Har nu inköpt en Wellmate hydrofor med air volume control, men nu är frågan är det bara att stoppa ner den i hålet och så är alt klart eller måste jag fylla på lyft i systemet? På bilden nedan ser man en anslutning som är i vinkel om man ska fylla på luft är det då där som man ska trycka in lyft i hålet bredvid vad ska detta vara bra till, kommer luften att blåsa ut där om
Amarace: När jag grävde in vatten så lejde jag ju på min egen tomt, ca 10 meter som behövde grävas ungefär, tog 3 timmar och hamnade på 2700kr för grävning och täckning. Då var det ett brett dike på ca 2m djup. (han grävde och for sedan hem, jag lade slangen och så sedan kom han och täckte igen det). Då var maskinen redan här eftersom Kommunen hade lejt honom för deras grävning.
mogge_73: Bytt till en 120liter hydropress, vill du inte göra dig av med det kärlet du har. Kan du ha det som slavkärl efter reningen.
Enk Projektet: I Europa där genomströmningsberedare är vanliga så är det ganska vanligt att dom drivs av gas.....
thomas33: Låter väldigt dyrt för materialet. Vattenmätarekonsollen kan du köpa från Rinkaby Rör http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll-kompl/ för 642 Kr och lägg till lika mycket, OM det behövs lite rördelar, så har du en mer rimlig kostnad för materialet. 2400 för arbetet är nog inte så mycket att diskutera, men med ROT, så borde du hamna omkring 2500 - 3000 Kr.
ullberg: EDIT: jag ser att jag inte var tydlig med mitt "nu fattar jag inte riktigt", vad jag menade var att min beskrivning är som jag fattat att det funkar i jämförelsen hydrofor / hydropress, men det kanske är fel, och då vill jag gärna förstå bättre... Slut EDIT Nu fattar jag inte riktigt, även med hydropress hade du kunnat få ut vatten vid strömavbrott, skillnaden är väl att en
AndersS: Med lite tryckluft så tömmer man systemet utan problem. Du måste t.ex. plocka bort duschblandaren för att kunna tömma den så här kan du blåsa i rören och öppna på lämpligt ställe/n. Har du diskmaskin ska även den tömmas.
Carl_Elvis: [citat] Bra idé, för all del... Kanske ska be dem ta bussen? ;) Problemet är ju att körningen kanske är ett par mil eller så, vilket inte återspeglas i en avgift på tre-fyra hundra plus moms. :screwy:
Bjornsson: Sagt och gjort :) Kommer iaf varmvatten ur kranen så kan ju inte ha gjort helt fel iaf :p
alefel: Ser inte ut som det offrats speciellt mkt av den, det ser däremot ut som det bildats någon form av avlagring/salt/kalk på ytan av den, så som föregående talare säger, borsta av den och se hur ytan ser ut. Så länge du har magnesium kvar så offras den ju och processen fungerar tills det är noll kvar.
imported_Benno: Det brukar sitta en backventil som kan fastna, i vattenutkastare. Å andra sidan brukar det inte komma något vatten alls då.
corre: Jag har isolerad till båda mina. Vill inte ha kondens på insidan av vinden.
corre: Dusch och handfat till höger? Försök få bra fall på dom, så slipper du bakfall med fekalier som rinner ditåt. Visseligen spolas det undan när man duschar isf, men det är väl inte fel om man slipper ha en hög liggande i röret :P
skärgårdshus: Tack för hjälpen! Hade nog inte stått på mig mot kommunen utan tipsen här i forumet!
Larsa: Nu har han ju haft en röris hemma och har antagligen betalt för det, så tips hur han kan ändra det känns ju lite konstigt. Hur gjordes jobbet, offert eller löpande räkning? Har du fått fakturan? Frågar för du skall ju inte betala för att de rättar till ett felaktigt jobb.... Sen är det som nämnts så att det skall finnas en avstängning för tillvattnet ovan bänk.... Både röret
Krilleman: Jag brukar handla Purus variant. Dom gör bra produkter!