32 696 läst ·
17 svar
33k läst
17 svar
Luktar ur golvbrunnen...
Sida 1 av 2
Häromdagen tyckte jag att det luktade oerhört illa i badrummet, så jag sniffade runt och hittade då att golvbrunnen var skurken - det harde avdunstat så att vattenlåset hamnade ovanför vattenytan. (Just den golvbrunnen används inte så ofta eftersom duschen har egen golvbrunn.)
Så jag fyllde på vatten och lukten försvann. Berätta för frun varför det luktat så illa, och då berättade hon att hon fyllde på vatten bara några dagar tidagare. Och nu idag är vattenninvån för låg igen. Hur snabbt kan det avdunsta??? Visst, det är vinter och torr luft, men lite underligt är det dock.
Jag har kollat i taket i köket rakt nedanför badrummet, men där syns inget som tyder på läckage.
Vad gör man, fyller på med vatten varannan dag och hoppas på att allt är som det ska?
Så jag fyllde på vatten och lukten försvann. Berätta för frun varför det luktat så illa, och då berättade hon att hon fyllde på vatten bara några dagar tidagare. Och nu idag är vattenninvån för låg igen. Hur snabbt kan det avdunsta??? Visst, det är vinter och torr luft, men lite underligt är det dock.
Jag har kollat i taket i köket rakt nedanför badrummet, men där syns inget som tyder på läckage.
Vad gör man, fyller på med vatten varannan dag och hoppas på att allt är som det ska?
Det kan ju vara så att spolning i toa eller liknande "drar med sig" en del vatten i golvbrunnen, så det behöver inte vara enbart avdunstning. Om det är en Purus golvbrunn så kan du byta insatsen till en http://www.evbutiken.se/purus-nood-insats-inkl-lasring-p-10577-c-866.aspx som fungerar även utan vatten. Fast man kan ju även försöka undersöka anledningen till att brunnen töms (t.ex. kontrollera avluftningen).
Vi har för övrigt en golvbrunn som väldigt sällan användes (badkaret i fritidshuset) så det hände några gånger att den torkade ut med lukt som följd. I längden kändes det inte som någon lösning att komma ihåg att tappa i vatten där med jämna mellanrum, så vi köpte just den där Purus Nood-insatsen och vi har inte haft några luktproblem efter det.
Nu har jag rensat avlopp mha vanlig sugpropp utan någon förbättring. Körde både handfat och bidé, dvs de enda i trakten där sugpropp fungerar. Borde man testa rensband också? Renspropp hittar jag ingen, så det kan ju bli trixigt.
Jag noterar att om jag spolar i toalettstolen gungar det till i vattenytan i golvbrunnen. Är det normalt?
Jag noterar att om jag spolar i toalettstolen gungar det till i vattenytan i golvbrunnen. Är det normalt?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer