Hej,
Har fått tips om att det finns mufflösa markavloppsrör som skarvas och böjs med fogar som limmas fast i rören. Fördelen ska tydligen vara att diametern på röret hålls nere samt att skarvarna inne i rören blir mer strömlinjeformad.
Vad heter detta system?
Har fått tips om att det finns mufflösa markavloppsrör som skarvas och böjs med fogar som limmas fast i rören. Fördelen ska tydligen vara att diametern på röret hålls nere samt att skarvarna inne i rören blir mer strömlinjeformad.
Vad heter detta system?
??? Inget vad jag har "hört".
Spontant skulle jag tycka att det är problematiskt att hålla på med lim i ett dike fullt av lera. Normalt förfarande är att skjuta ihop delarna och se glad ut att man bara kom upp ur gropen "bara" halvtäckt med dy och smack. Det är ju inte alltid så roligt att gå på lerbotten innan gjutning med pålmaskinen bredvid sig och limma avlopp?
Standard är fortfarande att använda orange plast i mark med vanliga delar. Det läggs ner massor med meter av den orange-färgade plasten dagligen i allehanda dimensioner som fungerar ypperligt. (110mm-630mm)
Markavloppsrör har tjockare gods än vanlig grå plast av en anledning. Den tål mera marktryck.
Wavins gråa: 3,4mm
Wavins oranga: 4,3mm
Trots allt så blir man ju lite nyfiken på vad du menar!
Spontant skulle jag tycka att det är problematiskt att hålla på med lim i ett dike fullt av lera. Normalt förfarande är att skjuta ihop delarna och se glad ut att man bara kom upp ur gropen "bara" halvtäckt med dy och smack. Det är ju inte alltid så roligt att gå på lerbotten innan gjutning med pålmaskinen bredvid sig och limma avlopp?
Standard är fortfarande att använda orange plast i mark med vanliga delar. Det läggs ner massor med meter av den orange-färgade plasten dagligen i allehanda dimensioner som fungerar ypperligt. (110mm-630mm)
Markavloppsrör har tjockare gods än vanlig grå plast av en anledning. Den tål mera marktryck.
Wavins gråa: 3,4mm
Wavins oranga: 4,3mm
Trots allt så blir man ju lite nyfiken på vad du menar!
Det är grannen som tipsat om det. Han kan ju dock ha fintat iväg mig på villoväg, för att hinna bli klar med sin anslutning först. 
Tanken är väl att om jag kan hålla nere på ytterdiametern på markavloppsröret så kan jag ta de lite mindre isolerlådorna. De mindre isolerlådorna har en innerstorlek på 150x150 mm. 110 mm markavloppsröret är som bredast vid muffen och mäter då 129 mm, lägg till en vattenledning på 32 mm och det kan bli aningen tajt. Eller kanske inte?
Så här skulle det se ut i genomskärning:
Är det genomförbart? Det är ju bara vid muffarna som det blir tajt. Men det blir det ju även vid böjarna, och den där 32 mm PEM-slangen kanske inte är så smidig när man måste ändra riktning en aning.
Tanken är väl att om jag kan hålla nere på ytterdiametern på markavloppsröret så kan jag ta de lite mindre isolerlådorna. De mindre isolerlådorna har en innerstorlek på 150x150 mm. 110 mm markavloppsröret är som bredast vid muffen och mäter då 129 mm, lägg till en vattenledning på 32 mm och det kan bli aningen tajt. Eller kanske inte?
Så här skulle det se ut i genomskärning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det genomförbart? Det är ju bara vid muffarna som det blir tajt. Men det blir det ju även vid böjarna, och den där 32 mm PEM-slangen kanske inte är så smidig när man måste ändra riktning en aning.
Om kuben är 150mm så borde diametern vara 212,1mm
Pythagoras sats:
a²+b²=c²
alltså i mm:
150²x150²=45000²mm
Roten ur 45000mm=
± 212,1320
Omvandlat till cm = 21,21cm i diagonalen!
Dina rör:
129+32=161
Diagonalen på din låda = 21,21cm
= Problemet löst
Pythagoras sats:
a²+b²=c²
alltså i mm:
150²x150²=45000²mm
Roten ur 45000mm=
± 212,1320
Omvandlat till cm = 21,21cm i diagonalen!
Dina rör:
129+32=161
Diagonalen på din låda = 21,21cm
= Problemet löst
Redigerat:
Nja, du missade att avloppsröret inte ligger helt in i hörnet. Från hörn till avloppsrör är följande uträkning:krilleman_215 skrev:
129/2=64,5
64,5²x64,5²=8 320,5²mm
roten ur 8320,5=91mm
91+64,5=155,5mm
Avloppsrörets bortre kant hamnar 155,5 mm från hörnet.
Vattenröret:
32/2=16
16²x16²=512²mm
Roten ur 512=22,5mm
22,5+16=38,5mm
Totalt:
155,5+38,5=194mm
Tillgodo:
212-194=18mm
Den skalenliga bilden bekräftar även den att rören får plats i lådan.
Är det utrymmet man får tillgodo tillräckligt för att klara böjar?
Finns det andra fördelar med att välja en större låda, blir rören t.ex. bättre isolerade i en större låda, eller gör det ingen skillnad?
Är det utrymmet man får tillgodo tillräckligt för att klara böjar?
Finns det andra fördelar med att välja en större låda, blir rören t.ex. bättre isolerade i en större låda, eller gör det ingen skillnad?
Hur djupt har du detta, och vilken mark under?
Normalt sett för frostskydd så har man öppen botten för att dränera vatten och få nytta av markvärmen.
Så lägger man 60 bred skiva ovanpå för att skydda mot ytkylan.
Normalt sett för frostskydd så har man öppen botten för att dränera vatten och få nytta av markvärmen.
Så lägger man 60 bred skiva ovanpå för att skydda mot ytkylan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag undrade direkt detsamma: Varför isolera nedåt?
I stället för 50 mm isolering runt om borde ju en 100 mm skiva ovanför vara bättre.
Och enklare att lägga.
I stället för 50 mm isolering runt om borde ju en 100 mm skiva ovanför vara bättre.
Och enklare att lägga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Behöver inte ens vara 100 tjock.
Min rörmokare sa dock att det skulle vara 60 cm åt var håll.
Protte
Min rörmokare sa dock att det skulle vara 60 cm åt var håll.
Protte
Klicka här för att svara
