1 403 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilket avlopp?
Hej!
Vi har ett fritidshus som idag har en trekammarbrun med en underkänd infiltration.
Vi ska bygga ett fritidshus bredvid. Tanken var först att ha en trekammarbrun till det också samt en gemensam infiltration. Nackdelarna är
1. Vi måste köpa till mark
2. Det kostar pengar att göra
3. Det verkar som att vi måste lägga den där vi tror sötvattenodran till brunnen går.
Vad är då alternativen
1. Minireningsverk
2. Annan typ av infiltration till tex http://www.bioptech.se
Jag tar tacksamt emot alla råd och all hjälp jag kan få.
Hälsningar
Lm
Vi har ett fritidshus som idag har en trekammarbrun med en underkänd infiltration.
Vi ska bygga ett fritidshus bredvid. Tanken var först att ha en trekammarbrun till det också samt en gemensam infiltration. Nackdelarna är
1. Vi måste köpa till mark
2. Det kostar pengar att göra
3. Det verkar som att vi måste lägga den där vi tror sötvattenodran till brunnen går.
Vad är då alternativen
1. Minireningsverk
2. Annan typ av infiltration till tex http://www.bioptech.se
Jag tar tacksamt emot alla råd och all hjälp jag kan få.
Hälsningar
Lm
Hej Lisamatilda,
Ska ni ha kvar gamla fritidshuset, så att ni kopplar på båda fritidshusen till en ny avloppslösning?
Hurdan mark är det - vet du LTAR-värdet? Ligger fastigheten inom normal eller hög skyddsnivå? Vad är det för avstånd till grannars dricksvattenbrunnar, ev. vattendrag i närheten?, lutning på tomt, är det berg i dagen, hur lätt är det att komma fram med maskiner etc? Hur många är ni som nyttjar fritidshuset? Hur ofta är ni där? Vad ska kopplas på i form av WC, disk- och tvättmaskin etc? Vad har din kommun för krav förutom avståndskraven som du redovisat?
Det finns en mängd olika lösningar i dag och den bästa lösningen för dig är svår att säga rakt upp och ner utan att veta om alla förutsättningar. Mitt tips till dig är att kolla på Avloppsguiden.se. Där listas och beskrivs de vanligaste teknikerna i dag och man får hjälp och råd med hur man går tillväga när man ska ordna sitt enskilda avlopp. Man bör även tänka på att kontrollera driftskostnaden. Det som är billigast att köpa in och anlägga, kanske inte är det i det långa loppet. På Avloppsguiden kanske du också ev. kan hitta företag eller person som utför VA-utredningar i ditt område och som kanske kan komma ut på ett förutsättningslöst besök och ge lite råd och tips om just din fastighet. http://husagare.avloppsguiden.se/planera-ditt-avlopp-steg-för-steg.html
Lycka till!
Vänliga hälsningar
/Tina
Ska ni ha kvar gamla fritidshuset, så att ni kopplar på båda fritidshusen till en ny avloppslösning?
Hurdan mark är det - vet du LTAR-värdet? Ligger fastigheten inom normal eller hög skyddsnivå? Vad är det för avstånd till grannars dricksvattenbrunnar, ev. vattendrag i närheten?, lutning på tomt, är det berg i dagen, hur lätt är det att komma fram med maskiner etc? Hur många är ni som nyttjar fritidshuset? Hur ofta är ni där? Vad ska kopplas på i form av WC, disk- och tvättmaskin etc? Vad har din kommun för krav förutom avståndskraven som du redovisat?
Det finns en mängd olika lösningar i dag och den bästa lösningen för dig är svår att säga rakt upp och ner utan att veta om alla förutsättningar. Mitt tips till dig är att kolla på Avloppsguiden.se. Där listas och beskrivs de vanligaste teknikerna i dag och man får hjälp och råd med hur man går tillväga när man ska ordna sitt enskilda avlopp. Man bör även tänka på att kontrollera driftskostnaden. Det som är billigast att köpa in och anlägga, kanske inte är det i det långa loppet. På Avloppsguiden kanske du också ev. kan hitta företag eller person som utför VA-utredningar i ditt område och som kanske kan komma ut på ett förutsättningslöst besök och ge lite råd och tips om just din fastighet. http://husagare.avloppsguiden.se/planera-ditt-avlopp-steg-för-steg.html
Lycka till!
Vänliga hälsningar
Ligger båda husen så nära varandra så kanske ni kan göra ett gemensamt avlopp istället? Det måste ju vara betydligt effektivare att bara ha en brunn att ta hand om. Dessutom blir det lägre kostnader för att suga ur brunnen.
Om rör och annat måste passera över någon annans mark så kanske ni kan lösa det med ett ledningsservitut istället för att köpa marken.
Om rör och annat måste passera över någon annans mark så kanske ni kan lösa det med ett ledningsservitut istället för att köpa marken.
Som pelpet var inne på så kanske det går att anlägga en gemensam infiltrationsanläggning med inte bara gamla huset utan också med fler grannfastigheter? Det är kanske(förmodligen) grannar som också fått sina avloppsanläggningar underkända? Om man har en anläggning som används lite (typ fritidshus) så är det en fördel att vara flera delägar/användare. Bakteriebildningen/nedbrytningen fungerar bäst om det är en kontinuerlig - och hög - användning.
Klicka här för att svara