Ska dra ut vatten till ett uthus, det ska endast vara till ett tvättställ/handfat och ev. en toalett. Tänkte dra ut PEM-slang. Vilken dimension är rimlig för ändamålet?

Tanken är att ha en liten varmvattenberedare där ute som producerar varmvatten till handfatet.

Ska jag dra PEM-slangen direkt in på "toan" där ute och därmed placera vv-beredaren där inne eller är det mer rimligt att dra upp slangen i typ en box i anslutning i uthuset och därefter dra koppar till "toan"?

Kör så tjock pem du kan och får plats med. Pem 32 är bra tryck i.

Koppla pem direkt till vv beredare. Sätt ett t kors och koppla vidare till handfat och toa. 12 eller 15 mm koppar rör mellan.

Redigerat:
Kanon, raka och snabba svar, de gillar ja! Tack!!!

En fråga till, det kan bli jävligt att böja PEM-slangen så ja får upp den ur golvet, finns det 90 graders böjar som är tillåtna för dold / inbyggnad? Vad krävs det för utrymme för att böja upp en 32-slang?

Tror inte det finns några kopplingar som är godkända för inbyggnad.

Krävs någon lucka.

Hur mycket plats finns det att böja upp slangen?

Jadu, golvet är ca 25 cm totalt och de går nog inte, kan fula till de och bygga ut lite från väggen om jag ändå ska sätta vv-beredaren där och dra slangen i väggen och då har jag väl ungefär 70 cm att böja den på...

Tror 70 cm räcker.

Ta en spill bit och prova.

Krilleman
Enligt Uponor:

Böjningsradie för PE80 (PEM)
Från -20 °C till -6 °C: 28 x dy
Från -5 °C till 10 °C: 25 x dy
Från 11 °C till 35 °C: 22 x dy

Så en 32mm PEM borde då bli nu på sommarhalvåret:
22 x 32mm
704mm böj-radie

Men på vintern:
28 x 32
896mm böjradie

Vad händer på vintern då? :rolleyes:

Krilleman
Kyla = Stel slang = Sämre bockradie

Hur många gånger har man inte "värmt upp" kulvertar/slangar i garage och dyl. för att få bättre bockradie på kalla dagar...

Hur värmer ni slangen? Värmepistol.

Vad om man värmer på sommaren. Går slangen sönder?

Krilleman
Med att värma slangen menade jag att förvara slangen inomhus ett par dagar under vinterhalvåret, jag kanske var otydlig ;)

Förståd det.

Kan man värma lite på sommaren? För att öka böjligheten.

Krilleman
Nej, det skulle jag inte tolka det som att det var OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.