Hej, jag kan inget om sånt här men kunde inte de här vattenrören dragits närmare taket? På ovansidan de som man ser till höger. ImageUploadedByByggahus.se1377798345.695953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst kunde de gjort det!

Elen kunde också ha dragits lite snyggare ;)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Haha, elen var dragen för längesedan och det satt ett skåp där förut. Rören är dragna idag. Först sa de att det skulle att dra i betongen men de ringde och sa att de måste dra under källartaket. Vi sa ja, inget val, men jag trodde inte de skulle hamna SÅ lågt.. Det är redan låg takhöjd..

Krilleman
Jodå, det hade gått att lösa.

Jag är mest frågande varför man använt sk kylsvep istället för vanliga kopparsvep. Och ballofixer istället för fullflödeskulventiler med lång spindel för att kunna isolera ordentligt??

Jag gissar helt utan kunskap att det är för att enkelt komma förbi rören i bortre änden? Kanske blev krångligare att dra så nära taket eller något?

Borde inte rören suttit närmare väggen också? så kunde man gått med raka rör genom taket istället för alla böjjar.. :)

krilleman_215 skrev:
Jodå, det hade gått att lösa.
Hur hade det gått att lösa om det ska isoleras?

Jag tycker också att det kunnat sitta närmare väggen, innanför den går ett stort avloppsrör och om de legat nära varandra så hade det varit lättare att bygga in det sen också. Väggen är en bastuvägg och måste rivas på sikt men eftersom vi inte ens visste att de var tvugna att gå under golvet så hann vi inte det. Isolering kan vara orsaken antar jag?

Det där var inte alls snyggt om rören skall vara oisolerade. Jag hade begärt att de gör om det kostnadsfritt.

Det är klart att det går att lägga rören tightare mot taket men man ska ju också ha klart för sig att eftersom rören kommer in sidledes i denna stam så behöver man antingen ta sig runt det ena "stamröret" eller ha dessa på olika höjd. Allt detta fippel kosta pengar när man inte gör det själv.

Här hemma där jag har radiator rör som går i taket ligger "stamrören" parralellt och nära taket och avstick får ta sig runt dessa rör på det vis som passar, oftast ovanför. Det blir så diskret det kan bli men lite pyssligare att montera.

Att kräva att det ska göras om tycker jag är att driva det långt, iallafall om man inte gett speciella instruktioner om att rören ska dras så nära taket som absolut möjligt.

Krille: Kanske var det dessa svep som fanns i bilen och istället för att hämta andra grejor hos grossist med allt vad det innebär av extra kostnader så kanske man hittade en lösning som i praktiken fungerar lika bra.

Fyfan, jobbigt att se så här positivt på saker, men det är ju fredag.

• Gilla
jtl
  • Laddar…
Jag har rör som är dragna tight mot vägg och tak och svär varje gång eftersom det är omöjligt med vettig isolering. Håller även med MathiasS, väg kostnad mot resultat.
Ett av de mest söndertjatade uttryck jag vet är "tillräckligt bra", eller som vi IT-nördar säger "good enough", men i många fall värt att tänka på.

Krilleman
Rören kunde ha monterats med fullflödes ventiler (inte ballofixer) och gått upp direkt efter värmestammen (dom vita isolerade rören på bilden) Därefter kunde man monterat varmvattnet med understick (inte överstick som på bilden) Då hade stammen legat så långt upp som möjligt men samtidigt ser det bättre ut och isolering hade varit möjlig.

Så vad hade det krävts av rörisen då? En stunds eftertanke och 4st böjar alternativt bockat om det är 15mm (det ser ut som 15 på matningen - men kan vara 22mm - dålig upplösning) Kostnaden för denna eftertanke är försumbar i helheten. Det krävs inte 2-3-4 timmar extra för att göra ett bra jobb på en gång!

Installationen är inte felaktig i sig som det är monterat. Men detta kunde ha kommit närmare taket och slutprodukten hade varit bättre.

Återkommande kunder är den bästa reklamen! Tyvärr är det är sådana saker allt för många installatörer glömmer bort i dagens stress...

Beträffande kylsvepen så är det inget en vanlig krökare har i sin bil bara liggandes. (Överblivet efter en kylinstallation som han försökte kränga?) Snarare är det standard att ha "billiga" kopparsvep i alla dimensioner i en väl organiserad rörbuss. KV/VV isolerar man inte med armaflex som dessa kylsvep är tilltänkta för. Och precis som det låter är kylsvep till för kyla. Kallvatten och varmvatten isoleras med rörskål av typ Isover. 20mm på KV och 40mm på VV är standardförfarandet.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ser ju inte ut som någon proffs dragning direkt. Nästan förjävligt. Men det är väl på extra böjar som rörmokarna tjänar sina pengar har jag förstått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.