Är det några skillnader beroende på vad man släpper ut?

Jag tänker framförallt på skillnaden mellan toalett och inte toalett.

Om man bara släpper ut diskvatten och duschvatten och har därtill en mulltoa

kontra

Släppa ut allt till en 3-kammarbrunn.

Det jag fiskar efter är om det kan bli en billigare lösning på ena eller andra sättet?

Det handlar om fritidshus, nybygge.

Tror det kan bli rätt stor skillnad i pris beroende på om du lägger fullavlopp eller bdt plus mulltoa. Kan ju vara regler i området (nära vatten t.ex.) som inverkar på valet också. Åt vilket håll det diffar vete fan dock. :p Jag har inte kommit så långt än i renoveringen av stugan. ;) Däremot väntar jag med spänning på väl underbyggda svar med egna erfarenheter, jag har ännu inte velat/vågat undersöka kostnader för avloppet... :p

Kraven som kommunen ställer är efter miljöskydd och hälsoskydd. För miljöskydd så finns det två nivåer - normal skyddsnivå och hög skyddsnivå och det är upp till dig att utforma din avloppsanordning så att den lever upp till kraven.

Normal skyddsnivå innebär att syreförbrukande ämnen (BOD7) ska reduceras med minst 90% och fosfor med minst 70%.
Vid hög skyddsnivå gäller fortfarande 90% reduktion av BOD7 men nu ska fosforer reduceras med minst 90% och kvävet med minst 50%.

Kväve och fosfor finns främst i toalettvattnet då det är urinen som innehåller det mesta av dessa näringsämnen. Väljer du ett slutet system för toaletten, antingen till sluten tank eller som torrtoa/förbränningstoa så innebär det att du kommer undan med en enklare infiltrationsanordning för ditt bad- disk- och tvättvatten (BDT). Problemet är bara att totalsumman for avloppet tenderar till att bli högre så snart man väljer en annan toalett än torrtoa/förbränningstoa.

Har man krav sig om hög skyddsnivå och vill ha vattentoalett innebär det att man får kika på minireningsverk eller markbädd med fosforfälla då en infiltration eller markbädd utan fosforfälla inte kan reducera fosfor med 90%.

För smittskydd finns det totalt sex olika nivåer: tillfredsställande kvalitet, bra kvalitet och utmärkt kvalitet som är olika beroende på om det är inland eller kustnära områden. Bra kvalitet i inland innebär max 1000 cfu/100 ml vatten medans det i kustnära områden betyder max 500 cfu/100 ml vatten. Utmärkt kvalitet innebär för inland max 500 cfu/100 ml och för kustnära områden max 250 cfu/100 ml.

Cfu är ett mått på hur många bakteriekolonier man kan odla upp från ett vattenprov och bakterierna man främst är intresserad av är e.coli. I princip alla bakterier kommer från fekalierna.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.