10 982 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Liten fundering vid byte av tvättställsblandare
Sida 1 av 2
Tänkte ta och byta ut en sliten FMM engreppsblandare till en nyare, men nu funderar jag lite på hur jag ska göra med klämringskopplingarna. Blandaren som sitter där nu har 8 mm anslutningsrör och fram till dem så är det 12 mm kromade rör. Så nu sitter det alltså en 12 till 8 mm klämringskoppling där, på precis lagomt avstånd för att rören till den nya blandaren ska räcka fram. Går det att bara köpa en ny 12 till 10 mm klämringskoppling och skruva dit den med mutter och klämring från den gamla kopplingen nu? Eller måste jag byta ut rören från första kopplingen nere vid golvet så att jag kan använda muttern till den nya 12x10mm kopplingen jag köper sen?
Nix, det här är jättelätt.
Stäng av vattnet och ta bort den gamla blandaren. Klipp av dess rör så att får bort muttern som håller blandarrörens klämring (för 8mm-rör). Åk någonstans och köp en ny blandare, som med all sannolikhet har 10 mm-rör. Ha med en toppmutter.
Skaffa där två st moderna "halvkopplingar" för 10 mm-rör och med gänga som passar den kvarvarande del du har kvar hemma. Köp varianten med gummitätning, då slipper du klämring och stödhylsa. En till varm- och en till kallvattnet. Det är för att hitta rätt gänga som du har med dig en gammal toppmutter.
Sen åker du hem, passar in den nya blandaren i handfatet, kapar dess rör till rätt längd. Innan du tråcklar in dem i resp röranslutning så trär du på halvkopplingarna. Sedan är det bara att passa in dem och dra åt försiktigt. Inga stödhylsor behövs som sagt. Klart! Slå på vattnet igen. Läcker det så drar man åt lite till.
Alternativt kan du förstås skaffa rotkopplingar med klämring, men dessa halvkopplingar med gummitätning gör jobbet mycket enklare. Finns överallt.
http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-Inomhus/installera_koks_tvattstallsblandare.pdf
Stäng av vattnet och ta bort den gamla blandaren. Klipp av dess rör så att får bort muttern som håller blandarrörens klämring (för 8mm-rör). Åk någonstans och köp en ny blandare, som med all sannolikhet har 10 mm-rör. Ha med en toppmutter.
Skaffa där två st moderna "halvkopplingar" för 10 mm-rör och med gänga som passar den kvarvarande del du har kvar hemma. Köp varianten med gummitätning, då slipper du klämring och stödhylsa. En till varm- och en till kallvattnet. Det är för att hitta rätt gänga som du har med dig en gammal toppmutter.
Sen åker du hem, passar in den nya blandaren i handfatet, kapar dess rör till rätt längd. Innan du tråcklar in dem i resp röranslutning så trär du på halvkopplingarna. Sedan är det bara att passa in dem och dra åt försiktigt. Inga stödhylsor behövs som sagt. Klart! Slå på vattnet igen. Läcker det så drar man åt lite till.
Alternativt kan du förstås skaffa rotkopplingar med klämring, men dessa halvkopplingar med gummitätning gör jobbet mycket enklare. Finns överallt.
http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-Inomhus/installera_koks_tvattstallsblandare.pdf
Ok, tänkte inte på att jag kunde använda halvkopplingar mot den gamla klämringskoppligen. Så det blir alltså bättre än att byta ut klämringskopplingen mot en ny som passar ihop med mutter och klämring på 12mm sidan från den gamla kopplingen? Såna där moderna halvkopplingar är väl billigare än en 12x10mm klämringskoppling också har jag för mig. Blandaren har jag redan, en FMM 9050 så den har 10mm rör som är 35 cm långa och rören från den gamla blandaren verkar vara kring de längderna också vad jag kan mäta mig till.
Tog lös kopplingen till den gamla blandaren för att prova lite och det verkade vara en sån rotkoppling med 12 mm klämring i ena delen och 8 mm halvkoppling i andra delen. Men de 12x10 mm klämringskopplingarna som jag redan har passade med gängan på 12mm sidan mot muttern från den gamla kopplingen. Går det att köra på de kopplingarna jag redan har då, eller bör jag försöka att hitta en halvkoppling som passar mot den sidan där 8 mm röret satt innan?
Ok, får se hur jag gör, tänkte åka förbi Karlsson och kolla om de har nån halvkoppling som passar. Vad heter gängan som är på vanliga klämringskopplingar? 12 mm muttern från den nya klämringskopplingen passade på båda sidorna på den gamla kopplingen så det är ju den gängan jag ska ha på en halvkoppling till 10 mm isåfall.
De flesta har 10mm slätända, finns en del med lekande mutter oftast R10 gänga och planpackning som tätning. Längden på ansl. rören/slangarna kan variera litegranna mellan märkena, mätte för skojs skull på min ts blandare av märket Tapwell och slangarna hade en längd på cirkus 40cm, om det är till någon hjälp.
mvh
mvh
Det går inte att använda en halvkoppling på din 12-8 skarv. Du får byta den mot en 12-10. Är det samma fabrikat som de du har, så kan du använda 12 muttrarna, annars får du kapa bort dem.
Köper du en blandare med slangar där det sitter löpmutter, så ska du ha 12 x R10 koppling med plan tätningsyta mot slangen.
Köper du en blandare med slangar där det sitter löpmutter, så ska du ha 12 x R10 koppling med plan tätningsyta mot slangen.
Redigerat: