D09
ImageUploadedByByggahus.se1378315220.813996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle vilja ha ventilröret med backventilen samt avtappningen på kv ledningen, sedan saknas blandningsventil. Eller är den kopplad med kv mot vv på vvb.

mvh

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
spekerök skrev:
Skulle vilja ha ventilröret med backventilen samt avtappningen på kv ledningen, sedan saknas blandningsventil. Eller är den kopplad med kv mot vv på vvb.

mvh
Den är kopplad från nibe frånluftpanna dvs varmvatten till varmvattenberedare o vidare :)

Japp, säkerhetsventilen ska sitta på andra röret.

Rörmokaren som är hemma nu upptäckte det.

Ingen fara så länge niben är inkopplad då det finns en säkerhetsventil där men skulle jag koppla bort niben så blir det dumt.

Ändå har en röris gjort detta för något år sedan.

I
Jag skulle ju inte heller vilja ha den vite kabeln klämd mellan rör och vägg, har man otur kan ju isoleringen skavas igenom, det är ju så lätt att göra det snyggt.
Dottern klagade på dålig luft efter att hon för några år sedan flyttade in i en lägehet. Jag åkte dit och kollade. Hmm, vad kan felet vara tro? vattenlås inte.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Carl_Elvis och 5 till
  • Laddar…
Inget vattenlås

• Gilla
D09
  • Laddar…
I
Som ni ser så är det en papperskopia jag scannat in. Det beror på att jag tog foto, skrev ut bilden jag skulle ha när jag påtalade galenskapen för hyresvärden och raderade resten. Senare, när jag lugnat ner mig tänkte jag det kunde vara ett roligt minne. Som noviser kan ställa till. Med så mycket rördelar är det ett under att konstnären inte " råkat " göra ett vattenlås. :x

Redigerat av moderator:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kreativt :) Nästan bra gjort i sin kategori.

• Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
ion skrev:
Jag skulle ju inte heller vilja ha den vite kabeln klämd mellan rör och vägg, har man otur kan ju isoleringen skavas igenom, det är ju så lätt att göra det snyggt.
Dottern klagade på dålig luft efter att hon för några år sedan flyttade in i en lägehet. Jag åkte dit och kollade. Hmm, vad kan felet vara tro?[bild]
Jag fattar inte ens hur de fått ihop det, måste vara delar från mycket mer än ett vattenlås för att lyckas pussla ihop en sån dålig lösning...

/U

Det är stilrent och snyggt, om ej inte fungerade.
Liknar en liggande fagott på något sätt.
Eller bassaxofon
Bassaxofon.jpg

Men varmvattenröret är i alla fall isolerat.
Inte helt fel alltså :)

I
KnockOnWood skrev:
Det är stilrent och snyggt, om ej inte fungerade.
Liknar en liggande fagott på något sätt.
Eller bassaxofon
[bild]

Men varmvattenröret är i alla fall isolerat.
Inte helt fel alltså :)
Hade den inte varit i bruk i många år, ( förre hyresgästen upplevde samma odör ), då kunde man provat få ljud ur den. Men efter några år där som avlopp hade väl det resulterat i sängläge och toalettkarantän.

Inte helt fel, nä vattnet rann ju dit det skulle.:thumbup:

Redigerat av moderator:
I
D09 skrev:
Den är kopplad från nibe frånluftpanna dvs varmvatten till varmvattenberedare o vidare :)

Japp, säkerhetsventilen ska sitta på andra röret.

Rörmokaren som är hemma nu upptäckte det.

Ingen fara så länge niben är inkopplad då det finns en säkerhetsventil där men skulle jag koppla bort niben så blir det dumt.

Ändå har en röris gjort detta för något år sedan.
Fast egentligen ska du väl inte behöva mer än en säkerhetsventil. Är det möjligen så att det var tömning och avstägningsmöjligheten man var ute efter, i så fall är det rätt. Det kan vara så att röris har tänkt att det är dumt tömma hela beredaren så genom att sätta ventilpaketet på utgående tömms bara den del som ligger över varmvattentaget, det kan finnas en poäng där.
Blandningsventil tycker jag borde finnas, men inte mellan de två rören under beredaren utan mellan utgående varmvatten och inkommande kallvatten, skulle alltså behöva dras dit ett rör till. Håller man sig under 55 grader vattentemp så skulle det ju inte behövas med tanke på skållningsrisken men det är osannolikt att man gör alltid, om så är fallet löper man risk att få legionella bakterier i vattnet. Det kan också bli en påtvingad besparing med en blandningsventil om man omöjligt kan spola rent stekjärnet i så-varmt-som-möjligt-vatten, blir kanske tvungen hjälpa till med diskborsten i stället. Men det är väl en smaksak.;)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ion skrev:
Fast egentligen ska du väl inte behöva mer än en säkerhetsventil. Är det möjligen så att det var tömning och avstägningsmöjligheten man var ute efter, i så fall är det rätt. Blandningsventil tycker jag borde finnas, men inte mellan de två rören under beredaren utan mellan utgående varmvatten och inkommande kallvatten, skulle alltså behöva dras dit ett rör till. Håller man sig under 55 grader vattentemp så skulle det ju inte behövas med tanke på skållningsrisken men det är osannolikt att man gör alltid, om så är fallet löper man risk att få legionella bakterier i vattnet. Det kan också bli en påtvingad besparing med en blandningsventil om man omöjligt kan spola rent stekjärnet i så-varmt-som-möjligt-vatten, blir kanske tvungen hjälpa till med diskborsten i stället. Men det är väl en smaksak.;)
Så det finns skållningsrisk med detta system? 😳

Får kolla detta med rörisen så det inte blir ännu värre när vedpannan blir inkopplad.

Jo, tanken är att kunna koppla sig förbi vvb, ska kunna stänga av den när inte behov finns.

Ska man tömma den då?

I
Jag hade nog slängt ut den, ska väl inte behövas om man har en vedpanna med tillhörande akumulatortank.
Legionellarisken är för stor i en i långa tider vilande tank.
Jo det finns regler för hur varmt tappvarmvattnet får vara. Så här står det i boverkets regler.
Vattenvärmare utan ackumulering för ett enbostadshus bör ge en effekt som medger ett flöde av blandat kall- och varmvatten med temperaturen 40ºC av lägst 0,35 l/s. Vattenvärmare med ackumulering för ett enbostadshus bör vara så dimensionerad att den kan värma kallvatten av 10ºC under en tid av högst sex timmar så att två tappningar om vardera 140 l vatten av 40ºC blandat kall- och varmvatten, kan erhållas inom en timme. Därvid bör tappflödet vara lägst 0,2 l/s.

Märk att det gäller för ej akumulerat vatten, alltså om man har genomströmningsvärmare. Annars gäller minst 50.
Här är en länk du kan läsa om legionella och skållningsrisk. http://www.effektiv.org/pdf_filer/Tappvarmvatten.pdf
På sid 17 står max 65 grader. Vet inte säkert om reglerna även gäller egna hem, men det borde de göra.

Redigerat av moderator:
Kopplar man in en vvb på det sättet får man problem att stänga bort den ifall den skulle börja läcka etc, man får bryta hela husets vattenförsörjning. Samt man tappar urtappningsfunktionen som kan vara bra att ha vid ev. rep eller byta av vvb.

mvh

D09
Kan tilläggas att det kommer monteras en bypass för vvb. Dvs ska koppla bort funktionen.

Anledningen till att den sitter där är att grundtanken var att ha Nibe + extra vvb.

Nu åker vedpaketet in och när niben gjort sitt så åker den och vvb ut :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.