4 716 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Tryck i vattenledning
Jag har en teoretisk fråga som jag funderat på ett tag.
Ett hus med högsta tappställe på 10 meter över mark är byggt på +50 meter över en nollnivå.
Jag vill räkna ut erforderligt tryck i vattenledningen för att kunna försörja huset med vatten.
Vid nollnivån blir ju trycket 50 + 10 + 25(krav på tryck vid högsta punkt).
Frågan jag ställer mig är vad det erforderliga trycket blir vid husets grund. Blir det 50+10+25 eller bara 10+25?
MVH Carl
Ett hus med högsta tappställe på 10 meter över mark är byggt på +50 meter över en nollnivå.
Jag vill räkna ut erforderligt tryck i vattenledningen för att kunna försörja huset med vatten.
Frågan jag ställer mig är vad det erforderliga trycket blir vid husets grund. Blir det 50+10+25 eller bara 10+25?
MVH Carl
10+25carlkarlin skrev:Jag har en teoretisk fråga som jag funderat på ett tag.
MVH Carl
50+10+25 blir det i så fall eftersom det krävs 10mvp för att nå högst upp i huset. Hur som haver så är ju frågan mest om man ska räkna med att det krävs 50mvp för att nå fram till huset och addera det med erforderliga trycket i huset eller om man endast ska räkna på vad huset kräver.
Håller nog med alex68, 10+25 vid husets grundnivå.
Om man antar att "nollnivån" är den nivå där vattnet så att säga utgår ifrån så behövs ju ett tryck på 50 för att trycka upp vattnet till husets grundnivå på +50 meter. Väl där så är ju trycket då 0. För att få upp vattnet till högsta tappstället krävs ytterligare 10 plus att man sen vill ha ett "övertryck" på 25 för att få ett bra flöde. då får man ett tryck på 10+25 vin husets grund.
Rent teoretiskt kan man tänka som så att har man väl pumpat upp vattnet till +50 så krävs ju bara 10+25 för att pumpa upp det resten av vägen.
OBS! Kan inget om det här rent praktiskt men det känns i alla fall logiskt....
Om man antar att "nollnivån" är den nivå där vattnet så att säga utgår ifrån så behövs ju ett tryck på 50 för att trycka upp vattnet till husets grundnivå på +50 meter. Väl där så är ju trycket då 0. För att få upp vattnet till högsta tappstället krävs ytterligare 10 plus att man sen vill ha ett "övertryck" på 25 för att få ett bra flöde. då får man ett tryck på 10+25 vin husets grund.
Rent teoretiskt kan man tänka som så att har man väl pumpat upp vattnet till +50 så krävs ju bara 10+25 för att pumpa upp det resten av vägen.
OBS! Kan inget om det här rent praktiskt men det känns i alla fall logiskt....
Nu ändrades förutsättningarna lite grann... Är du ute efter trycket vid husgrunden som var sista frågan i första inlägget eller är du ute efter hur kraftig pump du behöver?carlkarlin skrev:
I det andra fallet så spelar det väl ingen roll var du placerar en teoretisk pump, skall den pumpa vatten från nollnivån till tappstället så behöver den klara 50 + 10 + 25. Sen är det ju bara av praktisk betydelse var pumpen placeras vad gäller valet av typ av pump. Du kan ju inte placera en pump som bara fixar 25 + 10 vid husgrunden och tro att det ska funka, du måste ju pumpa/suga vattnet till den pumpen också....
Återigen; tror jag...
edit: Tänk så här: Där du har tillgång till vatten med nolltryck, därifrån måste din pump ( eller pumpar med mellanreservoarer) klara av att trycka/suga vattnet till tappstället + 25.
Redigerat:
Klicka här för att svara