I
Izvek: Ska se om jag kan ta någon bild här framöver. Dock så blir den nog svårt att se någe med tanke på djupet. :rolleyes:
31 svar · 20,3k läst
J
johanfa: Jag skulle tro att man syftar till 3ggr så mycket vatten som från en hydrofor av samma storlek (innan pumpen behöver starta)....
5 svar · 3,3k läst
T
TobiasGren: Krilleman, tack för hjälpen! Tack vare dig så kunde jag, helt utan problem, avsluta varmvattenberedaren som tänkt :)
10 svar · 7,2k läst
·
C
corre: LÅter krångligt jämnfört med union eller vanliga klämring... Loctite är mög om det ska demonteras och återmonternas årligen. Fast tejp är tre stege värre. Stålomspunnen slang på sugsidan är inte bra. Dom är gjorda för tryck.
15 svar · 6,7k läst
·
S
spekerök: Har min inkopplad innan filter och efter hydrofor, sedan att du har mycket kalk i vattnet vågar jag inte svara på men du kommer ju slippa mossa i rabatten och bassängen. mvh
1 svar · 1,0k läst
S
smurfen72: Kom just på att förminskningarna brukar ju ha en fast stopp man skjuter in röret mot då går det inte kapa och flytta.
6 svar · 1,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej, vinkelslip i gjutgärn inomhus undviker man in i det sista, det tycker jag verkligen! Oftast är materialet i själva detaljerna (böjar, apparatrör, rensrör osv) hårdare än själva rören. Vilket du redan upptäckt. Ett givande tips med "cast and brick" är ju att inte köra på max-hastighet, utan snarare 1/3 fart. Lite sent att komma med det nu då allt är klart, men det kanske kan
7 svar · 5,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag vet inte riktigt var du vill komma, drar du ut slangarna ur två apparat-dosor? Varför? Menar du någon typ av denna variant: [bild] Normalt är ju väggbockfixtur eller väggdosa beroende på väggtjocklek (70 eller 45mm) [bild] [bild] Och då kan du ju dessutom gå rakt ut til blandaren om 160cc önskas, eller dra ut 4cc under bänken för att ansluta blandaren på normalt sätt med
2 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vilken beredare har du tänkt koppla in? Ny eller gammal? All nödvändig utrustning sitter monterad om du köper ett "känt" märke, men säljs som tillbehör på Tex Julas variant.
4 svar · 1,8k läst
Fjunis
Fjunis: Är tillbaks i torpet nu och vill bara säga att allt funkar perfekt. Tack så mycket!
10 svar · 7,4k läst
·
S
satanabom: Ja en slangnippel finns i 40Rx38mm, får bli en sån i kombination med en 40R muff och en 40Rx20R bussning. Sen får jag väl slakta en poolslangsände och använda som radiell "packning" :-) Tack för tipsen!
3 svar · 2,4k läst
·
F
Fredrik Å: Hos oss finns det också en hel del rester av keramikrör. När vi dränerade om åkte dom gamla rören med som fyllningsmassa... Fredrik
9 svar · 2,4k läst
C
corre: Finns ingen praxis för stammbyte, men sunda förnuftet säger att man byter allt man kan och kommer åt när man börjar.
2 svar · 990 läst
M
Maury: ok, tack. Nu vred jag ringen helt motsols, vi får se vad som händer, själva stiftet fjädrar tillbaka, min känsla är att det är trögt, men det är bara min känsla. Jag tycker att golvet känns ok från igår.
16 svar · 5,2k läst
·
T
Tottomannen: Den där ska passa alldeles utmärkt!
5 svar · 4,4k läst
·
C
corre: Är det denna pumpen? http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/42/nscayd86gatv07c0.jpg Isf är toppen trycksidan.
2 svar · 1,4k läst
C
corre: 99% så är det toppen som är mot huset (trycksida). Kan du ta lite kort på pumpen och inkopplingen, och beskriva problemet lite mer så kommer du få lösningar här :)
9 svar · 8,9k läst
Krilleman
Krilleman: Ja, ett vanligt pungvattenlås från Faluplast är 32mm i "halsen" och kan skarvas på med muff + rörbit!
3 svar · 2,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag skulle också tro att Conex skulle vara den "mest rätta vägen att gå" Har du kikat på muttrarna/kopplingarna? Det brukar stå tillverkare även på äldre kopplingar, värt att kika på innan du börjar riva allt för mycket.
6 svar · 3,1k läst
M
mogge_73: Troligen lite järn. Det ser du på analysen sen. Det är fyra prover som rekommenderas från socialstyrelsen. Bakterioligiskt, kemisk, radon samt tungmetallerna arsenik, bly och uran. Med vänlig hälsning, Morgan
7 svar · 3,8k läst
K
Kurtivan: Nu fick man lära sig nåt nytt igen. Olika sorters kulventiler till olika system! Jag som är vän av återbruk har säkert använt mig av fel lite här och där då. Hur kan man se vad som är vad?
21 svar · 10,6k läst
·
F
flurrijacob: Det kan inte vara något som tar upp tryckspikar i systemet?
4 svar · 1,4k läst
·
Anna1984
Anna1984: Ok, jag visste inte att man var tvungen att anpassa sig till vart badrummet låg på nedervåningen. Ville ha badrummet på den platsen för att det är där takkupan kommer att sitta. Då kanske det blir svårt då.
3 svar · 3,8k läst
·
S
spekerök: Finns ett liknande fenomen när bollen inte sluter tätt i ejektorn, finns reservdels sats för detta problem, tyvärr hittar jag inte prylarna på nätet för en länk. Hjäpte grannen med detta och materialet kostade 300-400kr om jag inte minns fel. Slangarna och ejektorn måste upp för detta jobb, har du tur så löser man det på två man utan att det luktar alltför bränt i näsan. mvh
4 svar · 2,9k läst
M
mogge_73: Syresättning för neutralisering av svavelväte samt oxidering av järn, mangan. Sandfiltrering av järn, mangan samt troligen pH-förhöjning. Humusrening rek. Jonbytare alt. Kolfilter. Med vänlig hälsning, Morgan
1 svar · 2,3k läst
·
M
mogge_73: Har du inte en Micronizer (luftinjektor) ska det monteras en luftnippel där pluggen sitter, vinkeln ska sitta kvar. Sen fyller du den med luft. Med vänlig hälsning, Morgan
2 svar · 10,7k läst
·
M
mlkjhr: Det sitter väl en o-ring eller annan packning innanör muttern som håller pipen. Förmodligen är det den som läcker. Om packningarna i kranarna är dåliga så läcker det genom pipen som tiudigare påpekats.
3 svar · 7,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är kanske en lämplig fråga att ställa till ägaren av den gemensamma infiltrationen. Är det en samfällighet så finns det ju en styrelse, som bör kunna svara på dina frågor. Är ditt avlopp, trekammarbrunn m.m godkänt av kommunen?
1 svar · 1,6k läst
R
Ruskenstam: Hej! Håller på och planerar tomtköp o bygge. Har fått höra men inte hittat ngnstans att det ska vara ett visst avstånd mellan en större avloppspumpstation (för många hushåll) och platser där folk rör sig och uppehåller sig. T.ex. busshållplatser eller dagis, skolor och äldreboende. Är det ngn som hört talas om ngt sådant. Kan det möjligen vara en lokal kommunal riktlinje? R
0 svar · 2,8k läst
G
Gallimatias: Jag ska koppla pexrör mot fördelare och undrar om fördelarna måste fixeras i vägg. Frågan gäller både värmesystemet och tapp vv+kv. Mina pex kommer upp ur sockel vid vägg. Inget snofsigt skåp. Utseende skiter jag i. Det viktigaste är funktion o ev regler. Fördelarna är vatette mässing med 50cc
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.