2 374 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Rördragning vattenradiatorer
Hur ställer sig försäkringsbolagen om man tänker montera in vattenradiatorer själv?
har kollat lite och det verkar inte vara så svårt när man har rätt grejor.
tänkte använda presskopplingar till jobbet.
självklart blir det att provtrycka systemet.
har kollat lite och det verkar inte vara så svårt när man har rätt grejor.
tänkte använda presskopplingar till jobbet.
självklart blir det att provtrycka systemet.
Ok tack för svaret
Hur mycket rör det sej om? En radiator eller ett helt rörsystem?
Ska du dra allt synligt på väggar så måste du skaffa bocknycklar och lite andra verktyg men du verkar ju i och för sej ha tillgång till en pressmaskin så då antar jag att du har lite kontakt med rörmokare för instruktioner och lösningar?
Ska du dra allt synligt på väggar så måste du skaffa bocknycklar och lite andra verktyg men du verkar ju i och för sej ha tillgång till en pressmaskin så då antar jag att du har lite kontakt med rörmokare för instruktioner och lösningar?
Det blir ett helt rörsystem.
det är en 1 1/2 plans villa som för närvarande har direkt verkande el.
vad ska man ha för grovlek på matarledningar?
hur många radiatorer kan man ha på samma sling?
tänkte dra prisolrör utvändigt.
det är en 1 1/2 plans villa som för närvarande har direkt verkande el.
vad ska man ha för grovlek på matarledningar?
hur många radiatorer kan man ha på samma sling?
tänkte dra prisolrör utvändigt.
Grovt projekterat tror jag om jag inte minns fel vi hade följande tabell när vi konverterade villor från dv el till fjv:
DN 12 -- 1250W
DN 15-- 2500 W
DN 18-- 5000 W
DN 22-- 10000 W
Matning gick vi aldrig större än 22 med tanke på det estetiska.
Det finns såklart en aspekt i hur långa rören är också men detta funkar till grovplanering, är man osäker så går man upp en dimension.
Prisol ska du absolut INTE klamra på vägg utan det funkar till rör i trossbotten (dolt)
Annars använder du hårda kopparör som du kan måla eller elförzinkade för, vilket du använder är en smaksak.
DN 12 -- 1250W
DN 15-- 2500 W
DN 18-- 5000 W
DN 22-- 10000 W
Matning gick vi aldrig större än 22 med tanke på det estetiska.
Det finns såklart en aspekt i hur långa rören är också men detta funkar till grovplanering, är man osäker så går man upp en dimension.
Prisol ska du absolut INTE klamra på vägg utan det funkar till rör i trossbotten (dolt)
Annars använder du hårda kopparör som du kan måla eller elförzinkade för, vilket du använder är en smaksak.
Ok
Går det inte att skala plasthöljet på prisolröret när man klamrar det?
Annars blir det nog kopparrör som frun får måla.
Har funderat att dra 22mm rör, då får man bra flöde i systemet eller tänker jag fel där?
Tänkte dra 4 slingor.
1 på över våningen (4st radiatorer)
2 på nedre (en slinga till baksidan 4 radiatorer, en till fram sidan med 4 radiatorer)
1 i garaget och förrådet
Går det inte att skala plasthöljet på prisolröret när man klamrar det?
Annars blir det nog kopparrör som frun får måla.
Har funderat att dra 22mm rör, då får man bra flöde i systemet eller tänker jag fel där?
Tänkte dra 4 slingor.
1 på över våningen (4st radiatorer)
2 på nedre (en slinga till baksidan 4 radiatorer, en till fram sidan med 4 radiatorer)
1 i garaget och förrådet
Redigerat:
Det finns klammer som går över plasthöljet också, det är inte där skon klämmer 
Det blir aldrig snyggt att klamma upp ett mjukt kopparrör på väggen ( du får röret på rulle, så då kan du nog tänka dej hur det kommer se ut)
Nej det ända som duger är hårda kopparrör eller elförzinkade.
Elförzinkade är billigare alternativ och minst lika snyggt om du frågar mej,ska du dessutom måla så välj det billigaste.
Det blir aldrig snyggt att klamma upp ett mjukt kopparrör på väggen ( du får röret på rulle, så då kan du nog tänka dej hur det kommer se ut)
Nej det ända som duger är hårda kopparrör eller elförzinkade.
Elförzinkade är billigare alternativ och minst lika snyggt om du frågar mej,ska du dessutom måla så välj det billigaste.
Ok
Ska kolla lite priser på rör.
Tips på någon bra webshop med bra priser.
Bor uppe i norra Sverige.
Ska kolla lite priser på rör.
Tips på någon bra webshop med bra priser.
Bor uppe i norra Sverige.
Vad har du för presskontur på verktyget du ska låna?
Rinkabyror.se är vettigt, dom har bara kvalitesortiment, så ingen risk för skit.
Använd 15mm till radiatorerna, koppla max 2700w radiatoreffekt per slinga, och dra istället ut flera slingor.
Gärna inte mer än 2000w så slipper du risken för strömningsljud.
Detta förutsatt att det är lågtemp typ värmepump.
Hur ska du dra fram matningen från värmekällan? Via källare, vind?
ett 22mm rör kan mata runt 7000w, så det räcker länge, men jag rekomenderar vanliga alupex mellan varje slinga och en fördelarcentral så du kan byta olika delar.
Speciellt bra om du inte hinner med hela bygget innan värmen måste slås på.
Rinkabyror.se är vettigt, dom har bara kvalitesortiment, så ingen risk för skit.
Använd 15mm till radiatorerna, koppla max 2700w radiatoreffekt per slinga, och dra istället ut flera slingor.
Gärna inte mer än 2000w så slipper du risken för strömningsljud.
Detta förutsatt att det är lågtemp typ värmepump.
Hur ska du dra fram matningen från värmekällan? Via källare, vind?
ett 22mm rör kan mata runt 7000w, så det räcker länge, men jag rekomenderar vanliga alupex mellan varje slinga och en fördelarcentral så du kan byta olika delar.
Speciellt bra om du inte hinner med hela bygget innan värmen måste slås på.
Klicka här för att svara