Om säkringarna går är något allvarligt fel. normalt har man ett motorskydd som ska lösa ut om pumpen blir överbelastad.

Om du har en dränkbar pump skulle jag dra upp pumpen och besikta kabeln/strömkällan ner till pumpen, vid varje start och stopp vrider sig pumpen ytterst lite, har man otur kan kabeln nötas ner mot berget i borrhålet.

mvh

Finns det vatten i borrhålet då ?
Utan vatten fungerar inte pumpen särskilt länge om den får gå torr.

D09
Kolla med ditt försäkringsbolag om dom kan bidra.

Är pumpen från 80talet så finns det inget att hämta på försäkringen.
Jag har plockat upp pumpar själv genom att dra upp dom i vajern, testa o var två och dra upp den. Men som sagt dra i vajern.
Annars ringer du till en VVS-installatör, han kommer hjälpa dig. Dock är det inte många firmor som jobbar med denna typen av jobb.

Ett sätt som fungerar ibland är att använda ett järnspett tvärs över brunnen som man fäster vajern runt. Sen lyfter man på ena änden av spettet och får på så sätt lite hävstång.

• Gilla
behöverrenovera
  • Laddar…
Sist jag höll på med sänkpumpar så hade vi ett stort hjul (ca 1 meter i dim) som vi drog slang, kabel och vire över.....funkade kanon....

D09
Enk Projektet skrev:
Sist jag höll på med sänkpumpar så hade vi ett stort hjul (ca 1 meter i dim) som vi drog slang, kabel och vire över.....funkade kanon....
Har en liknande grej hemma.

En ställning med två rullar monterade som slangen löper över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.