Vi har alltid haft problem med dricksvattnet. Dåligt flöde hela året, regelrätt brist på sommaren, salt, kalk, järn, färg, lukt, smak och bakterier.

Långt ute på våra marker finns emellertid en riktigt bra brunn, och i somras bestämde jag mej för att göra färdigt projektet att koppla in den.

IMG_3682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att det krävs 700 meter ledning.. Vår gård ligger bortom den bortre trädridån på bilden.

Lyckligtvis fanns det redan 200 meter ledning ner till en väg. Visserligen 90 grader åt fel håll men inte så tokigt ändå eftersom vi gick förbi där med fibern för ett par år sedan. Då passade jag även på att lägga ned 32 mm PEM-slang och trefaskabel (400 meter N1XV 4G10).

galler1.jpg
Skapa konto

Vid vägen fanns det ett gammalt pumpställe med genomrostad hydrofor och pump helt under vatten, anläggningen har inte använts på ca 35 år.

Elinstallationen var totalförstörd av åsknedslag och korrosion, så det fick först bli en totalrenovering av elskåpet.

IMG_3601.jpg
Skapa konto

Dessvärre måste ju anläggningen matas med el i andra änden av kabeln vilket innebar att jag även fick totalrenovera elen i maskinhallen och ladugården..

IMG_3581.jpg
Skapa konto

Till slut kunde jag i alla fall åka och köpa en pump och testa. Det var ganska spännande eftersom jag inte visste om den 200 m långa ledningen från källan var ok..

Efter 50 000 kr i utlägg primade jag pumpen, höll andan och tryckte på knappen.

IMG_3618.jpg
Skapa konto

Nu var det bara att riva ut den gamla pumpanläggningen och koppla ihop allt!

IMG_3717.jpg
Skapa konto

Den gamla pumputrustningen har nu hamnat på släpet och isoleringen av brunnen har påbörjats. Slangen ska fortfarande borras in genom sidan på brunnen, och så ska pumpautomaten få en hylla att stå på.

IMG_3748.jpg
Skapa konto

Slutligen tillverkade jag ett isolerat lock i formplyfa som ersättning för det svintunga cementlocket.

IMG_3733.jpg
Skapa konto

Klart!

IMG_3750.jpg
Skapa konto

Under de tre månader som förflutit har vi haft rikligt med bra vatten, och gårdens framtid är tryggad. :)

• Gilla
spekerök och 11 till
  • Laddar…
Kul att läsa. Man vet inte hur beroende man är av bra vatten innan man står utan.

Hur är vattentrycket? 700m ledning ger väl en del mottryck vid höga flöden och du såg inte ut att ha överdimensionerat själva pumpen (gissar jag bara utifrån bilden). Iofs hade du 32 mm PEM som är ganska kapabel. Får jag gissa 1,5-2 bars tryckfall vid 20l/min?

Sugledningen (200 m) från brunnen till pumpen är 50 mm, och sedan är det 500 m 32 mm tryckledning.
Uppe vid gården finns två st 250 liters hydropresser vilka vi tidigare använde till den gamla brunnen, så det spelar inte så stor roll att flödet blir klent förutom att det tar en stund för pumpen att fylla upp.

Pumpen orkar med ca 30 liter per minut vid fritt flöde, och givetvis betydligt mindre när hydropresserna börjar hålla emot. Jag hade gärna sett att pumpen klarat att ge mer än 3,6 Bar ut då gården ligger 2 meter högre, men det får duga tills vidare. Skulle det behövas mer kapacitet i framtiden finns det ju trefas framdraget så det är bara att hänga på en kralligare pump.

Du kan ju tryckhöja uppe på gården med en liten pump, har du 300l i tankarna så räcker det en stund till hushållet, om du har andra förbrukare på gården som djur eller HT etc, så kanske dom klarar sig på längre tryck.

ullberg
Kul att se, måste vara skönt med ett lyft i vattenkvalitet! Enligt info i annan tråd är ni nu nere på 18dH (från hissnande 44), ska ni inte fundera på ett filter för att ta resten? Nu kanske det inte bara är hårdheten som är problemet men jag rekommenderar att ta reda på alternativen.

Vi hade16dH (och lite metaller) vill jag minnas (finns i min trådhistorik, och jag kan givetvis kolla upp), och satte in ett filter ungefär samtidigt som du färdigställde din brunn. Vi pratar ofta om att det nog ändå är den enskilt bästa "investeringen"/"modifieringen" vi gjort, vi var väldigt tveksamma när vi satt med offerterna, men sen filtret installerades har vi inte ångrat oss en enda dag...

/U

Jo, förutom kalken, så finns det lite järn, humus och färg på vattnet, men vi är inte så kräsna eftersom vi inte har kunnat dricka kranvattnet de senaste tio åren.

Screen Shot 2013-10-24 at 15.59.01.png

Vi ska låta göra ett bakteriologiskt vattenprov nästa vecka och visar det sig att vattnet är helt tjänligt så kanske vi slår till på en filteranläggning.

Jag är ganska förhoppningsfull vad gäller drickbarheten eftersom brunnen gav någorlunda tjänligt vatten när den anlades på 1970-talet.

Åsa Lund
Jag har hört att man ska omsätta vattnet i brunnen två gånger innan man börjar det.

Lycka till!

Tack!
Vi omsatte nog vattnet minst 150 ggr innan vattenprovet. :)

VET du att vattnet blev bra, eller bara TROR du att det blev bra? ;)

När jag kom hem från semester på Gotland frågade en kompis som är Gotlänning om jag tyckte Gotland var bra.
Jag svarade att allt förutom vattnet var bra. Sen frågade jag vad han tyckte om det.
Svaret: "Bara Gotlänningar som aldrig har varit på fastlandet tycker det är gott."

Jag har en grävd brunn som jag har haft en del problem med i form av havererade pumpar som; frusit sönder, gått torr, tappat sugen och gått torr (lång sugledning) ja usch.

MEN när jag installerade en djupbrunnspump med nivåvakt som torrkörningsskydd så fungerar det otroligt bra! Och vilket flöde! Ska ni ha ett vattenfilter i framtiden är det en förutsättning att ha ett bra flöde då filtret behöver backspolas en gång i veckan ungefär.

haavard skrev:
VET du att vattnet blev bra, eller bara TROR du att det blev bra? ;)

När jag kom hem från semester på Gotland frågade en kompis som är Gotlänning om jag tyckte Gotland var bra.
Jag svarade att allt förutom vattnet var bra. Sen frågade jag vad han tyckte om det.
Svaret: "Bara Gotlänningar som aldrig har varit på fastlandet tycker det är gott."
Det ligger en hel del i det..

Jag vet att vattnet är bra såtillvida att det inte är salt, och att kalkhalten är avsevärt lägre än förut. Om det är bakteriefritt återstår att se, men så här långt är vi mycket nöjda.

Fick lite idéer när jag såg det eleganta pumpmontaget! Har en pumpautomat inomhus som står och väsnas och funderar på att ställa på en hylla i vattenbrunnen istället! Men hur blir det med frysrisken? Ser ut som du isolerat ringen invändigt med frigolit? Eller skulle man gräva ner en isolerad låda bredvid brunnen istället..

Jo, det är isolerat med frigolit. Om det funkar vet jag inte ännu, eventuellt kommer det att krävas en värmekabel också. Vintrarna är milda här på Gotland, 50 cm är tjälfritt, så jag hoppas på det bästa.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Hur går? Har det fryset än? Klarar sig pumpen?

Fortfarande över nollan här, men det skall bli kallt till helgen så jag funderar på att åka och köpa en frostvakt eller åtminstone någon form av fjärrtemometer så jag kan hålla ett öga på pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.